A Southwest Research Institute mérnökei egy új generációs dízel motort mutattak be, amely fejlesztés elsődleges célja a nitrogén oxidok (NOx) és a szén-dioxid kibocsátás csökkentése volt az üzemanyag fogyasztás lehető legalacsonyabb szinten való tartása mellett. A több ipari és állami résztvevő segítségével véghez vitt program keretében az előző generációs dízelmotor módosítása mellett a kipufogó gázok semlegesítését elérő és a motor működését szabályozó technológiákat is bevetettek. A projekt fő támogatója a kaliforniai CARB (California Air Resources Board) volt, amely fő célja a légszennyezés csökkentése.
A szoros együttműködésnek és széleskörű szakértői gárdának köszönhetően az intézet az üzemanyagfogyasztás szempontjából a világ egyik legtakarékosabb és legalacsonyabb károsanyag-kibocsátással járó dízelmotorját tudta kifejleszteni, az intézet szóvivője szerint. A látványosan lecsökkentett NOx kibocsátás elsősorban a kaliforniai környezetvédelmi szempontok miatt fontos, de hozzájárulhat a világ többi részén is a dízel motorok által képviselt NOx kibocsátás miatti környezeti terhelés csökkentéséhez.
A különböző nitrogén oxidok emberi egészségre és a környezetre való negatív hatása már régóta ismert. A 2024-ben bevezetésre váró új amerikai intézkedések főként a nehéz teherautók általi kibocsátás drasztikus csökkentését vették célba, ahol a 90%-os NOx kibocsátás csökkentés mellett a fogyasztással járó szén-dioxid kibocsátást is csökkentenie kell majd a teherautókat forgalmazó és üzemeltető vállalatoknak.
A 2013-ban a CARB kezdeményezésére indított többlépcsős fejlesztési program keretében a 2017-es Cummins X15 motort alakították át, hogy az alapjáratú és terhelés alatti kibocsátási normákat teljesíteni tudják. Ehhez nemcsak a motort kellett átalakítani, de a kipufogó gázokat tisztító katalizátor rendszert is tovább kellett fejleszteni, a motor működését szabályozó rendszerekkel egyetemben.
A fejlesztés utolsó fázisa még most is folyik, és várhatóan a nyár végéig befejeződik majd. Ezek során a teljes terhelés alatti, úgynevezett hidrotermális stressz okozta hatásokat és a katalizátorok működését befolyásoló szennyező anyagok hatását is vizsgálják még.
Az utolsó 100 komment: