Energia és mobilitás zöld szemszögből

A nulla kibocsátás elérése áldozatokkal jár

2020. február 14. • írta: ZöldEnergia

Nem várhatunk tovább, hogy az új, még meg nem elérhető, de várhatóan mindent átalakító technológiák elérik a szén-dioxid kibocsátás mentes állapotot 2050-ig. Ehelyett a már rendelkezésre álló technológiák segítségével kell, lépésenként megoldani a jelenlegi kihívásokat. Bár így is lehet, hogy van esély további növekedésre, de szükség van a társadalmi szintű párbeszédre a jelenlegi és jövőbeli életszínvonal és a nulla kibocsátás eléréséhez szükségel életvitel változással kapcsolatban, írja a Financial Times, a UK Fires legutóbbi elemzésére hivatkozva.

2050-ig nullára kell csökkenteni a tényleges szén-dioxid kibocsátást: ezt mondják a klímaváltozást kutató tudósok, ezt követelik az éghajlat változástól tartó tüntetők, és Európa szerte ezt írják elő egyre több országban a törvények is.

A baj az, hogy csak lassan vagy egyáltalán nem haladunk előre ezen az úton. Az elmúlt húsz évben várunk arra, hogy valamilyen új technológia vagy tudományos áttörés révén a probléma megoldódjon úgy, hogy az energia termelés mértéke ne csökkenjen, az ipari és gazdasági növekedés megmaradjon, és hogy a jelenlegi életvitelünknek se kelljen gyökeresen átalakulnia. S bár néhány érdekes és várhatóan biztató új technológia megjelent a láthatáron, a valós, nagyüzemi alkalmazásuk még messze van, és az elkövetkező harminc évben várhatóan nem fognak jelentős változást elérni globális szinten.

Eközben az autóink egyre nehezebben lesznek, egyre többet repülünk és egyre távolabbra, az otthonaink is egyre nagyobb mértékben válnak fűtötté és hűtötté. Szinte mindannyian tudjuk, hogy ennek így nem sok értelme van, de a klímaváltozással kapcsolatos kérdéseket nehéz elkezdeni komolyan tárgyalni úgy, hogy közben mindenki abban reménykedik, hogy egy új technológia majd megold minden problémát, vagy a problémák legalábbis a jelentős részét.

A fenti helyzetre adott válasz első lépéseként a UK Fires tanulmánya a ma is elérhető technológiákból indul ki, hogy a nagy kérdést megválaszolja: ha tényleg nulla kibocsátást akarunk elérni harminc év alatt, akkor ehhez mit is kell tennünk.

A jó hír az, hogy mindent, amit tényleg fontosnak tartunk — a szeretteinkkel való együttlétet, a pihenést, sportolást, a kreatív tevékenységeket — tovább folytathatjuk határok nélkül.

Ahhoz, hogy a jelenlegi fejlődési ütemet fenntarthassuk, teljességgel át kell váltanunk az elektromos áram alapú energia felhasználásra. A mostani kibocsátás-mentes energiatermelés növekedése mellett a jelenleg felhasznált energia kb. negyven százalékát tudjuk majd kiváltani, a maradék 60%-ról le kell mondanunk. Ez kevésbé fájdalmas áldozat, mint aminek elsőre tűnik: kisebb autókkal, tömegközlekedéssel, energia takarékos hőszivattyúkkal, tartósabb fogyasztási cikkekkel, közlekedési eszközökkel és házakkal ez a fogyasztás csökkenés viszonylag könnyen elérhető.

A két nagy kihívás egy teljesen elektromosság által meghajtott jövő előtt a repülés és a hajózás. Bár rengeteg ötlet van már most is a tervező asztalokon az elektromos repülés terén, ezek nagy valószínűséggel nem fognak nagyipari szintre elérni 30 év alatt. Vagyis a nulla kibocsátás teljesítéséhez, még ha csak időlegesen is, de fel kell hagynunk majd a repüléssel.

A hajózás még nagyobb kihívást jelent, hiszen a világ kereskedelmének jelentős része hajók segítségével történik. A néhány atomenergiával meghajtott hajó és tengeralattjáró kivételével nincs a kereskedelemben is használható elektromos hajó üzemben most.

Emellett a jelenlegi európai törvények vagy törvénytervezetek szerint minden olyan dolgot, amely közvetlenül vagy közvetve a kibocsátás növekedését idézi elő, fel kell hagynunk hamarosan. Vagyis az elkövetkező három évtizedben fel kell adni a marhahús és birkahús evéssel — a fű és növényi eledel emésztésekor komoly mennyiségű metán keletkezik az emésztőcsatornában —, és egyre többünknek kell majd teljesen vegetáriánus életmódra váltania.

A legnagyobb probléma azonban a cement és beton: a cement gyártása során szén-dioxid szabadul fel, attól teljesen függetlenül, hogy milyen energiaforrást használunk fel a kiégetéshez [amelynek egy része aztán visszakerül a betonba a szilárdulás során, a szerk.]. Jelenleg nincs alternatívánk a cement és beton kiváltására, és arra sincs még ötlet sem, hogy a nagy mennyiségben felépítendő, megújuló energiaforrásokat kiaknázó új nap- és szélerőműveket hogyan telepítsük cement és beton nélkül.

Ezeket a problémákat társadalmi szinten kell megvitatni. Ahhoz, hogy tényleges változást érjünk el, minden országban a három fontos társadalmi tényezőnek — a kormány, az üzleti szféra és a privát szereplők — együtt kell működnie, ahelyett hogy az egyik vagy kettő a három közül a többire vár. Amíg az nem válik világossá, hogy a megváltó technológiák nem fognak már időben megérkezni, ez a párbeszéd sem fog elkezdődni.

Ha elkötelezzük magunkat a tényleges nulla kibocsátás mellett, az hatalmas üzleti és társadalmi lehetőségeket jelent: óriási növekedés várható az elektromos áram felhasználásában az utazás, hőtermelés és ipari alkalmazások területén, növekedés várható a nulla kibocsátással járó élelmiszer ipar termékeiben, növekedni fog az új típusú építőipari alapanyagok terén, fejlődni fog a pihenés és főként a belföldi (kis távolságú) turizmus, és növekedni fognak azok a cégek, amelyek az ipari szereplőket és magánszemélyeket segítik az energiatakarékosság és anyagtakarékosság terén.

