Energia és mobilitás zöld szemszögből

A Google leállította a Makani repülő szélerőmű fejlesztését

2020. március 02. • írta: ZöldEnergia

Az Alphabet Inc. leállította a Makani szélerőmű programot, amely egy új típusú szélenergia fejlesztésén dolgozott ezidáig. A Google anyavállalata inkább a saját üzleti modelljéhez és az internetes alkalmazásokhoz közeli technológiák fejlesztését támogatja a jövőben, írja a Bloomberg.

A Makani projektet 2006-ban hozták létre, hogy a repülő szélerőművek — repülőgép vagy sárkány formájú szerkezetek, amelyek a szél segítségével a magasba emelkednek és ott a szél energiáját felhasználva elektromos áramot termelnek — ötletét fejlesszék ipari alkalmazásra alkalmas szintre, amivel az eredeti elképzelések szerint a földi szélerőműveket lehetne kiváltani. Múlt év augusztusában volt az első sikeres próbarepülésük, amiről mi is írtunk egy korábbi posztban.

Google 2013-ban vásárolta fel a start-up vállalatot, amivel az a Google csoport úgynevezett "X" fejlesztési egység részévé vált, ahol többek között például az önvezető járművek fejlesztése is folyik. A Royal Dutch Shell Plc befektetése hatására a Makani projekt a múlt évben kivált az X-ből és az Alphabet saját üzemi egységévé vált, miközben az Alphabet más "zöld" kezdeményezésektől és start-up-októl vált meg az elmúlt években.

A Makani repülő szélerőmű koncepciója szerint akár 1000 láb vagyis kb. 300 méter magas a víz felett repülve, ahol a repülő egy vízben úszó bójához van horgonyozva, amelyet nagy súlyokkal tartanak egy helyben ahelyett, hogy egy rendszerint alkalmazott rögzített tengeri szélerőmű alapot használnának, olcsóbban lehet elektromos áramot termelni a hagyományos megoldásoknál. A második előnye ennek a technológiának az, hogy olyan helyeken is lehet majd alkalmazni, ahol a tengerfenék a parthoz közel túl gyorsan kerül túl mélyre, és a hagyományos építésre egyszerűen nincs mód (mint pl. Japán vagy Kalifornia partjain).

"Az érdemleges technológiai fejlődés ellenére az ipari alkalmazáshoz vezető út hosszabb és kockázatosabb mint az reméltük" írta Fort Felker, a Makani vezérigazgatója egy hosszabb blog posztban, "és ennek egyik következménye az, hogy a Makani ideje az Alphabet részeként lejárt." Az X vezetője, Astro Teller, közleménye szerint az X más, biztatóbb területek felé mozdul el a következő hónapokban.

A remélt költség különbség, úgy tűnik, nem volt elérhető. Nem azért, mert a Makani technológiája túl drága lenne, hanem azért, mert az elmúlt években a hagyományos tengeri szélerőművek fajlagos költsége látványosan csökkent. Ennek hatására a különbség gyorsan olyan alacsony szintre csökkent, ami után már nehéz megtartani az eredeti tervek szerinti gazdasági megtérülést remélő befektetőket.

A Makani dolgozóinak egy kisebb csoport a következő hónapokban az eredményeket gyűjti össze és katalogizálja a befektetők számára.

A Royal Dutch Shell Plc, a Makani projekt egyik társ befektetője most a Makani technológia más irányú felhasználását vizsgálja. Szerintük a repülő szélenergia területén vezető szerepet játszik a Makani, és a további működéshez szükséges alapok létrehozásán dolgoznak a Shell New Energies hosszútávú fejlesztési törekvései részeként.

A Financial Times is írt nemrégen a Makani programról és az Alphabet befektetésének leállításáról.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr9415497064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.02. 09:52:41

Komolyan mondom, hogy áramlástechnikai gépészként pislogok, hogy ekkora hülyeségnek valaki valaha zöld utat adott...

Mi értelme van olyan erőművet csinálni, aminek fenntartása is energiát fogyaszt?

