A megújuló energián alapuló világ elvileg egyszerű: összegyűjtjük a nap és szélenergiát, azt árammá alakítva közvetlenül felhasználjuk, míg a felesleg segítségével elektrolízissel a vízből hidrogén és oxigén gázt gyártunk. A hidrogén üzemanyagként is szolgálhat, de a nehézipar közvetlenül is fel tudja használni. A gond — többek között — az, hogy az elektrolízis drága: a drága nemesfém katalizátorok és/vagy a drága korrózióálló részegységek miatt. Egy új kutatás eredményei szerint viszont lehetséges olcsó fémek és részegységek segítségével olcsón is hidrogént előállítani.
A Nature Energy szaklap oldalain megjelent cikk szerint lehetséges a régi alkáli elektrolízis cellák és a protonáteresztő membrános (savas) cellák működési alapelvét kombinálni. Ennek kulcsa egy anionáteresztő membrán és az, hogy hova helyezik a víz bontását meggyorsító hagyományos fém(ek)et tartalmazó katalizátort.
A víz bontása nem új technológia, már 200 évvel ezelőtt is tudták, hogy áram és két elektróda segítségével a vizet hidrogénre és oxigénre lehet bontani. Mivel az így keletkező gázok robbanó elegyet alkotnak, a modern elektrolízis készülékekben az anódot és katódot egy porózus réteg (diafragma) választja el egymástól. A víz bontását megfelelő katalizátorok segítségével és a kémhatás megváltoztatásával fel lehet gyorsítani.
Az egyik megoldás szerint, ha a vízhez nagy mennyiségű kálium hidroxidot adunk, aminek következtében a víz lúgos kémhatású lesz, viszonylag olcsó, vas vagy nikkel alapú katalizátorokat lehet használni. A katódon (negatív elektróda) a víz H+ és OH– ionokká bomlik. A H+ ionok a katódtól elektront vesznek át, és hidrogén atomokká, majd két hidrogén atomonként hidrogén molekulákká alakulnak át, ami gáz formában felszabadul. Az OH– ionok a porózus rétegen keresztül vándorolva a pozitív elektródán (anód) leadják a töltésüket, majd egy viszonylag bonyolult reakció során oxigén atomokká alakulnak, amik aztán egy oxigén molekulákká kombinálódnak, amik gáz formájában felszabadulnak a vízből.
A lúgos megoldás előnye az elektródák olcsósága, hiszen vas vagy nikkel alapúak. A gond a KOH oldatos megoldással viszont az, hogy az oldat erősen korrozív, s emiatt az egész szerkezet rendszerint titán vagy hasonlóan drága és korrózióálló anyagból kell, hogy készüljön.
A költségek csökkentésének érdekében az 1960-as években kifejlesztették a proton-áteresztő membránokat, amelyek csak protonokat (H+ ionokat) eresztenek át. Az ilyen típusú elektrolízis cellákban az anód oldali, rendszerint iridium alapú katalizátor bontja a vízmolekulákat H+ és OH– ionokra, amelyek közül az OH– ionok rögtön reagálnak a katalizátor felületén oxigén gázt termelve. A H+ ionok átvándorolnak a membránon, és a katód oldalán a platina katalizátor felületén hidrogén gázzá alakulnak át. Mivel a OH– ionok nem változtatnak helyet (és rögtön oxigénné alakulnak), az elektrolízis cella nem lesz lúgos.
Az ilyen típusú cellák átlagosan ötször gyorsabban tudnak hidrogént termelni, mint a lúgos változatok. De a sebességnek ára van: a proton-áteresztő cella azt is jelenti, hogy a rendszer vizet tartalmazó anód oldala valamennyire savas lesz, vagyis nem teljesen korrózió mentes, és a katalizátorhoz platina és iridium kell, ami jelentősen megdrágítja a cellák árát. A rendelkezésre álló nemesfémek mennyisége is erősen korlátozott: például az éves iridium termelés csak 7 tonnát tesz ki. Ez azt jelenti, hogy az ipari méretű termeléshez szükséges proton-áteresztő membrános rendszerek megépítéséhez jelenleg egyszerűen nem áll elég nyersanyag rendelkezésre.
A fenti Nature Energy cikk szerzői a proton-áteresztő membrános rendszert alakították át egy anion áteresztő membrán segítségével, de a proton-áteresztő membrános rendszer szerkezeti előnyeit megtartva. Így a magas hidroxilion koncentráció (az erősen lúgos környezet) jórészt a membránon belül marad, ami lecsökkenti a korróziós veszélyeket. Emellett nem kell nemesfém alapú katalizátorokat használni sem a membrán anód, sem a membrán katód oldalán, ezzel is tovább csökkentve a költségeket.
