Az Alphabet Inc. leállította a Makani szélerőmű programot, amely egy új típusú szélenergia fejlesztésén dolgozott ezidáig. A Google anyavállalata inkább a saját üzleti modelljéhez és az internetes alkalmazásokhoz közeli technológiák fejlesztését támogatja a jövőben, írja a Bloomberg.
A Makani projektet 2006-ban hozták létre, hogy a repülő szélerőművek — repülőgép vagy sárkány formájú szerkezetek, amelyek a szél segítségével a magasba emelkednek és ott a szél energiáját felhasználva elektromos áramot termelnek — ötletét fejlesszék ipari alkalmazásra alkalmas szintre, amivel az eredeti elképzelések szerint a földi szélerőműveket lehetne kiváltani. Múlt év augusztusában volt az első sikeres próbarepülésük, amiről mi is írtunk egy korábbi posztban.
Google 2013-ban vásárolta fel a start-up vállalatot, amivel az a Google csoport úgynevezett "X" fejlesztési egység részévé vált, ahol többek között például az önvezető járművek fejlesztése is folyik. A Royal Dutch Shell Plc befektetése hatására a Makani projekt a múlt évben kivált az X-ből és az Alphabet saját üzemi egységévé vált, miközben az Alphabet más "zöld" kezdeményezésektől és start-up-októl vált meg az elmúlt években.
A Makani repülő szélerőmű koncepciója szerint akár 1000 láb vagyis kb. 300 méter magas a víz felett repülve, ahol a repülő egy vízben úszó bójához van horgonyozva, amelyet nagy súlyokkal tartanak egy helyben ahelyett, hogy egy rendszerint alkalmazott rögzített tengeri szélerőmű alapot használnának, olcsóbban lehet elektromos áramot termelni a hagyományos megoldásoknál. A második előnye ennek a technológiának az, hogy olyan helyeken is lehet majd alkalmazni, ahol a tengerfenék a parthoz közel túl gyorsan kerül túl mélyre, és a hagyományos építésre egyszerűen nincs mód (mint pl. Japán vagy Kalifornia partjain).
"Az érdemleges technológiai fejlődés ellenére az ipari alkalmazáshoz vezető út hosszabb és kockázatosabb mint az reméltük" írta Fort Felker, a Makani vezérigazgatója egy hosszabb blog posztban, "és ennek egyik következménye az, hogy a Makani ideje az Alphabet részeként lejárt." Az X vezetője, Astro Teller, közleménye szerint az X más, biztatóbb területek felé mozdul el a következő hónapokban.
A remélt költség különbség, úgy tűnik, nem volt elérhető. Nem azért, mert a Makani technológiája túl drága lenne, hanem azért, mert az elmúlt években a hagyományos tengeri szélerőművek fajlagos költsége látványosan csökkent. Ennek hatására a különbség gyorsan olyan alacsony szintre csökkent, ami után már nehéz megtartani az eredeti tervek szerinti gazdasági megtérülést remélő befektetőket.
A Makani dolgozóinak egy kisebb csoport a következő hónapokban az eredményeket gyűjti össze és katalogizálja a befektetők számára.
A Royal Dutch Shell Plc, a Makani projekt egyik társ befektetője most a Makani technológia más irányú felhasználását vizsgálja. Szerintük a repülő szélenergia területén vezető szerepet játszik a Makani, és a további működéshez szükséges alapok létrehozásán dolgoznak a Shell New Energies hosszútávú fejlesztési törekvései részeként.
A Financial Times is írt nemrégen a Makani programról és az Alphabet befektetésének leállításáról.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.02. 09:52:41
Mi értelme van olyan erőművet csinálni, aminek fenntartása is energiát fogyaszt?
Komolyan mondom, hogy az emberiség egy részére ráférne egy agyalapi tasli, hogy magához térjen.
50+ éve ismert az atomenergia...
... és ilyen marhaságokkal bohóckodunk és nem jutunk egyről a kettőre.
Klímacélok, meg duma. Az van. Eredmény meg semmi, csak egy rakás elcseszett pénz a semmire.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.02. 10:10:01
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.03. 18:23:38
kvp 2020.03.04. 10:01:05
Csak a beinditasahoz kell energia, azaz addig amig felszall. Onnantol mar netto energiatermelo. Egy atomeromu is hasonlo, ott is energiat fogyaszt a hutesi rendszer, csak kevesebbet mint amennyit kozben termel. (de meg egy gozgepnel is energiat igenyel a tolattyuk mozgatasa, ami a hatasfokot csokkenti, de e nelkul nem mukodne) Szoval ez pont nem problema.
A koncepcioban ott van a hiba, hogy ez a fajta eromu igazabol csak mozgathato helyi (off grid) eromukent eri meg, tehat amikor fontos, hogy konnyu legyen athelyezni. A bemutatott konfiguracioban pedig igazabol csak a nagymagassagu, folytonos szelek kihasznalasa eseten lenne letjogosultsaga, viszont a nagy magassaghoz alapvetoen kis sulyu rogzito/elektromos kabelek kellenek. Ha letezne ilyen, akkor urfelvononk is lenne.
A talalmany nem uj, az elso leiras 1796-bol szarmazik, akkor ertelemszeruen meg mechanikus energia kinyeresere szantak a szel altal hajtott sarkanyokat. A cikkben emlitett rendszer egy 1986-os ausztral kiserleti szerkezet modernizalt valtozata. Persze mukodik, de 1001 jobb es olcsobb megoldas van. Az igazan nagymagassagu szelenergia hasznositast pedig azota is a kelloen eros rogzito kotel sulya hatraltatja.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.03.04. 10:23:44
Az atomerőműs hűtési rendszer példa ezért atomszar, semmilyen módon nem jó.
Egészen elképesztőnek találom, hogy a XXI századi fizikai oktatás mellett EKKORA B*ROMSÁGRA bárki pénzt ad. Ennek a hülyeségnek koncepció fázisban el kellett volna hasalnia...
gigabursch 2020.03.09. 08:46:07
Feltételezem ez normál üzemben ~vízszintesen állna, olyan magasan, ahol erősebbek és kifújtabbak a szelek, emellett a felhajtó erős, így fennmarad (értsd vitorlázó repülőgép) a magasban, eközben meg a horgonykötélen tolja le a delejt és a magán hordozott ventillátorok meg termelik a delejt.
Az ötlet jópofa, a kérdés csak az, hogy van-e olyan könnyű-e és a ventillátorok széllassítása mennyire öli meg a felhajtó erőt.
ZöldEnergia 2020.03.09. 09:55:46