Komolyan mondom, hogy az emberiség egy részére ráférne egy agyalapi tasli, hogy magához térjen.

50+ éve ismert az atomenergia...
... és ilyen marhaságokkal bohóckodunk és nem jutunk egyről a kettőre.

Klímacélok, meg duma. Az van. Eredmény meg semmi, csak egy rakás elcseszett pénz a semmire.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.02. 10:10:01

Na, ennek az ötletnek semmi értelme sem volt. Az első pillanattól fogva látható volt. Újabb értelmetlen pénzszórás a semmire.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.03. 18:23:38

Azt hittem a Google-ban vannak értelmes emberek. Az ilyet kapásra a szemétbe dobtam volna, nem hogy pénzt tegyek vele.

kvp 2020.03.04. 10:01:05

"Mi értelme van olyan erőművet csinálni, aminek fenntartása is energiát fogyaszt?"

Csak a beinditasahoz kell energia, azaz addig amig felszall. Onnantol mar netto energiatermelo. Egy atomeromu is hasonlo, ott is energiat fogyaszt a hutesi rendszer, csak kevesebbet mint amennyit kozben termel. (de meg egy gozgepnel is energiat igenyel a tolattyuk mozgatasa, ami a hatasfokot csokkenti, de e nelkul nem mukodne) Szoval ez pont nem problema.

A koncepcioban ott van a hiba, hogy ez a fajta eromu igazabol csak mozgathato helyi (off grid) eromukent eri meg, tehat amikor fontos, hogy konnyu legyen athelyezni. A bemutatott konfiguracioban pedig igazabol csak a nagymagassagu, folytonos szelek kihasznalasa eseten lenne letjogosultsaga, viszont a nagy magassaghoz alapvetoen kis sulyu rogzito/elektromos kabelek kellenek. Ha letezne ilyen, akkor urfelvononk is lenne.

A talalmany nem uj, az elso leiras 1796-bol szarmazik, akkor ertelemszeruen meg mechanikus energia kinyeresere szantak a szel altal hajtott sarkanyokat. A cikkben emlitett rendszer egy 1986-os ausztral kiserleti szerkezet modernizalt valtozata. Persze mukodik, de 1001 jobb es olcsobb megoldas van. Az igazan nagymagassagu szelenergia hasznositast pedig azota is a kelloen eros rogzito kotel sulya hatraltatja.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.04. 10:23:44

@kvp: Látom nem érted. Egy földön álló stabil erőműhöz képest a fajlagos energiatermelése mindig szar marad, mert a levegőben fennmaradás energiaigénye és emiatt maga a rendszer amúgy is szar teljesítménysűrűsége még szarabb.

Az atomerőműs hűtési rendszer példa ezért atomszar, semmilyen módon nem jó.

Egészen elképesztőnek találom, hogy a XXI századi fizikai oktatás mellett EKKORA B*ROMSÁGRA bárki pénzt ad. Ennek a hülyeségnek koncepció fázisban el kellett volna hasalnia...

gigabursch 2020.03.09. 08:46:07

Attól tartok sikerült a legszarabb képet megtalálni hozzá.

Feltételezem ez normál üzemben ~vízszintesen állna, olyan magasan, ahol erősebbek és kifújtabbak a szelek, emellett a felhajtó erős, így fennmarad (értsd vitorlázó repülőgép) a magasban, eközben meg a horgonykötélen tolja le a delejt és a magán hordozott ventillátorok meg termelik a delejt.

Az ötlet jópofa, a kérdés csak az, hogy van-e olyan könnyű-e és a ventillátorok széllassítása mennyire öli meg a felhajtó erőt.

ZöldEnergia 2020.03.09. 09:55:46

@gigabursch: Attól tartok, ez így száll fel vagy így landol... :) Persze az üzemi magasságban már vízszintesen "repül", vagyis a propellerek (legalábbis jórészük) átállnak meghajtásból energia termelésre.
süti beállítások módosítása