Energia és mobilitás zöld szemszögből

A vírus hatása az elektromos autók piacára

2020. április 30. • írta: ZöldEnergia

Korábban már írtunk a vírus és az általa kiváltott jelenlegi alacsony olajár okozta hatásokról, ha valaki az elektromos autók iránti kereslet alakulását akarja előrejelezni. Az előzőekhez képes gyökeresen más véleményen van az Intelligent Transport oldalán megjelent írás, amely szerint a vírus okozta olajár csökkenés igenis érezhetően csökkenteni fogja az elektromos autók iránti keresletet, komoly kihívás elé állítva az európai gyártókat.

A GlobalData általi legújabb elemzés szerint a csökkenő kereslet miatt az EU szén-dioxid kibocsátási terve és a mostani törekvések, hogy tovább csökkentsék az autók átlagos kibocsátási szintjét komoly veszélybe került. Az elemzés szerint a COVID-19 vírus hatására — az alacsony olajár és az ebből következő alacsonyabb üzemanyag ár miatt — a fogyasztók még tovább késleltetik majd az elektromos autók vásárlását, hiszen az alacsony fogyasztásból adódó előnyök sokkal kevésbé segítik az elektromos autók magasabb árát az üzemeltetés során leírni.

Ez komoly problémát jelent majd az autóiparnak, amelynek ebben az évben kellene egy jelentős szén-dioxid kibocsátás csökkenést elérnie az általuk eladott járművek átlagos szintjében, az új és folyamatosan csökkenő EU előírások szerint.

Az elektromos meghajtású autók — főleg a tisztán elektromos, úgynevezett akkumulátoros járművek, angolul battery electric vehicles (BEV) — átlagban drágábbak, mint a belső égésű motorral (benzin vagy dízel) hajtott verziók, de a fenntartási és üzemeltetési költségeik alacsonyabbak. Vagyis hosszútávon (autó típusonként különböző kilométer szám után) az elektromos autók, a magasabb vásárlási ár ellenére, a teljes költségek szempontjából mégis olcsóbbak.

A teljes üzemeltetési költségek összehasonlításakor azonban a fosszilis üzemanyag árak is fontos szempontok. Ha ezek ára magasabb, akkor kevesebb kilométer kell az elektromos autók árának "megtérüléséhez" a belsőégésű motorral rendelkező autókhoz képest. Ha a benzin és dízel ára alacsonyabb, akkor ezek az autók hosszabb ideig (magasabb kilométer számig) olcsóbbak a vásárlási ár és a fenntartási költségeket is figyelembe véve.

A korona vírus miatt a fosszilis energiahordozók felhasználása drasztikus mértékben csökkent, emiatt a nemzeti olajtározók egyre jobban feltöltődnek — az Amerikai Egyesült Államokban szinte teljesen megteltek —, ami miatt aztán a nemzetközi árak is komoly nyomás alatt vannak. Ennek köszönhetően a hosszútávú várható fogyasztási árak is várhatóan a sokéves átlag alatt maradnak a következő hónapokban.

Ennek egyenesági következménye, hogy az elektromos autók által képviselt várható fenntartási költség előny is (sokkal) kisebb lesz, vagyis az átlagos hétköznapi vásárló esetében — akik nem csak a környezetvédelmi előnyök miatt, hanem a pénztárcájukat is követve döntenek a komolyabb beruházások, mint az autóvásárlás esetében — az tisztán elektromos meghajtás előnye érezhetően kisebb lesz.