Ahhoz, hogy a változás tényleges és átható legyen, és hogy megértsük azokat az új kitörési lehetőségeket, amelyeket majd magával hoz, három dolognak kell egyszerre történnie. Először is a magánszemélyeknek kell vezető szerepet vállalnia a változásban azzal, hogy a személyes preferenciákat is figyelemben véve vállalható, új, nulla kibocsátással járó életmódokat ténylegesen alkalmazzák. A tüntetésekkel nem megyünk sokra — az új életmódokat, az új megoldásokat együtt kell megbeszélni és alkalmazni.

Másodszor a kormányoknak szemléletváltásra van szüksége: ez a projekt megoldható országos, régiós vagy földrésznyi szinten is, és a megoldáshoz csak arra van szükség, hogy időben és az előre kitűzött költségeken belül maradva tegyük, amit tenni kell.

Harmadszor, a termelő szektorok (ipar és mezőgazdaság) jelenlegi szennyezőinek, akiknek hamarosan be kell fejezni az ilyen irányú tevékenységüket nem szabad megadni a lehetőséget, hogy kivételezés vagy késlekedés miatt a kibocsátási célok elérését késleltessék.

A technológiai áttörések fontosak lesznek a jövőben, de nem várhatunk a következő három évtized során ölbe tett kézzel, ha 2050-re tényleg nulla kibocsátást akarunk elérni. Az abszolút nulla kibocsátás eléréséhez most kell elkezdeni a változtatást a jelenlegi megoldások felhasználásával, hiszen már csak harminc évünk maradt.

81 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr515471894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.14. 08:06:53

Hát igen. Az eddigi is zöldnek behazudott megoldásokban óriási pénz van. Eredmény semmi . 20+ év alatt egy centit nem haladt előre a világ. 2050-re karbonsemlegesség? Úgy, hogy a világ gyök2 felett atomenergia ellenes?

Kb. itt be lehet dobni a törülközőt. Még a -33% is lehetetlen feladat így.

torró 2020.02.14. 16:46:10

Igen, 0 kibocsájtás, a fák a növényzet meg szén-dioxiddal él. Vagyis attól zöld! Nem esnek át egyesek a ló másik oldalára? Csak úgy kérdezem! Vagy egyesek hiányoztak a biológia órákról.

Arcade Macho 2020.02.14. 16:51:32

@molnibalage: a magyar Puli es a Nissan Leaf kozott nincsen elorelepes?
es mi van a szelenergiaval? az smafu lenne? az nullat nott volna az elmult 20 evben?
1995 -> 2015 kozott az atlag szeleromu teljesitmenye az 0.3 MW -rol megnott 2 MW -ra

raadasul van egy uj technologia: www.sunfire.de/en/company/news/detail/carbon-neutral-fuels-from-air-and-electric-power
ez 20 eve meg nem is volt tema ma meg mar legalabb foglalkoznak vele es keszitik a prototipust elo

torró 2020.02.14. 16:58:03

Nemrég nyilatkozott egy jármű fejlesztő mérnök. Azt mondta, tévedések között vergődnek az autók tekintetében sokan. Az elektromos autók tekintetében sokkal nagyobb a környezeti szennyeződés mértéke. Rengeteg problémát nem hajlandóak egyesek figyelembe venni. Én autó szerelő és karosszéria lakatos vagyok. Én értettem miről beszélt! De én is úgy látom a zöld párti nyilatkozóknál egyáltalán képzavar van!

DFK 2020.02.14. 17:19:27

Vagyis kb a 120 évvel ezelőtti életszínvonallal kell beérni.

2020.02.14. 18:49:19

A fogyasztás és ezáltal a gazdagság ellentétes a Föld megmentésével. Ha a fogyasztást drasztikusan visszavágjuk, akkor rengeteg ember válik munkanélkülivé, ezáltal szegénnyé. Gazdagok persze akkor is lesznek, akik magasról tesznek a kibocsátásra, mert lesz pénzük és hatalmuk, hogy megtehessék. Az emberek nagy részének viszont az indiai gettók színvonalán kellene élnie és fogyasztania, hogy legyen hatása. Ki az az ember aki képes olyan döntést hozni, melynek hatására szegénnyé és nélkülözővé válik? Elképzelhetetlen, hogy Mészáros Lőrinc önként egy sárkunyhóba költözik és csak zöldséget, gyümölcsöt fogyaszt, busszal vagy biciklivel jár és saját földjét kapálja.

Muhammad Balfas 2020.02.14. 19:06:46

@Arcade Macho: Divathülyeség a tisztán elektromos autó , mint 15 éve a biodiesel , meg az alkoholos hajtás.. A jövő a plug in hibrideké..

nemecsekerno_007 2020.02.14. 19:16:34

Az itt felsorolt erőforrásokat jegyre kéne adni, aztán lehet vele jersjedni mint a CO2 kvótákkal. Elképzelem az amerika elnököt amint kerozinjegyeket gyűjtöget, hogy bombázni tudja Iránt :))))

2020.02.14. 19:35:36

Én úgy csinálnám, hogy mondjuk minden ember a Földön kapna 10.000 zöld kreditet egy évre. Minden terméknek, szolgáltatásnak, ami nem létszükséglet lenne egy kredit értéke, függően attól, hogy mennyire szennyező, káros, beleértve, hogy milyen messziről jött. Amikor valaki vásárol, nemcsak pénzzel, hanem a kreditjével is fizet. Akinek elfogy az csak alapvető élelmiszert vehet. Aki takarékosabb, előnyben részesíti a hazai termékeket, az évek alatt összegyűjthet egy kocsira, vagy utazásra.
A kreditek nem ruházhatóak át, csak családtagok között.

