Energia és mobilitás zöld szemszögből

Klímabarát hajózás egyre messzebb vizeken

2019. október 04. • írta: ZöldEnergia

A DNV GL jelentése szerint a nemzetközi hajózás által kibocsátott szén-dioxid mennyisége nem csökkent, hanem növekedett az elmúlt években: a 2013-as 770 Mt mennyiségről 870 Mt-ra 2018-ban. A hajók csak 0,3%-a használ alternatív erőforrást vagy üzemanyagot, pl folyékony földgázt vagy elektromos meghajtást. A nemzetközi hajózás számára, amely a teljes megtett mérföldek 80%-ért felel, a hosszútávú megoldást a bioüzemanyagok vagy az ammónia jelentheti.

A nagy óceánjáró hajók nem haladnak kellő sebességgel az energiaváltás (energy transition) vizein, miközben növekszik a szektor szén-dioxid kibocsátása és egyre messzebbre kerül annak a lehetősége, hogy a század végére az egész hajózás végre a kibocsátásmentes állapotba elérjen. A kisebb hajók már most is használnak elektromos megoldásokat, például akkumulátoros vagy hidrogén üzemanyagcellás meghajtást. A tengeri-óceáni hajózásra alkalmas járművek átállítása, amelyek a hajóflották kétharmadát teszik ki és a szén-dioxid kibocsátás 4/5-ért felelnek, azonban sokkal nehezebb diónak bizonyul. A jelenleg üzemben lévő hajók 0,3%-a, a most gyártásban levők 6,1%-a használ (majd) alternatív üzemanyagot. A szektor teljes kibocsátása tovább növekedett az elmúlt években az elért energiatakarékosság és hatékonyságnövekedés ellenére.

"Bár egyre több hajó készül alternatív hajtáslánccal, a többség még mindig hagyományos megoldásokat használ. Az alacsony vagy zéró kibocsátású üzemanyagok használata csak a belföldi hajózásban számottevő, és szinte semmi határa nincs a tengeri hajózásra." írja a jelentés.

Megannyi iparág, az erőművektől a szárazföldi közlekedésen át az építőiparig, próbál zöldebb alternatívákat használni a globális szén-dioxid kibocsátás növekedése és a klímaváltozás elleni küzdelem részeként. A hajózási szektor az egyik legvisszamaradottabb ebből a szempontból. Talán ennek is következménye, hogy a Nemzetközi Hajózási Szervezet (International Maritime Organization, IMO) a múlt évben bejelentette, hogy erőfeszítéseket tesz arra, hogy a szektor teljes szén-dioxid kibocsátását felére csökkentsék 2050-re (a 2008-as szinthez képest), és teljesen megszüntessék a század végére. Mindezt a mostani kénkibocsátás elleni küzdelem mellett.

A mostani előrejelzések szerint a tengeri szállítás mértéke kb. 39%-kal fog nőni 2050-ig, ami a nemzetközi kereskedelemben az olaj és földgáz nélküli szállításokkal számol csak. Ennek hatásaként a tényleges szén-dioxid kibocsátás csak 27%-kal csökken majd a jelenlegi szabályozás mellett, hacsak nem válnak a mostani alternatív üzemanyagok gazdaságilag is versenyképessé a fosszilis energiahordozókkal.

Kisebb hajók, amelyek rövidebb útvonalakon közlekednek, viszonylag könnyen állhatnak át teljesen elektromos hajtásra, vagy használhatnak üzemanyagcellás meghajtást. De a nagy óceánjáró hajók esetében sokkal nehezebb megfelelő alternatívákat találni, hiszen ezek a hajók hatalmas távolságok tesznek meg rendszerint alig változó sebességgel. Az ilyen hosszú utakra egyszerűen nincs megfelelő akkumulátoros megoldás még. Mindemellett az óceánjáró hajók meghajtásához olyan üzemanyag szükséges, amely biztonságos, mindenhol kapható és viszonylag kis térfogatot foglal. A mostani technológiák közül a cseppfolyós földgáz (liquified natural gas, LNG) vagy a bioüzemanyagok jönnek csak számításba, de mindkettő drága és nem áll mindenhol rendelkezésre.

A jelentés szerint egy másik lehetséges megoldás ahhoz, hogy a tengeri hajózás tényleg elérje a kibocsátásmentességet az lehet, ha ammóniát használunk üzemanyagként. A cseppfolyós földgáz vagy biogázhoz képest az ammónia sokkal olcsóbban tárolható, tartható cseppfolyós állapotban, vagy hozható gáz halmazállapotba. Viszont még nincs olyan motor, amely képes is lenne a meghajtáshoz használni, bár a jelentés szerint ehhez már csak néhány év további fejlesztés szükséges.

A karbon-neutrális hajók a teljes globális flotta kb. 30–40%-t kell, hogy kitegyék 2050-re a jelentés szerint, a mostani hatékonyság növelés mellett ahhoz, hogy a szektor elérje az IMO által kitűzött célokat. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy az óceánjáró hajók meghajtását is korszerűsítsék alacsony- vagy nulla-kibocsátású technológiákat használva.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr6415182460

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.