Emiatt a GlobalData elemzői a makrogazdasági mutatók szempontjából számára érezhetően kisebb kereslettel számolnak az elektromos autók piacán, főleg az EU területén. Ez nemcsak a piac alakulására lesz hatással, hanem azt is jelenti előreláthatólag, hogy az európai autógyártók várhatóan komoly bírságok elé néznek a következő években, hiszen nem sikerül majd az átlagos flotta kibocsátási adatokat hozniuk. Ennek elérésében kulcsfontosságú szerepet játszott az eredeti elképzelések szerint az elektromos autók iránti növekvő kereslet és az ez által képviselt alacsonyabb szén-dioxid kibocsátás majd minden európai gyártó esetében.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr3415644136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

n3spr3ss0 2020.04.30. 14:28:03

Jól megemelik a benzi, dízel jövedéki adóját ( miért ne), rögtön nem lesz olcsó.

midnight coder 2020.04.30. 15:02:54

Amíg víruspara van, addig kb. az eb sem vesz autót, sem dízeleset sem elektromosat. Ha viszont vége lesz, akkor pár hónap után szépen visszamennek a tartalékok és ez után az üzemanyag árak is.

GyMasa 2020.04.30. 22:31:35

Alapvetően a probléma abból adódik, hogy az EU jelenlegi szabályozása teljesen életidegen.
Nem a fosszilis energiahordozók kibocsátását kellene irreális mértékben cskkenteni, hanem az alternatív, jobb CO2 egyenleggel rendelkező technológiák felé mozdulni!
Lehet, hogy az alternatív üzemanyagok nem a legoptimálisabb megoldás a CO2 kibocsátásra, de sokkal hatékonyabbb lehet, mint a fizka határait durván áthágó, jelenlegi fogyasztási normák erőltetése!
Tudomásul kellene venni, hogy egy fogyasztói társadalomban az erőszakos, propaganda alapú megoldások erőltetése csak időleges és alacsony hatásfokú megoldásokat fog szülni!
Ennek a legjobb példája a német, Energiewende, ami 1000+ millárd EUR elköltése után is csak marginális (de inkább semmilyen) javulást tudott elérni a CO2 kibocsátásban!
Egy fogyasztói társadalomban a szereplők feladata, hogy kiszolgálják a vevőik igényét!
Az autóiparban a vevői igények:
- a lehető legolcsóbban az igényeimenk legjobban megfelelő közlekedési megoldást találni!
Jelenleg erre az igényre a legjobb technikai megoldás az, ha egy 4 fős családban van:
- 2 db, szaladgálós autó, amivel apuci, meg anyuci munkába tud járni
- 1 db családi, minél kényelmesebb autó, amivel elmehet a család kirándulni.
Na, ez jelenleg az adózási rendszer "anomáliái" miatt, igen kevés családnak életképes megoldás!
Ekkor jön el a fallback megoldások keresése:
Veszünk egy rohangálós pici autót, amivel anyuci eljár dolgozni
Veszünk egy tzankot a családi kirándulások lebonyolítására, amivel apuci jár dolgozni hétköznap.
Ha pénzügyileg tudatos a család, (ami, ugye tulajdnképpen egy kényszer, a mai elektromos autók árait elnézve, akkor:
- a kisautó egy pici, benzines autó lesz, a családi autó meg egy DÍZEL BÁRMILYEN HODÁLY, amiben elfér kényelmesen a család!
Ne, ezen kellene a szabályozói oldalon változtatni!

GyMasa 2020.04.30. 22:34:25

@n3spr3ss0:
Valamint, ahogy pl. most Magyarországon is történik, hogy az edig ingyenes töltők kWh-énkénti árárt felemelik az otthoni 37HUF/kWh-ról 99 HUF/kWh-ra, meg afölé, egyből semennyire (igen, nem marginálisan, hanem SEMENNYIRE) nem lesz vonzó elektromos autót tartani...

tireless treehugger 2020.05.01. 12:07:22

európában a benzin fogyasztói árát kevésbé befolyásolja az olajár. Pl az olaj most fele a tavalyinak és a benzin csak 20%-kal olcsóbb. pl 1.30-->1.10Ł

Villanyautó legnagyobb előnye hogy COOL. Feeling minden mennyiségben. Már csak városi kabriók kellenének, én pl 30" monitorral szeretném, folyóparton/hegyoldalban játszani gta-t és mmorpg-t az éjszakában.

A nagyvárosok levegőminőségi kötelezettségei úgyis kierőszakolják a villanyautózást, ellenállás reménytelen.

A tiszta levegőhöz és tiszta környezethez való jog előrébb van mint sok más jog és érdek.

gigabursch 2020.05.04. 10:42:40

@GyMasa:
+1

Ezen felül a drága töltés hamar kimutatja a rendszer foga fehérjét.

GyMasa 2020.05.05. 12:17:35

@gigabursch:
Mondjuk, alapvetően, aki ma meg tud venni egy 30+milliós Teslát (de akár egy 8 milliós kisautót is) annak éppen nincsenek olyan jellegű anyagi gondjai, hogy csak egy ezresért tankolna.

ZöldEnergia 2020.05.05. 15:00:04

@GyMasa: Ha csak a Tesla vásárlóktól függene az elektromos autók számszerű térnyerése, akkor már rég megtörtént volna szerintem. Az igazi mennyiséget (értsd több tízmillió autó évente) pont az árérzékeny 'átlag' vásárló fogja majd jelenteni.

GyMasa 2020.05.05. 16:52:12

@ZöldEnergia:
Hát, az árérzékeny vásárlónak ma még nem vonzó az elektromos autózás.
És, elnézve a trendeket, ez még nagyon hosszú ideig így lesz.
És ebbe rondítanak most bele mégjobban ezek a változások, a fizetős töltés, és az eddigi kedvezmények fokozatos kivezetése.
Szerintem nagyjából az lenne a nyerő stratégia, hogy eleve érdekeltté tenni (NEM kényszeríteni) az embereket arra, hogy csak annak legyen autója, akinek _TÉNYLEG_ szüksége van rá.
A többiek sétáljanak, meg tömegközlekedjenek, meg biciklizzenek.
Ezek kb. a nagyvárosok központjaiban élő emberek.
Akik viszont vidéken meg az agglomerációban laknak, azoknak lehetővé kell tenni, hogy zöldek lehessenek.
Ugye, egy ilyen helyen élő gyerekes családnak kb legalább 3 autóra lenne szüksége a normális élethez:
- két db, pici, elektromos városi autóra, hogy anyuci meg apuci is el tudjon járni dolgozni, ha a tömegközlekedés nem alternatíva. (mint pl. az én esetem. autóval 2x 30-40 perc az út, tömegközlekedéssel pedig napi 3-3,5 óra.)
- Illetve egy családi kombi/SUV/egyterű, amivel elmehetnek kirándulni kényelmesen.
Jelenleg ezt ugye igen kevesen engedhetik meg magukna, ezért mi is a heéyzet?
- Van egy kisautó, (benzines) amivel anyuci közlekedik.
- Meg van mellé egy családi kombi/SUV (dízel), amivel meg apuci közlekedik.
Na, ezen kellene változtatni, ha érdemben is változást akarunk elérni.

gigabursch 2020.05.07. 10:20:22

@GyMasa:
A falusi élet elengedhetetlen eszköze a pick-up vagy egy Jimnyke/Vitara (nem a reklám helye!), nagyjából a háztartások 70%-ban.
S tök mindegy, hogy
- erdőgazdálkodó,
- mezőgazdálkodó
- vadgazdálkodó
- állatorvos
- építővállalkozó
- gépszerelő (az autógumistól az autószerelőig elég sokféle módon)
- erdészeti és mezőgazdasági tevékenységben szolgáltatást nyújtó vállalkozó (vegyszeres, fakitermelő, ápoló, stb...)
- stb.

GyMasa 2020.05.07. 10:25:52

@gigabursch:
Mondjuk, amiről te írsz, azok valamilyen vállakozások, én pedig egyszerű, civil családokról írtam.
De igazad van, mert nekem is egyre jobban hiányzik egy Pick-up a mindennapi élethez.
Nem falun élek, de már egy IKEA-s bútort kihozatni is 70+ EUR-ba kerül, ha nem fér be az autóba.
süti beállítások módosítása