Ad Dio 2020.02.14. 20:43:14

Okés, én vega leszek ha azon múlik. Háziállatok? Megvan hogy egy kutya CO lábnyoma akkora mint egy autóé? Ők is vagák lesznek, vagy betiltjuk a kutya és macskatartást?

Szinglik? Megvan, hogy egy ember fajlagos CO lábnyoma milyen nagy mértékben függ attól, hogy hányadmagával lakik az ingatlanjában? Betiltjuk a szingliséget? Vagy szingli-szállókat létesítünk és kötelezzük őket hogy ott egy fedél alatt éljenek?

Mi lesz a megújulók mellet az alaperőművi kapacitást adó forrás?

Jam Clerk 2020.02.14. 21:18:29

"A hajózás még nagyobb kihívást jelent, hiszen a világ kereskedelmének jelentős része hajók segítségével történik."
Hát ja. A szelet meg azonnal betiltották, mikor szűk 200 éve feltalálták a gőzhajót, ugye?

Muhammad Balfas 2020.02.14. 21:20:53

@Ad Dio:

CO : szén-monoxid

CO2 : szén-dioxid

A klímahisztérikusok az utóbbira koncentrálnak..

Ad Dio 2020.02.14. 21:22:51

@Muhammad Balfas:

Köszönöm a kiegészítést. Tisztában vagyok a különbséggel. Péntek este van :-P.

csakférfi 2020.02.14. 21:23:05

”Ezeket a problémákat társadalmi szinten kell megvitatni. Ahhoz, hogy tényleges változást érjünk el, minden országban a három fontos társadalmi tényezőnek — a kormány, az üzleti szféra és a privát szereplők — együtt kell működnie, ahelyett hogy az egyik vagy kettő a három közül a többire vár. Amíg az nem válik világossá, hogy a megváltó technológiák nem fognak már időben megérkezni, ez a párbeszéd sem fog elkezdődni.”

Azaz.....marad az elkerülhetetlen klímakatasztrófa.
Hangzatos cikkek....látszatintézkedések...bla...bla...bla.
Amúgy az érdekel valakit hogy pl. ha nem műtrágyázunk hogy novényt ehessünk akkor kizsaroljuk a talajt?
Ördögi kör.
Nem lesz állat ....eredetileg a talaj termőképességét állati ürülékkel javították....vegák leszünk.
Mivel pótoljuk a hiányzó tápanyagot?
Műtrágyával?
Egyik legenergiaigényesebb ágazat.
Sok sok co kibocsájtással.
Asszem ez az "isteni " büntetés a mai modern mohó ,tudatos agymosott,szemforgató,ájtatos moder embernek.
Katasztrófa.Visszafordíthatatlanul.
Amibe saját okosságunk visz bele.
Megérdemeljük a természettől ezt a csapást.
Gratula!

csakférfi 2020.02.14. 21:25:30

@Ad Dio:
Egyetértek.
Csak vegák ne legyünk már...nem megoldás....csak látszat divathullám.:)

Ad Dio 2020.02.14. 21:46:13

@csakférfi:

Ez az egész megint a végletekben gondolkozásról szól... meg arról, hogy van-e értelme... A hússal kapcsolatban: azt kevéssé hiszem, hogy kötelező vegánság vár mindenkire. Azt annál inkább el tudom képzelni viszont, hogy a jövőben a táplálkozásunkban a hús egyre inkább fűszer jellegű komponensé válik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.14. 21:53:07

@Arcade Macho: Semmit sem ér, ha közben antinukleáris vagy. Lásd Németország. Szóval nem, nem ér semmit. Ráadásul olyan vicces, hogy a sok ökob*rom szerint teljesen rendben van, hogy a széljárásokba belepiszkálunk, meg szénnel balanszolunk. De bezzeg az atom, az fúj, csúnya és gonosz.

Az, hogy a több millió tonna hulladékkal mi lesz, az meg senkit sem érdekel...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.14. 21:55:32

@Jam Clerk: Kíváncsian várom, hogy 200-400 ezer tonnás hajókat hogyan kívánsz széllel mozgatni úgy, időre, hogy ne essen szét a logisztikai lánc. Mert a szállítások időre mennek. Az nem ok, hogy nem ér célba az olaj, mert éppen szélcsend van.

Ez életmód váltás is = NEM FOG MENNI.

Mert az emberiség ilyen.

Jam Clerk 2020.02.14. 22:20:47

@molnibalage:
Én sehogy nem kívánok 200-400 ezer tonnás hajókat mozgatni, se széllel, se mással. Pontosan erre szerettem volna utalni, hogy ha fordítva ülünk a lovon, akkor esély sincs előrejutni. De persze ennek az eszmefuttatásnak végső soron igazán semmi jelentősége :)

szofter 2020.02.14. 22:24:43

Mindezek miatt senki, aki komolyan veszi magát, nem beszél nulla kibocsátásról 2050-es (vagy bármilyen akörüli) határidővel, hanem "csak" nettó nulláról. Azaz lecsökkentjük a kibocsátásunkat a jelenleginek mondjuk 15-20%-ára, mert annál lejjebb akármilyen drasztikus intézkedésekkel sem tudjuk, a maradékkal egyenértékű üvegházgázt meg kiszedünk a levegőből különböző módszerekkel (erdősítés + gépi carbon capture technológiák).

Az viszont igaz és tényleg alapvető fontosságú, hogy az életvitelünkön tömegesen változtatnunk kell, mert jönnek fel a fejlődő országok, és természetesen ők is úgy akarnak élni, ahogy mi már évtizedek óta. 1-2 milliárd nyugati fogyasztót még valahogy elbírt a bolygó, 9-10 milliárd "nyugati" fogyasztót viszont már nem fog. Vagyis hát a bolygó igen, csak nekünk nem lesz élhető.

csakférfi 2020.02.14. 22:29:38

@Ad Dio:
:)
Nekem a hús alapvető élelmiszer.
Parasztgyerek vagyok...voltam...leszek.
Ezáltal egészséges vagyok....voltam...leszek.
Nem ülök fel mindenféle mende-mondának , hiedelemnek ,szóbeszédnek.
Lehyen az dietetikus vagy orvos....vagy más modern "sámán".
:) :)

RHalacska 2020.02.14. 22:32:08

'-1,5 hónapra fel kell emelni a Co2 kibocsátást, egy jó kis háborúval, és kb 5 milliárd halott után a maradék talán el tudja érni a 0 kibocsátást. Az a baj, hogy a e-autóknál azt nézik, hogy a városban nem szennyez, csak mindenhol máshol. Németországban kimutatható kárt okozott - "csak" 12 milliárd EUR-t - az atomenergia kivezetése, a légszennyezés nőt, és akkor nem számoltuk hozzá, hogy Brazilíából importál szenet.... Ennyi emberrel ezen a szinten nem megy.
Amikor gyerek voltam, közelítettük a 4 milliárdot, most meg a 8-at. Ennek háború lesz a vége.
A szerző mit csinál a légiközlekedés leállítása, az állattenyésztés leállítása miatt felszabaduló irgalmatlan nagy tömegű munkanélkülivel? És mi lesz a következő célpontja a környezetvédőknek?

RHalacska 2020.02.14. 22:37:58

Ja a szerző szerint mennyi kibocsátást lehetne megspórolni, ha nem lenne minden évben új Iphone, új ez+az és az emberek nem cserélnék le a teljesen jól használható eszközeiket, mert megjelent az új? És mennyi munkanélküli lenne a csökkenő termelési volumenek miatt?

csakférfi 2020.02.14. 22:40:21

@molnibalage:
"
Ez életmód váltás is = NEM FOG MENNI.

Mert az emberiség ilyen."

Nem...nem...nem ilyen.
Csak mohóvá és kapzsivá változtatott bennünket a történelem.
Észre sem vettük.
Rohanunk a kényelmünkért és a nyugalmunk érdekében.
Ez egy ellentmondás.
Ezért a természet fel fogja oldani.
Csak azért hogy a mostani emberi "természetet" megváltoztassuk.
Ha szépszóval nem megy.....akkor veréssel.
Ez van.
A vallások többsége ugyan erre épül.

Sir Galahad 2020.02.14. 23:32:57

Öcsém, ez nagyon gyenge volt.

Alick 2020.02.15. 00:52:35

@csakférfi: A mohóság "zöld" folytatása a carbon credit pilótajáték - közben elsikkadnak a fontosabb környezeti tennivalók - vízgazdálkodás, szárazságtűrő növények nemesítése, stb.

HaCS 2020.02.15. 01:34:31

"Ha elkötelezzük magunkat a tényleges nulla kibocsátás mellett, az hatalmas üzleti és társadalmi lehetőségeket jelent..."

Márminthogy drasztikusan visszafogjunk minden termelést válogatás nélkül, ami marad azt meg (kiforrott technológia híján) 0 CO2 kibocsájtással, ámde borzalmas hatásfokkal gyártsuk többszörös áron?

Hát... Kéne még egy két érv eme hatalmas társadalmi lehetőségek melletti elköteleződéshez!

csakférfi 2020.02.15. 02:14:19

@Alick:
Valóban "elsikkadnak" más fontos dolgok,tényezők.
Megy a porhintés és a hitegetés.
90 éves leszek 2050 ben.......bakker, azért kíváncsi vagyok mire jutunk,mi emberek.
Mármint összefogás,tenniakarás terén.
Mert manapság üres közhelyek ezen "dolgok".
Elsikkadtak.

clemens 2020.02.15. 04:37:42

A nulla kibocsátás egy értelmezhetetlen kifejezés.
Ez csak akkor teljesülne ha megszűnne minden emberi tevékenység, vagyis minden ember. Ugyanis hiába lenne zöldenergiából származó villanyos hajtású minden mozgó eszköz a világon (soha nem lesz ilyen), attól még számtalan szennyező forrás maradna.
Tehát először egy értelmezhető nevet kellene adni a célnak, mert ha a célkitűzés eleve rossz, akkor az eredménytelenség garantált.
Vagyis magyarán mit kellene hogy jelentsen a most tévesen nullának nevezett cél?

kéki béla 2020.02.15. 07:39:47

@clemens: sőt, az állatoknak is pusztulniuk kell, hiszen oxigént lélegeznek be, co2-t ki.
A fingásról nem beszélve.

kéki béla 2020.02.15. 07:45:02

Fura, hogy @torró: hozzászólásaira semmi reakció...
CO2 nélkül mi lesz a növényekkel?
Sőt... Éjszaka mit csinálunk velük? Mert ugye nappal CO2->O2 átalakítást végeznek, de napfény híján megfordul a folyamat és termelik a széndioxidot.

Aztá az elektromos autók... Amik ugye még jobban szennyeznek, csak nem az orrunk alá többnyire. De a gyártásuk sokkal szennyezőbb, no és az általuk használt energiát is elő kell állítani valahol.

midnight coder 2020.02.15. 08:04:26

@DFK: Ami 120 évvel ezelőtti társadalmat és persze 120 évvel ezelőtti létszámot is jelent. Ami legalább 5 milliárd ember kivégzését teszi szükségessé, legalábbis ha az emberiség ezt az utat választja.

midnight coder 2020.02.15. 08:06:23

@kéki béla: Ha mi nem bocsájtunk ki egy gramm CO2-t sem, attól még a légkör tele van vele. Az ipari forradalom óta sok-sok ezer tonna szenet, kőolajat égettünk el, amik azelőtt a föld alatt voltak, a növények pedig akkor is léteztek. Sõt, jóval több volt mint most.

midnight coder 2020.02.15. 08:08:46

@Alick: Igazából egy dolgot lehetne tenni: olyan anyagot juttatni a légkörbe, ami a napsugárzás nagy részét visszaveri. Azaz csinálni egy mesterséges kis jégkorszakot. Azzal nyernénk annyi időt, amíg lesz fúziós reaktorunk. A másik dolog amit addig tenni lehet, az atomerőművek építése + napelemek telepítése + a maradék energia földgázból.

midnight coder 2020.02.15. 08:10:50

@szofter: Igen, itt a gond. Hogy az, hogy Kunta-Kintéék az elmúlt 30 évben megduplázták az emberiség létszámát az akkor is gond, hogy ha egy Kunta-Kinte ma valamivel kevesebb CO2-t bocsájt ki mint te. Mert a gyereke már nem akar bádogvárosban éldegélni.

Mad Marx 2020.02.15. 08:20:13

Vajon, amikor az emberiség a klímaváltozás miatt élhetetlenné váló afrikából kirajzott 75000 évvel ezelőtt, akkor mitt tett azért, hogy előidézze ezt a hatalmas katasztrófát? Bakker a melegedés 150000 éve folyamatos, nem egyenletes, de folyamatos. Az emberi tevékenység hatását a klímára elképesztő mértékben túlbecsülik, az iparosodás óta az ember által kibocsátott összes szennyezőanyag mennyisége hozzávetőlegesen 2 nagyságrenddel alacsonyabb, mint a természeti folyamatokból felszabaduló ugyanezen anyagok éves mennyisége... A föld túlnépesedése is csak egy lózung, pl. a nagyanyám egy nyugdíjasotthonban él, mert már nem képes gondoskodni magáról, ha az ott élők életterét vesszük alapul, és az összes emberre ennyi területet számolunk, akkor a föld teljes lakossága elférne egy akkora területen, ami bács-kiskun megye háromszorosa...
A környezetvédelem valójában csak egy biznisz, amiből nagyon kevesen részesednek és a gyzdasági érdekeken kívül semmi sem táplálja.

Visceroid 2020.02.15. 08:30:30

Najó, de a tiltások csak a fehér emberre vonatkoznak. Kínát, Indiát mikor fogják kedves liberálisaink megrendszabályozni?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.15. 08:54:13

@midnight coder: Minek kell időt nyerni a fúziós reaktorhoz, ha az atomenergia, ami régen segített volna csökkenteni a problémát laza 60+ éve elérhető és fejleszthető...?

kéki béla 2020.02.15. 08:55:59

@molnibalage: és mit csinálsz a sugárzó hulladékkal??

2020.02.15. 08:59:15

@Visceroid: Te, mint nem liberális, mit tennél a sárgákkal, feketékkel? Lelőnéd, elégetnéd őket, hiszen úgyse emberek? A föld tönkretételéért a fehér, keresztény emberek tettek a legtöbbet. Nem kellene másokra kenni, mert más a bőrszinűk és ezt nem vagy képes feldolgozni.. Százmillió fehér amerikai vagy európai kiirtása sokkal nagyobb jótétemény lenne a Föld számára, mint ugyanennyi sárga, barna vagy fekete.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.15. 08:59:25

@Mad Marx: Édes istenem, milyen komment.

Nem a fizikai élettér a kevés. Hanem az, hogy te azon éljél és fogyasszál, annak egyéb terület igénye is van. Ahol termelik az ételed, ahol termelik az áramot, ahonnan jön a víz, stb.

Na ebből ma egészsételenül nagy arányt visz el az, hogy marhahúst eszünk, mert rohadt sok víz és takarmány kell ahhoz, hogy felnőjön egy batárnagy állat, ami metánt is termel. Más hús sokkal olcsóbban termelhető, vagy a húsmennyiség is visszavehető lenne.

Persze ez életmód váltás = úgysem fog sikerülni....
Meg elég nagy ipar épült már erre...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.15. 09:10:55

@kéki béla: Olyan nevetségesen kevés mennyiségről van szó, hogy fel nem fogom, hogy mit rugóznak ezen az emberek. Paks I éves nagy aktivitású hulladéka kb. 100 tonna. Ez úgy 5-6 m3. Ez ottmarad a reaktorban, nem száll el a kéményen. A föld alól jött, oda vissza is lehet tenni.

Ahhoz képest, hogy mikkel vágja teli az emberiség a tengereket és a világot olyan nevetséges az egész. Lassan több a műanyag a tengerben, mint hal, de a szinte elpusztíthatatlan acélkapszulában levő fűtőanyag, az aztán veszélyes...

Tudod mi történne, ha pl. beleborítanád a tengerbe? Semmi.
Nem vízoldható maga az hasadóanyag, de a kapszulája meg kb. csak hőmérséklet által nyomható le.

A tengerekben ma is kb. 10-20 atomreaktor pihen és semmiféle környezterhelést nem jelentenek, mert a víz eleve megteszi a dolgát. Másrészt fentiek miatt.

Ezzel nem azt mondom, hogy akkor borítsuk bele, de ez a vinnyogás a hulladék körül nevetséges. A vinnyogók semmiféle műszaki tartalommal nem képesek megtölteni ezt a felvetést, mert ahhoz minimum érteni kéne a középiskolás fizikát. Ez az emberek kb. 99%-na megugorhatatlan akadály.

FRA-ban pl. így tárolnak és ennyit.
youtu.be/ObcgG9vjUbs?t=4502

midnight coder 2020.02.15. 09:33:29

@roli101: Valóban, ha nincs fehér ember, akkor ma is kb. ugyanannyi néger lenne mint 5000 évvel ezelőtt, a felesleget szépen megennék az oroszlánok meg a szomszéd törzs. Amúgy egyébként a folyamatot nem a fehér ember indította meg, hanem valahol Mezopotánia környékén az első mezőgazdasági termelésbe fogó csapat hülye ősember. Onnantól kezdve egyre több embernek egyre fejlettebb technológia kellett ahhoz hogy életben maradjon, ami után ismét csak felszaporodott a nép, aminek az életben tartásához még fejlettebb technológia kellett. Csak az elmúlt 30 évben kb. megduplázódott a Föld lakosságának a létszáma. És ez nem a fehér ember volt. És lehet, hogy Kunta-Kinte kevesebb CO2-t termel valamivel mint te, de korántsem nullát, TV-je neki is van, jó eséllyel telefonja is, némelyik motorral, sőt autóval is rendelkezik.

midnight coder 2020.02.15. 09:51:03

@Mad Marx: "teljes lakossága elférne egy akkora területen, ami bács-kiskun megye háromszorosa."

És szeretnél te úgy élni ? Már persze, ha nem számolod azt, hogy közben enni is kellene valamit, meg szarni is valahová, néha még mosakodni is, egyéb szükségletekről nem beszélve, és ezekhez már picit több hely kell.

kéki béla 2020.02.15. 10:04:36

@molnibalage: lásd tiltakozás az atomtemető ellen. Biztosan felesleges az a hulladéktemető.

midnight coder 2020.02.15. 10:09:06

@kéki béla: Tudod, az egész probléma nem lenne probléma, ha nem lennének zöldek. A földön egy rakás olyan hely van ahová biztonságosan el lehet helyezni a radioaktív hulladékot. De mivel ezek az agyatlan hülyék jól kiharcolták hogy a hulladékot ne lehessen elszállítani sem tárolásra sem újrafeldolgozásra az országhatárokon túl, így ott kell lerakni ahol keletkezik - ahol esetleg a dolog sokkal drágábban, és kevésbé biztonságosan oldható meg.

A zöldek amióta világon vannak, sokkal többet ártottak a bolygónak mint bármilyen más szervezet, beleértve az olajipart is.

2020.02.15. 10:34:20

@midnight coder: a zöldeket okolod azért, hogy a hulladékot újra hasznosítjuk, nemcsak lerakóra hordjuk? A zöldek a hibásak, mert nem hagyják, hogy Budapest összes fáját kivágják és lebetonozzák az ingatlan spekuláns vállalkozók? Vagy azért, hogy betiltották a CFC gázokat és ezáltal még van ózonpajzsunk? Mert ezeket nem az olajipar lobbizzta ki, mert a vállalkozóknak az a jó , ha nincsenek szabályok csak hatalmas profit. A környezetvédelem púp a hátán minden vállalkozásnak és magasról tesznek is rá, ha a zöldek nem kényszerítik őket. Tudtad, hogy jópár éve teljesen elfogadott veszélyes hulladék megsemmisítés volt a tengerbe dobás vagy a tengeren való nyiltszini égetés? Még a magyar törvényekben is benne volt Vannak olyanok továbblátnak az orruknál és nem a profit lebeg a szemük előtt, hanem a Föld és az emberiség fennmaradása. Őket gúnyoljátok ti "sötétzöldeknek". Lehet, hogy nincs mindenben mindig igazuk, de mondj bárkit a világon, akinek mindig igaza van. De legalább tenni akarnak érte, nem pedig leszarják, mint a legtöbb ember. Egyébként hamarabb fulladunk bele a szemetünkbe, mint a felmelegedés okozta klímaváltozásba.

2020.02.15. 10:48:23

@midnight coder: Tehát szerinted is a feketék és a sárgák okolhatóak a Föld jelenlegi helyzetéért, főleg ha zöldek?
Miért nem szaporodik a fehér? Mert van nyugdíja. Miért szaporodik a sárga, a fekete, a barna? Mert neki nem jár nyugdíj. Kinek a gyarmat volt Afrika, Ázsia, Amerika, akik kirabolták és rabszolgasorsban tartották az ott élőket, elvágva őket a fejlődéstől és ezáltal a nyugdíjtól? A fehérek. És a rabszolgatartó fehérek most nyávognak, hogy szaporodik a többi. A többi csak azt a túlélési stratégiát csinálja, amit a fehér is 1000 évig. Sok gyerek, amiből lesz annyi túlélő, hogy a szülőket öreg korukban támogassa, mert nyugdíj nincs.

midnight coder 2020.02.15. 10:52:49

@roli101: "a zöldeket okolod azért, hogy a hulladékot újra hasznosítjuk, nemcsak lerakóra hordjuk"

Nemigen hasznosítjuk újra, max. a papírt és a fémet - de azt zöldek nélkül is megtennénk mert anyagilag megéri. Régebben az üveget is újrahasznosítottuk, ez mára már kevésbé jellemző.

"Vagy azért, hogy betiltották a CFC gázokat és ezáltal még van ózonpajzsunk? "
Ez sem a zöldek műve, hanem a politikusoké akik beszartak miután megjelent az ózonlyuk. Addig a zöldek hiába verték a nyálukat hogy ne használjon az emberiség freont, rohadtul nem volt semmi hatása. Pont ahogy a mostani nyálverésüknek sem.

Viszont óriási kampányt folytattak az autózás ellen (az erőforrásaik nagy része erre ment el) miközben a CO2 tortából az autózás úgy 8% körül van. És persze a dolognak szintén nem volt az égvilágon semmiféle hatása, ha nincs Elon Musk és a Tesla, akkor az autógyárak még 100 év múlva is az ipari forradalom hajnalából itt ragadt robbanómotorokat adják el, és a kocsik max. annyiban változnak, hogy más formájú a hűtőrács - illetve még kétszer olyan nehezek lennének mint most.

Ugyanakkor mély kuss volt a zöldek részéről azzal kapcsolatban, hogy a kicsi négereknek talán nem kellene teliszülniük a világot. 5 milliárd embert még csak-csak eltart a bolygó, de 10-en már nehezen.

És az egyetlen dolog amiben érdemi eredményt fel tudnak mutatni, az az atomellenesség - amivel óriási mértékben sikerült is hozzájárulniuk a globális felmelegedéshez. Jó pár szénerőmű nem jött volna létre, ha nincsenek a zöldek.

Az elmúlt 30 évben lényegében semmit nem sikerült javítaniuk a bolygó környezeti állapotán, viszont az atomellenes tevékenységükkel sikerült érdemben rontani a helyzeten. Lehet hogy a szándékaik jók, de azt is tudjuk, hogy hova vezet az az út ami szintén jószándékkal van kikövezve.

midnight coder 2020.02.15. 10:56:28

@roli101: Ami amúgy a legkárosabb a tevékenységükben az az, hogy sikerrel belemosták az emberiség agyába, hogy az ember beavatkozása a természetbe csak káros lehet. Így aztán most, amikor valóban bele kellene avatkozni ha nem akarunk katasztrófát, az emberiség ölbe tett kézzel nézi végig a saját pusztulását, mert nehogy beleavatkozzunk - más kérdés, hogy amúgy folyamatosan ezt tesszük, ergo max. a saját beavatkozásunk ellensúlyozásáról lehetne szó. De nem, ehelyett meg ezerrel a pótcselekvés és a köldöknézés.

2020.02.15. 11:09:47

Az újrahasznositásban vannak tárgyi tévedéseid. Én pont azzal foglalkozok. Nem éri meg anyagilag, csak támogatással. Most például neked kell fizetned, ha le akarod adni a méhtelepen a papirodat. Szinte minden újrahasznositható lenne, ha már a gyártáskor erre odafigyelnének. De nem teszik, mert csak a profit számít a gyártóknál.
Kifejtenéd, hogyan befolyásolhatták volna a zöldek a születendő gyerekek számát Afrikában és Ázsiában? Indítottak volna kampányt, hogy szinesekenk tilos szülni csak fehéreknek? Vagy szerveztek volna fehéreknek embervadászatot Afrikában? Normális vagy ilyen felvetéssel? Miért lenne jobb a Földnek, ha 1 milliárd afrikaival kevesebb, de 1 milliárd átlagamerikaival több lenne? Rosszabb lenne, amennyiben tudod mi a különbség egy átlagamerikai és egy afrikai néger fogyasztása között.

Európában szénerőműre azért van szükség, hogy a fehér ember több elektromos eszközt használhasson otthon és azért Kinában, hogy ezeket az eszközöket legyártsák a fehéreknek. Nem lenne szükség annyi szénerőműre és annyi atomerőműre se, ha nem fogyasztanának a fehérek olyan sokat.

A mértéktelen fogyasztás és pazarlás pusztitja el a Földet, nem a feketék, a sárgák vagy a zöldek. Ami sose fog megszűnni, hiszen a fehérek gazdagsága a fogyasztásból származik.

2020.02.15. 11:13:11

@midnight coder: Úgy gondolom, hogy a természet jól el volt pár milliárd évig az ember nélkül. Nem pusztult ki az élet a Földön, amig nem volt ember. Az erdők kivágása, a talaj és a vizek elszennyezése nem a természet műve, hanem az emberé. Tudsz olyan emberi beavatkozást a természetben, ami jobbá tette azt? Ami nélkül kipusztult volna a teljes földi ökoszisztéma?

2020.02.15. 11:51:52

elektromos-autó gyártás co2 lábnyomához fűzném hozzá, hogy:
nehezen lehet feltúrni érdemi tanulmányt a témában, a sok (több millió) kattintásvadász, agyatlanul átvet/szajkózott hírőzön között.
végül sikerült.
egy norvég állami tanulmány a litium-ion autó-akku csomagról, a bányászattól a bedugom a csatlakozót, és megy állapotig.
az akkucsomag, ami tartalmazza a litium-ion rúd- vagy lapos-elemek mellett a tárolószekrényt, a töltés/kisütésvezérlőt, és a hűtő/fűtő egységet a ventillátorokkal együtt.
a bányászat és az elsőkörös bányászati finomítás a teljes gyártási folyamat energiaigényének kb. 7%-át fogyasztja el.
ettől a ponttól kezdve az energiaigényt elektromos energiaként veszi fel a gyártási folyamat.
így a gyártás "tisztasága" a gyár helyi energiamixének tisztaságától függ.
e mellett az aksi ára jelentősen függ a gyártás bérköltségétől.
jelenleg ez a két dolog üti egymást, mert, ahol olcsó munkaerővel gyártanak, ott nagyon "piszkos" az energiamix.
kína és india a két "legmocskosabb" energiamixű ország, de az alacsony bérköltség
ott generálja az olcsó árú akkumulátorokat.

az e-autó maradék része nem térhet el a belsőégésű motorral szerelt modellektől, kasztni/futómű/bútorok ugyan úgy kell mindkét változatba.

midnight coder 2020.02.15. 11:57:29

@roli101: "Szinte minden újrahasznositható lenne, ha már a gyártáskor erre odafigyelnének."

Pontosan. Pl. ha a dolgokat nem 3000-féle dologba csomagolnák hanem meglenne az az 5-6 féle anyag amit tökéletesen lehet gépileg szelektálni és újrahasznosítani. Máris megoldódna a háztartási hulladék kérdése. Ehelyett miért is kampányolnak a zöldek ? A szívószálak betiltásáért. Ráadásul Európában, ahonnan amúgy is csak minimális mennyiségű hulladék kerül a tengerbe... Na, ezzel rohadtul megoldottak mindent...

"Kifejtenéd, hogyan befolyásolhatták volna a zöldek a születendő gyerekek számát Afrikában és Ázsiában?"
Ázsiában Pl. a kicsi kínaiak egész jól megoldották. Lehetett volna anno olyan gazdasági nyomást helyezni a fejlődő országokra, hogy fogják vissza a szaporodásukat.

"Miért lenne jobb a Földnek, ha 1 milliárd afrikaival kevesebb, de 1 milliárd átlagamerikaival több lenne?"
Miért lenne több amerikai attól, hogy 1 milliárd afrikaival kevesebb lenne ?

"Európában szénerőműre azért van szükség, hogy a fehér ember több elektromos eszközt használhasson otthon és azért Kinában, hogy ezeket az eszközöket legyártsák a fehéreknek"
Nem az a kérdés, hogy szükség van-e az energiára, az kérdés, hogy mi a fenéért azzal a szénnel kell ezt megtermelni ami felmelegíti a légkört ? Amikor van atom is, ami meg nem. Amúgy pedig kicsit naiv vagy, a fejlettebb területeken élő kicsi kínai ma is jobban él mint egy magyar átlagpolgár, és ennek megfelelően CO2-t is bocsájt ki rendesen.

"Úgy gondolom, hogy a természet jól el volt pár milliárd évig az ember nélkül. "

És ezt ki nem szarja le ? A Hold is elvan pár milliárd éve, szépen kering a Föld körül, de igazából nem oszt vagy szoroz.