A mostani eredmények szerint, nikkel-, vas- vagy mangán-alapú katalizátorok mellett, ez elektrolízis cella nagyjából háromszor olyan gyorsan bontja a vizet, mint a hagyományos lúgos cellák.
A rendszer azonban még nem elég tartós: a kezdeti eredmények szerint nagyjából 10 óra után elkezdi elveszíteni a hatékonyságát. Ennek fő oka az, hogy a nikkel-vas katalizátor részecskék kimosódnak az anion-áteresztő membrán felületéről. A membrán anyagát alkotó polimer megváltoztatásával ez a hatás csökkenthető volt, aminek következtében a cella tartóssága jelentősen növekedett.
Az ipari alkalmazás még messze van, de ha sikerül megoldani a tartósság kérdését, akkor nagy valószínűséggel ez az új technológia komoly szerepet játszik majd a hidrogén alapú energiatárolás elterjedésében.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GyMasa 2020.03.18. 11:19:22
Merugye az a másik legfontosabb adat.
Artimenner 2020.03.18. 23:47:24
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S258900421830186X
math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.19. 07:06:27
igazi hős 2020.03.19. 07:07:41
Rive 2020.03.19. 07:27:46
Azaz zöld cimke nélkül eladhatatlan, ha pedig rákényszerítik a vevőkre akkor csak a termelés kevésbé szigorú helyekre kitelepítéséhez vezet - ahogy az amúgy elég sok szektorban folyamatos.
GyMasa 2020.03.19. 10:12:34
Azért a hidrogénnel nagyon nem a ráerőltetett zöld cimke a legnagyobb probléma.
Mégha olcsó is lenne, rettenetesen problémás és veszélyes a kezelése/tárolása.
- Tárolhatod, hidegen, folyékony állapotban. Ezzel csak az a baj, hoyg a hidrogén kritikus hőmérséklete 33Kelvin (-240°C) amihez nagyondrága és állandó energiabefektetést igénylő technológiára van szükséged
- Tárolhatod szobahőmérsékleten, magas nyomáson. Ezzel az a baj, hogy 700bar nyomáson kell tárolni, hogy érdemi mennyiséget lehessen értelmes térfogatban tárolni. Csak viszonyításképpen: A könnyűbúvárpalackok 2-300bar nyomáson üzemelnek.
Gyakorlatban a ma létező hidrogén üzemanyagcellás járműveknél az egy kb 160 literes, 90 kg-os, 5 kg hidrogén tárolására alkalmas tartályt jelent, amivel 4-600 km-es hatótávolságot tudnak elérni ezek az autók.
Ez egy akkora nyomás, aminél ha megsérül a palack, és kiszabadul a hidrogén, szerintem már maga a keletkező nyomáshullám azonnal megöl mindenkit, aki a kocsiban ül.
- El lehet nyeletni fémekben az atomrácsban, de szerintem ez annyira távol áll a hétköznapi felhasználástól, hogy többet nem is írnék róla.
Rive 2020.03.19. 10:19:04
A hidrogén egy igazi állatorvosi ló: majdnem mindenre jó példa....
Artimenner 2020.03.19. 23:43:56
Energetikai szempontból nem lehetetlen. A Na kezdetben fémes a folyamat végén hidrogén-karbonát formában maradt vissza, amely reakció energia felszabadulásával jár. Miért ne történhetne elektromos áram termelés és hidrogéngáz keletkezésének formájában?
math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.03.20. 07:27:38
gigabursch 2020.03.21. 07:38:34
GyMasa 2020.03.21. 21:40:56
"Energetikai szempontból nem lehetetlen. A Na kezdetben fémes a folyamat végén hidrogén-karbonát formában maradt vissza, amely reakció energia felszabadulásával jár. "
- Úgy érted, hoyg NÁTRIUM karbonát formájában, ugye?
Aztán a másik nagy égető kérdés, hogy mit csinálsz azzal a sok nátrium karbonáttal utána?
Mennyi energiába kerül ismét elemi natriummá alakítani?
Mert, ahogy nézem, a mosószódára azért ekkora igény nincsen.
Artimenner 2020.03.22. 23:47:35
@GyMasa: Nem, úgy értettem, ahogy írtam, Nátrium hidrogén karbonát, alias szódabikarbóna. Viszonylag könnyen deponálható, de azért a víztől óvni kell.
Problémásabbnak gondolnám a sok klórt, ami a nátrium előállításakor keletkezik, bár valamennyit még az ipar is felvesz.
GyMasa 2020.03.23. 15:09:54
Hát a "deponálás" az nekem nem tűnik egy fenntartható modellnek.
De ki tuja...