Energia és mobilitás zöld szemszögből

A holland sült krumpli és a biodízel

2020. július 03. • írta: ZöldEnergia

A finn Neste, a holland McDonald's és az amerikai HAVI összefogásának köszönhetően a cirkuláris gazdaság egy új együttműködéssel lett gazdagabb, írja a Biofuels News. A holland McDonald's éttermekben felhasznált sütőolajat a finn Neste úgynevezett MY Renewable Diesel, vagyis MY Megújuló Dízel típusú üzemanyagának részeként fogják, a megfelelő finomítói kezelés után, újrafelhasználni. Az üzemanyagot aztán a HAVI szállítási vállalat teherautóiban fogják felhasználni. A HAVI többek között a McDonald's beszállítója is, vagyis teherautói az étteremláncot is ellátják alapanyagokkal.

A teljes életciklust figyelembe vevő számítások szerint ez az üzemanyag akár 90%-os szén-dioxid kibocsátás csökkenést is elérhet a fosszilis energiahordozókból előállított dízelolajhoz képest. Ennek köszönhetően az étterem lánc beszállítói lánca jelentős kibocsátás csökkenést ér majd el.

A teljes cirkularitásban a HAVI kulcs szerepet játszik, hiszen a HAVI fogja a használt olajat is begyűjteni a Hollandiában található 252 McDonald's étteremből. Az összegyűjtött olajat a Neste rotterdami üzemében finomítják megújuló dízel üzemanyaggá, amelyet utána a HAVI teherautókba tankolnak.

A cég vezetői nagyon lelkesek az együttműködés létrejötte miatt. A McDonald's már jó ideje elkötelezett a hosszútávon fenntarthatóság növelésére irányuló programok mellett a cég szóvivője szerint. "A cég elég nagy ahhoz, hogy kézzelfogható eredményeket érhessünk el. Az újrahasznosítás és a hulladékmennyiség csökkentése fontos eleme a fenntarthatóságnak." nyilatkozta a cég beszállításért felelős igazgatója.

Jeroen Dekkers szerint a Neste-vel és HAVI-val létrejött együttműködés jó példa arra, hogyan lehet az elméletből ismert anyagvisszaforgatást gyakorlati alapokra helyezni. A már évek óta gyakorlatban létező értéket képviselő hulladékfeldolgozást, az olaj összegyűjtését most a McDonald's összekapcsolta a szén-dioxid kibocsátás csökkentésével.

A HAVI vezetésével együtt kidolgozták a szükséges lépéseket ahhoz, hogy a beszállítási lánc teljes kibocsátása a lehető legnagyobb mértékben csökkenhessen, s ezzel a teljes folyamat hosszútávon is a lehető legfenntarthatóbb legyen. Az megújuló dízel üzemanyag mellett az részleges vagy teljesen elektromos meghajtású teherautók használatát is vizsgálják, főleg a városokon belüli anyagmozgatás területén, a terítési útvonalak további optimalizálását is beleértve, amivel a városi közlekedés mértékét lehet majd tovább csökkenteni.

A Neste megújuló üzemanyagokért felelős részlegének vezetője szerint a cég folyamatosan dolgozik azon, hogy a szektorban kialakult vezetői pozíciójukat megtartsák, és új megoldásokat dolgozzanak ki a megújuló energiaforrások és a cirkuláris gazdaság területén. Ennek fontos része a mostani együttműködés, amely során bizonyítani tudják majd, hogy megfelelő technológiával a használt konyhai olajokból és zsírokból  is lehet a modern motorokkal teljesen kompatibilis üzemanyagokat gyártani. Ezek felhasználásával a fosszilis energiahordozók felhasználásának legalább egy részének lehet majd kiváltani.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr315979494

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyMasa 2020.07.03. 13:17:17

Azért azt igazán jó lenne tudni, hogy nagyságrendileg mekkora ennek az olajnak a mennyisége...
Mert van egy olyan gyanűm, hogy hiába 90%-os neki a GHG kibocsátás csökkentése, ha mondjuk az összes holland McD éves "termelése" az elég arra, hogy 2%-ot keverjenek be a HAVI éves üzemanyag fogyasztásába.

Ja, és van egy elírás a cikkben:
"akár 90%-is szén-dioxid kibocsátás csökkenést..."

ZöldEnergia 2020.07.03. 16:19:24

@GyMasa: Arról sajnos nem találtam információt, hogy milyen mennyiségben gyártják majd a biodízelt, de tényleg érdekes lenne tudni, hogy a szállítással járó szén-dioxid kibocsátás hány százalékát tudják majd így ténylegesen csökkenteni.

A hiba javítva, köszönöm a figyelmeztetést.

különvélemény 2020.07.04. 11:29:23

Eddig mit csinált a meki az olajjal?

Én azt hittem, hogy az olaj begyűjtése és biodízellé alakítása már rég óta alap minden nyugati országban.
Vagy csak annyi változott, hogy valami kisvállalkozó helyét átvette a netlé, hogy ezzel villogjon, mennyire környezetbarát?

különvélemény 2020.07.04. 11:32:21

@különvélemény: Ja a nestlének a nestét, mindegy, a kérdés ugyanaz. Eddig mi történt az olajjal?

ZöldEnergia 2020.07.04. 11:39:42

@különvélemény: Amennyire én tudom, jobb esetben elégetik vagy megy a szeméttelepre hordókban (akár veszélyes hulladékként is)...

LaciNL 2020.07.04. 12:04:35

@ZöldEnergia: Dolgoztam nehany evig ebben (Neste) a rotterdami finomitoban. Korulbelul 150 tonna dizelt gyartanak orankent, nemcsak sutoolajbol, hanem minden egyeb novenyi es allati eredetu zsiradekbol.

gigabursch 2020.07.09. 05:50:23

Idehaza meg ha ezzel varázsolsz, rögtön jövedéki adó csaló leszel...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2020.07.09. 09:28:05

@gigabursch: ott se a nyers sütőolajat töltik a dizelekbe hanem feldolgozzák üzemanyagnak. Pont mint itthon

biofilter.hu/hasznalt-sutozsiradek-begyujtes

"Újrahasznosítás
A begyűjtésekből származó tisztított növényi olajat feldolgozást követően elsősorban a biodízel iparág, csekély mértékben az aszfaltgyártás, gipszgyártás, festékgyártás, asztalos üzemek stb. számára értékesítjük."

www.napi.hu/magyar_vallalatok/igy_autoznak_a_hasznalt_sutoolajjal.491167.html

"Több mint 9 tonna használt sütőolaj gyűlt össze és több mint hétezer gyűjtőflakon fogyott a Mol-kutakon 9 hét alatt a társaság „Kisütöttük: ide vele!” használtsütőolaj-gyűjtő kampánya során. A Rossi Biofuels Zrt. gyára által előállított 150 ezer tonna biodízel komponenst a Mol-csoport itthoni, szlovákiai és olaszországi finomítóiban keverik be a fosszilis gázolajba."

gigabursch 2020.07.09. 17:58:12

@eßemfaßom meg áll:
Értékesítik, de nem dolgozzák fel.
Ugyanis maga az észterezés az, ahol befigyel a NAV az ánuszrózsád közepibe is.