Energia és mobilitás zöld szemszögből

Az új típusú taxivállalatok negatív hatása

2020. március 06. • írta: ZöldEnergia

Egy új környezettanulmány szerint az új típusú taxivállalatok — például az Uber és a Lyft — folyamatosan növekvő utasforgalma miatt egyre nehezebb lesz a közlekedés előtt álló szén-dioxid kibocsátás csökkentés terveket teljesíteni az Amerikai Egyesült Államok területén. Az Union of Concerned Scientists által fémjelzett, de hivatalos szaklapban még nem közölt eredmények felhívják a figyelmet arra, hogy az ilyen taxik által lebonyolított utas-kilométerek több szempontból is visszavetik a leginkább klímabarát utazási formák által kiharcolt szén-dioxid kibocsátás csökkenést, főleg akkor, ha nem csak az utas kilométereket, de az ehhez szükséges "üresjáratok" kilométereit is beszámítjuk az átlagos kibocsátásba.

A tanulmány szerint az átlagos, úgynevezett menet-hívó (angolul "ride-hailing") típusú taxivállalatok működése során 69%-kal több szén-dioxidot bocsátunk ki az átlagos személyautóval történő utazással szemben. Emellett ezek a szolgáltatások, a megnövekedett utas-kilométerek miatt, a csúcsidőszakban előforduló dugók számát és méretét is növelik.

Az üresjárati kilométerek komoly problémát jelentenek a szén-dioxid kibocsátás szempontjából, és nemcsak, hogy teljesen elapasztják az eredeti elképzelések szerinti alacsonyabb kibocsátási szinthez fűtött reményeket, de a legújabb adatok szerint az átlagos személyautóval megtett kilométerekhez képest még többet is eregetnek a légkörbe. Ez leginkább azért fontos az USA területén, mert itt a közlekedési ágazat lett mostanra a legnagyobb szén-dioxid kibocsátó, megelőzve az áramtermeléssel járó kibocsátást is az elmúlt években.

Bár a tanulmányban szereplő kibocsátási adatok még nem jelentek meg tudomány szaklapokban, a tanulmány eredményei és az ebből levonható következtetések ugyan abba az irányba mutatnak: a menet-hívó taxi vállalatok működésének következményeként az ezeknél sokkal környezetbarátabb közlekedési formák, mint pl. a vonatok, buszok, kerékpár és gyalogos forgalom, kihasználtsága csökken. Ennek egyik fontos következménye a fajlagos szén-dioxid kibocsátás növekedése.

A személy autókban megtett utakhoz köthető szén-dioxid kibocsátást 100%-nak véve, egy átlagos menet-hívó taxi út szén-dioxid kibocsátása nagyjából ennek 147%-a. Ehhez a kibocsátási értékhez hozzátartozik az utast szállító menet, amely a személyes úthoz képest csak 85%-os szén-dioxid kibocsátással jár, de az utas felvétele előtti út is, amely további 62%-os szén-dioxid kibocsátást eredményez az egyszemélyes autóúthoz képest.

Ha többen használják ki a menet-hívó taxi vállalat autóját, akkor a teljes — utasokkal megtett és az utasok felvételéhez szükséges — út szén-dioxid kibocsátása személyenként nagyjából a személyautóval történő kibocsátással megegyező kibocsátást eredményez.

Azt valószínűleg nem kell hangsúlyozni, hogy a személyautóval megtett úthoz képest egy átlagos busszal vagy vonattal megtett út utasra számolt szén-dioxid kibocsátása ennél sokkal alacsonyabb, körülbelül 62% és 22% körül van, míg a gyalogos utak kibocsátása nagyjából 0% körüli.

A menet-hívó taxivállalatok működésének fontos másik következménye a forgalomnövekedés — és a vele járó csúcsforgalmi dugók számának növekedése — is. A tanulmány szerint, akár egyszemélyes, akár több-utas útról van szó, a hívások akár 10%-ban az utat nem tették volna egyébként meg az új taxivállalat jelenléte nélkül. Egy, a Science Advances szaklapban megjelent cikk szerint is a legfontosabb oka a San Francisco környékén egyre gyakrabban kialakuló közlekedés dugóknak a menet-hívó taxivállalatok forgalmának a növekedése.

A tanulmány szerint a jelenleg észlelt szén-dioxid kibocsátás növekedést többféle módon tudnánk eredményesen csökkenteni. Ennek fontos része lehet az elektromos autók részarányának növelése és a gyakoribb több-utas út szervezése is. A tanulmány becslése szerint ha a vállalatok teljesen elektromos autókra váltanak és az utak legalább felét több-utas utak teszik ki, akkor kiváltott közlekedési formákhoz képest (amelyek között a személyautóval, vonattal, busszal vagy gyalog megtett utak mellett az egyébként nem vállalt utak nulla kibocsátása is szerepel) könnyen elérhetnének akár 52%-os csökkenést is szén-dioxid kibocsátás szempontjából.

A tanulmány emellett szükségszerűnek érzi hangsúlyozni a tömegközlekedés fejlesztésének fontosságát is, hiszen így az egyébként nem vállalt utak számát lehetnek a mostani menet-hívó taxiutak helyett tömegközlekedési formákkal kiváltani.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr9315506638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyMasa 2020.03.06. 11:40:44

Édes Istenem!
Miféle szó az, hogy "menet-hívó taxivállalatok"????
Miért nem lehet "alternatív taxivállaltok"-nak hívni?
Továbbra is javaslom, hogy publikálás előtt el kellene olvastatni a cikkeket legalább a nagyival.
Ha már, magyartanár/lektor nincs a közelben...

ZöldEnergia 2020.03.06. 12:51:41

@GyMasa: Az alternatív az egy nagyon tág fogalom. Ha van jobb ötleted a "ride-hailing" fordítására, szívesen átveszem...

eßemfaßom meg áll 2020.03.06. 15:13:00

nemrég még illiberális sértés volt taxinak nekezni az übert és társait.

gigabursch 2020.03.09. 08:02:39

Öööö, akkor mégiscsak a saját autó a legkevésbé káros?
süti beállítások módosítása