A Neste finn olajvállalat úgynevezett fenntartható légiközlekedési üzemanyagot (angolul sustainable aviation fuel, SAF) állít elő hulladékból és más biológiai alapanyagokból. Ennek a "zöld" kerozinnak az első szállítmánya már meg is érkezett a San Francisco Nemzetközi Repülőtérre, írja a Biofuel News.
A világ jelenlegi legnagyobb megújuló dízelt előállító vállalata a kerozint egy csővezetéken szállította el. A repülőtéren több olyan légiközlekedési vállalat fogja az üzemanyagot felhasználni, amelyek a megújuló üzemanyagok használata mellett kötelezték el magukat. A Neste az első vállalat amely a megújuló üzemanyagok szabványának megfelelő kerozint tud nagy mennyiségben gyártani. A MY Renewable Jet Fuel elnevezésű üzemanyagot a repülőtér már meglévő csővezetékeit és már infrastruktúráját is használatba véve szállították.
A repülőtér igazgatója szerint az első szállítmány nagyon fontos lépés abban, hogy a San Francisco Nemzetközi Repülőtér a megújuló üzemanyagfelhasználás segítségével megkezdhesse a repüléshez köthető tényleges szén-dioxid kibocsátás csökkentést. A teljes beszállítóláncot alkalmassá kellett tenni az új típusú üzemanyag szállítására és befogadására, amely jó példával szolgál majd az iparág számára a megfelelő lépések megtételéhez. Az igazgató háláját fejezte ki a Neste-vel való kapcsolatuk miatt, hiszen "kvantum ugrást" sikerült most elkönyvelniük a repülés előttünk álló forradalma terén.
A Neste egy főigazgatója szerint a repülés nélkülözhetetlen iparág, amely a globális kereskedelem és üzlet egyik hajtómotorja, amely a munkahelyek mellett tényleges gazdasági növekedést is generált az elmúlt évtizedekben, és amely a gazdaság jelenlegi fellendítéséhez is szükséges lesz.
Ahhoz, hogy a repüléshez köthető szén-dioxid kibocsátást valósan csökkenteni tudjuk, fűzte hozzá, minden lehetséges technológiai megoldásra szükségünk lesz. A San Francisco Nemzetközi Repülőtérrel való együttműködésük egy konkrét példa arra, hogyan lehet az ágazat éghajlatváltozás elleni küzdelmét segíteni és a kibocsátási számokat ténylegesen csökkenteni.
A MY Renewable Fuel nevű kerozin olyan megújuló üzemanyag, amely tiszta formájában és a teljes életciklust figyelembe véve a jelenlegi szabványok szerint a fosszilis energiahordozókból előállított kerozinhoz képest akár 80%-kal alacsonyabb szén-dioxid kibocsátást eredményez. Emellett könnyen szállítható a jelenleg is használatos, többfajta üzemanyagot is szállító, csővezetékeken és a meglévő üzemanyag ellátáshoz kiépített infrastruktúra segítségével. Ez a kompatibilitás nagyon fontos szempont az ágazat gyors átalakulása érdekében.
Az új zöld kerozin szabadon használható a meglévő repülésben használt kerozin típusokkal együtt vagy tisztán is, mindenféle többlet-befektetés (pl. hajtómű átalakítás) nélkül. Az új üzemanyagot 100%-ig megújuló energiaforrásokból és alapanyagokból állítják elő, többek között sütőolajokat vagy állati zsírokat is felhasználva.
2018-ban jött létre a repülőtér és a Neste között az együttműködés, amely lefektette a mostani szállítmányhoz szükséges alapokat. Ez volt az ágazat első olyan egyezménye, amelyet az üzemanyagot előállító vállalat, a légiközlekedési vállalatok és egy repülőtér együtt hoztak tető alá, és amelynek célja a megújuló üzemanyagok széleskörű felhasználása.
A mostani együttműködés a repülőtér többéves stratégiai terveinek is a része, amely végén szeretnék elérni a "hármas zéró" állapotot, vagyis nem csak szén-dioxid kibocsátás szempontjából a nulla kibocsátást, de a nulla nettó energiafelhasználást és a nulla nettó szemét mennyiséget is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.