Shell, Gasunie és a Groningen Seaports közleménye szerint a vállalatok Európa legnagyobb szárazföldi zöld hidrogén üzemét fogják megvalósítani az elkövetkező évek során egy több ütemes befektetéssel. Ez a "mega-üzem" tengeri szélerőművek által generált elektromos áramot fog felhasználni a holland partokon telepítendő elektrolízis üzemben, hogy zöld hidrogént gyártsanak főleg nehézipari felhasználóknak, írja a Business Green.
A Shell holland leányvállalata, a gázvezetékek szakértője, a Gasunie és a groningeni kikötő (Groningen Seaports) tervei szerint 10 GW összteljesítményű tengeri szélerőművek — 5 paksi atomerőmű teljesítményével megegyező névleges csúcsteljesítmény — áramát felhasználva 2040-től évi 800 ezer tonna hidrogént fognak előállítani.
Az Eemshaven területén építendő üzem segítségével akár 7 megatonna szén-dioxid kibocsátás megtakarítás is elérhető majd a vállalatok szerint.
Az előkészítő munkálatok és felmérések az év végéig fejeződnek be, de a vállalatok szerint már most biztosak abban, hogy a Groningen provincia lesz Európa egyik fontos hidrogén centruma, és a térség első "Hidrogén Völgye". Az sem mellékes, hogy több ezer munkahelyet is teremtenek a térségben ezzel a befektetéssel.
A zöld hidrogén szószólói szerint ez az energiahordozó kulcs szerepet játszik a nulla kibocsátású megoldások között, hiszen tényleges megoldást kínál a változó termelékenységű megújuló energiaforrásokon alapuló áramtermelés felhasználására. A megtermelt hidrogént nemcsak a közlekedésben, hanem az ipar számos területén fel lehet használni a jelenlegi, szén-dioxid termeléssel járó, megoldások kiváltására. Emiatt az elektrolízis segítségével termelt hidrogén után egyre emelkedik a kereslet a fejlett országok piacain.
A Shell Nederland igazgatója, Marjan van Loon szerint ez a projekt Hollandiát a hidrogén alapú gazdaság élvonalába segíti majd, hiszen a termelés mellett a szállítás és felhasználás területén is fontos új lehetőségeket teremt. Emellett szorosan illeszkedik a vállalat New Energies részlege által képviselt stratégiába is, amely központi eleme a szén-dioxid kibocsátás hatékony csökkentése a fogyasztók számára is.
A befektetés első fontos eleme a tengeri szélerőmű megépítése, de az elektrolízis üzemek fejlesztése, várhatóan egy részüknek tengeri telepítése is kulcs szerepet játszik majd. A hidrogén szállítása is további tennivalókat kíván meg, hiszen a névleges kapacitás elérésekor évente 800 ezer tonna hidrogént kell majd a parti üzem(ek)ből az ipari és magánfogyasztókhoz eljuttatni. Ez a jelenlegi földgáz vezetékek átalakításával és új vezetékek építésével fogják biztosítani.
A Gasunie vezérigazgatója szerint Hollandia az egyik lehető legalkalmasabb hely egy ilyen projekt megvalósításához. Az Északi-tengeren nagy hatékonysággal lehet szélenergiából áramot termelni, a kikötők logisztikailag kiépítettek, a gázvezeték rendszer fejlett és a környező nagyipari centrumok már régóta várják a hidrogén alapú termelésre való átállás megindulását.
Az világos a befektetők és a holland állam számára is, hogy ilyen nagyléptékű, infrastrukturális befektetések nélkül nem fog megvalósulni a klímaváltozás elleni küzdelemben felvázolt szén-dioxid kibocsátás csökkentés jelentős része.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.05. 10:40:24
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.05. 10:41:03
]{udarauszkasz 2020.03.05. 18:45:40
eßemfaßom meg áll 2020.03.06. 15:23:27
gigabursch 2020.03.09. 08:25:18
Ööö..., egyébiránt a felesleges áram betáplálása távhő rendszerekbe megfelelő fűtőszálakkal és áramirányítással meg némi automatikával nem megoldható?