Energia és mobilitás zöld szemszögből

Az elektromos meghajtású taxik előnye

2020. július 06. • írta: ZöldEnergia

Egy elektromos hajtással rendelkező Uber vagy Lyft taxi a legújabb számítások szerint nagyjából háromszor annyi szén-dioxid kibocsátás megtakarítást tud elérni, mint egy magánhasználatban levő személyautó, írja az Anthropocene Magazine. Egészen mostanáig az elektromos autókat érintő állami támogatások jelentős része arra irányult, hogy az utakon levő (tisztán) elektromos autók számát növeljék. De lehet, hogy ennél sokkal gazdaságosabb az autók száma helyett a megtett kilométerekre koncentrálni egy új kutatás szerint.

S ezt a legkönnyebben a következőképpen lehet elérni: azon járműveket kell a támogatásokkal megcélozni, amelyek viszonylag magas éves kilométer használattal bírnak. Ezek egyik legfontosabb városi kategóriája a taxik, beleértve a közösségi, úgynevezett "megosztott" szolgáltatókat is, mint pl. az Uber, Lyft, stb. A most feltárt és a tanulmány által közzétett adatok komoly érveket juttattak a támogatások ilyen irányú átalakítását követelők kezébe.

A Nature Energy szaklapban megjelent új tanulmány eredményeinek alapját 109 ezer hagyományos belsőégésű motorral rendelkező autó felhasználóinak közlekedési adatai adják. Ehhez tették hozzá egy másik tanulmányhoz összegyűjtött 15275 elektromos autó adatait, amely a teljes adathalmazt adta ki. A kutatók különös figyelmet szenteltek mind a hagyományos, mind elektromos autókkal rendelkező Uber és Lyft sofőrök szolgáltatás közben megtett útjainak.

A magánszemélyek által megtett utak számát tekintve a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók átlagosan több kilométert tettek meg, mint az elektromos típusúak. A közösségi szolgáltatók (Uber és Lyft) esetében azonban ez a különbség nem volt megtalálható, az elektromos meghajtású autókat használó sofőrök ugyanannyi utaskilométert tettek meg, mint a hagyományos autókkal rendelkező vezetők.

Ez fontos eredmény, hiszen a múltban gyakran lehetett hallani olyan hangokat miszerint az elektromos meghajtású autók nem lesznek képesek ugyanannyi utaskilométer megtételére, mint a benzin vagy dízel üzemű autók, ha azokat taxiként alkalmazzák. Ennek a feltételezésnek az alapja rendszerint a töltés időigénye és a viszonylag behatárolt hatótávolság volt ezidáig.

Az nem újdonság, hogy a taxi vállalatok autói, a közösségi szolgáltatás alapú felhasználást is beleértve és a várakozásoknak megfelelően, több kilométert futottak naponta, mint a magán használatban levő járművek. Azt viszont fontos kiemelni, hogy a kibocsátás szempontjából ezek az autók sokkal fontosabb szerepet játszanak a teljes kibocsátás csökkentésében. A nagyobb futásteljesítménynek köszönhetően aztán az elektromos meghajtással rendelkező autók fajlagosan sokkal több kibocsátás csökkentést érnek el.

A tanulmány szerint ha Kaliforniában egy teljes foglalkoztatásban működő közösségi taxit lecserélünk a hagyományosan benzin üzemű meghajtásról tisztán elektromos meghajtásra, egy átlagos magánszemély által üzemeltetett autó kibocsátásának akár háromszorosát is ki lehet váltani.

Kalifornia államban 2018 kezdete óta kb. ötezer tisztán elektromos üzemű Uber és Lyft autó áll rendelkezésre. Ez a 2016-os adatok nagyjából ötszöröse. Bár a magas futásteljesítmény jelentős kibocsátás csökkentést ért el, ugyanakkor ezen autók üzemeltetése komoly kihívás elé állítja töltőállomásokat és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúrát. Míg a közösségi szolgáltatásokat nyújtó taxik a teljes elektromos autók csak kb. 0,5%-t teszik ki az államban, az elektromos töltőállomások által igényelt energia bk. 35%-t felel a használatuk.

Egy ilyen taxi üzemmódban használt elektromos autó kétnaponta átlagosan ötször töltődik az állomásokon. Ez sokkal gyakrabb, mint az átlagos kéthetente egyszeri töltés a magán használatban levő elektromos autók esetében. 2017 óta az elektromos töltőállomások iránti igény kb. megtízszereződött az államban. A következő hat hónapban ez a növekedés felgyorsul, kb. a mostani ötszörösét kitevő nagyságra.

Ebből egyenesen következik, hogy az autók elektromos árammal való ellátása nem lesz akadálymentes és egyszerű. Mind a taxi vállalatok, a töltőállomás üzemeltetők és a törvényhozóknak fel kell készülnie a még nagyobb igények kielégítésére, és a megfelelő technológiai rendszerek, gazdasági egyezmények és a működést lehetővé tevő jogi keretek kiépítésére.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr1715980508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása