Energia és mobilitás zöld szemszögből

A csökkenő olajár és az elektromos autók iránti kereslet

2020. március 31. • írta: ZöldEnergia

Milyen hatással lesz a csökkenő — és várhatóan hosszabb távon is alacsonyan maradó — olajár az elektromos autókat gyártó iparra és az elektromost autók iránti keresletre? A jelenlegi olajárat nemcsak a második és harmadik legnagyobb termelő, a Szaúdi Királyság és Oroszország, közötti huzavona, de a korona vírus gazdasági hatása is befolyásolja. Ennek következtében az olajár régen látott alacsony értéken van jelenleg. A piaci befektetők jelentős része emiatt komolyan aggódik, hogy az olajárra leginkább érzékeny piacokon, de főleg az Amerikai Egyesült Államok területén, emiatt az elektromos autók iránti kereslet is jelentősen csökkenhet, például a benzinnel hajtott járművekhez képest, írja a Barrons.

Az UBS elemzése szerint azonban az olajár "versenyképessége" nem fogja nagymértékben befolyásolni a globális elektromos autó keresletet, mert a két legnagyobb piacon — Kína és ez Európai Unió — az amerikai piaci mechanizmushoz hasonló hatások egyszerűen nem működnek.

Elég azt figyelembe venni, hogy a kínai benzin ár, ugyan az világpiaci olajárhoz kötött, de csak a hordónkénti 40 és 130 dollár közötti sávban. Vagyis 40 dollár/hordó olajár alatt a kínai benzin ára már nem csökken jelentősen a 7 Rmb/liter alá (ami nagyjából 315 Ft/liter árnak felel meg).

Stratégiai szempontokat követve, a kínai kormány szeretne egy világpiaci szinten is jelentős elektromos autóipart kifejleszteni. Ebben a folyamatban a gyártási értéklánc szempontjából belső paraméterek, mint pl. a beszállítók és fejlesztők közti piaci egyensúly, sokkal fontosabb, mint a külső paraméterek, mint az olaj világpiaci ára.

Az UBS elemzése azt konstatálta, hogy a múlt évi kínai kormányzati döntés, miszerint az elektromos autók vásárlásánál juttatott központi támogatások mértékét jelentősen csökkentették, sokkal nagyobb hatással volt a rövid és középtávú keresletre, mint a mostani olajár csökkenés lesz. A keresletcsökkenés ellenére például a Tesla még mindig két hónapos csúszással tudja csak a megrendeléseket teljesíteni a kínai piacon, bár azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez a márka csak nemrégen jelent meg ezen a színtéren.

A európai piac szempontjából az elektromos autók iránti kereslet fő hajtóereje a szén-dioxid kibocsátás normáinak betartása lesz a következő években, hiszen az autógyártóknak 2021-re el kell majd érnie a 95 g/km kibocsátási értéket a 2019-es 120 g/km értékről. A jelenlegi hírek szerint az Unió további szigorításokat tervez, vagyis a 2030-as csökkenést tovább szeretnék a jelenlegi –37,5%-ról –50% vagy akár –55%-ra fokozni.

Emiatt a UBS nemrégiben tovább növelte az elektromos autóeladások előrejelzését, főként az európai piacon várható keresletnövekedés miatt. A jelentés szerint a legnagyobb növekedés a Tesla, Volkswagen, Toyota és a jelenleg is vezető kínai gyártók, mint a GAC és Geely esetében várhatók.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr3515568662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bontottcsirke 2020.03.31. 18:43:48

Azért nő a kereslet, mert jóval kevesebb karbantartás igényel, a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók pedig iszonyat környezeti károkat fognak okozni

gabiiii 2020.03.31. 19:31:51

Elhanyagolható azok száma, akiknek megtérülő - az összes költségre vonatkoztatva -
egy elektromos autó használata egy azonos képességekkel rendelkező benzineshez képest, tehát a vásárlási döntést eddig sem az üzemeltetési költségek határozták meg. Ők bbből következően akkor is elektromosat vennének, ha ingyen adnák a benzint.
süti beállítások módosítása