2020.02.15. 13:01:41

húsfogyasztás:
virálisan terjed az is, hogy egy-egy húsfogyasztó ember miatt 15ezer liter vizet "pazarolnak" el 1 kiló marhahús előállítására.

hagyományosan egy húsmarha eszik 10kg "száraztakarmányt" per nap. ehhez elfogyaszt 100 liter vizet per nap.
max. 20 hónapot növesztik, majd levágják, mert elérte az optimális méretét, ami után már nem növeszt több húst, csak életben tartja magát a bevitt eleségen.
(mintha üresben bőgetném a motort a garázsban).

100 ltr x 30 nap x 20 hónap = 60ezer liter víz 20 hónap alatt ennyit iszik a marha, miközben 400-500-600 kilós jószággá cseperedett.

feltételezhetjük, hogy ez a 60 egy-két köbméter kaja és víz nagy része kiürült az állatból, mert nem egy 4x4x4 méteres zselékocka heverészik a gyepen.

tehát egy legelésző marha kiüríti a salakanyagait a legelőre, ami - minő meglepetés - táplálékul szolgál a növényeknek, amit a következő szezonban tud lelegelni.
ha az éghajlat megkövetel pár hónap istállózást, akkor meg a szalmába (alomba) ürít, ami némi érlelés után minőségi istállótrágyaként a földekre kerül, javítja a talajt.

ahol megszülték ezt a 15ezer liter víz/kilóhús számot ott valószínűleg lebetonozott istállóban a betonra üríttetik a marhát, amit naponta kimosatnak vízzel. itt lehet ilyen hatalmas vízfogyasztás.
de ez a "vízzel hígtrágya" sem kerül kilövésre az űrbe.
tartálykocsiba szivattyúzzák és kilocsolják a földekre, ahol a nagy bolygókapitány vegák zöldségei teremnek. (német autopályák mentén lehet látni a barna löttyöt permetező tartálykocsikat iszonyatos szarszag kíséretében).

a marhának meg az utolsó szőrszála is felhasználásra kerül.

RHalacska 2020.02.15. 13:21:07

Senki nem beszél a felesleges fogyasztásról, a feleslegesen cserélt mobiltelefonokról, autókról, TV-kről, stb. Ha ez nem lenne, sokkal előrébb lehetne a környezetvédelem. Mondjuk akkor a 30% feletti munkanélküliség jelentene gondot. Konkrétan 1994-2013ig volt 4 mobiltelefonom, azóta meg 5. És utálom cserélni, csak akkor cserélem, ha törik, vagy tönkremegy, vagy minő meglepetés az androidosok szeretnek végtelenül lelassulni.... ahogy a az Iphone-ok is. Erre a felesleges fogyasztásra kellene ránézni. Anno a villanyóránál 16A-es biztosíték volt sok háztartásban, meg 12A(!) most meg a 32A is van ahol kevés....

2020.02.15. 13:34:06

@Jam Clerk: 200-400 ezer tonnás hajók.
a 200 ezer tonnás hajók lehetnek tankerek, érc-olaj vegyes szállító, ömlesztettáru szállító vagy konténerhajók.

az ilyen méretű tankerek jellemzően crude oil tankerek (nyersolaj). az 5 6száz ezer tonnások (az a néhány darab) is crude-oil tanker.

ömlesztett árunál ez a méret a "cape size bulk carrier", ami a legnagyobb méret (egy-két egyedi ércszállító hajót leszámítva). ezek finomított érceket (pl. bauxit, vasérc) vagy különböző szén rakományokat szállítanak. a lelőhely és a felhasználási hely között. jellemzően acélgyártáshoz vagy aluminium gyártáshoz viszik az alapanyagokat, de előfordul erőművi tüzelőanyag is a rakományok között (pl. pet-coke)
a cape size hajók tudnak kb. 12-14 csomós átlagot 60 tonna nehézolaj/nap fogyasztás mellett.

konténer hajó az "emma mearsk" és "ebba mearsk" jó példa erre a méretre (151ezer tonna deadweight + a hajó súlya).
de ez kb. 15ezer húszlábas konténert tud elvinni plusz 1000 hűtőkonténert.

a széllel hajtott onedin családos cuccok 2-4száz tonnásak voltak, mint egy tiszai uszály pl.

nemecsekerno_007 2020.02.15. 13:37:07

@midnight coder: Az egy főre eső CO2 kibocsátás nem Kínában és Indiában a legnagyobb. Tévedés, hogy őket kéne elsősorban megrendszabályozni. Indiában kb annyi embernek nincs vezetékes árama mint az USA teljes népessége. A többivel amit írtál egyetértek, kivéve az atmoszférába szórt fényvisszaverő anyag.

Alick 2020.02.15. 13:42:47

@midnight coder: A mindenáron való klímasemlegesség hajszolása Rákosi pajtás '50-es évekbeli "vas és acél, gyapot, stb." voluntarizmusára emlékeztet.
Sokkal ésszerűbb lenne - a környezetterhelés reális csökkentése mellett - inkább a klímarezisztenciára gyúrni... vagyis elfogadni végre, hogy akár emberi tevékenység híján is előfordulhat az éghajlat jelenleginél jelentősebb kilengése (pl. ha kitör egy szupervulkán).
Az éghajlatszabályozás egyelőre (az éghajlatváltozás középtávú kiszámíthatatlansága miatt) veszélyes illúzió... többet árthatunk vele, mint amennyi hasznot feltételezünk.

Alick 2020.02.15. 13:44:29

@Alick: "akár emberi tevékenység híján is előfordulhat az éghajlat jelenleginél jelentősebb kilengése" >> az alkalmazkodási képesség fejlesztése.

midnight coder 2020.02.15. 18:03:18

@RHalacska: Érdekes, nekem a negyedik éve van ugyanaz a mobilom és valahogy nem lassul, pedig kicsi kínai androidos az istenadta. Mondjuk xiaomi... Elõtte volt egy LG Leon-om, az is megvan még és semmi baja, de már gyárilag olyan tetűlassú volt, hogy kín volt használni. Előtte egy LG L9, az egy év alatt tönkrement alaplapi hibával. Még elõtte egy nulladik generációs ZTE Blade-em, az is húzta vagy egy-két évig.
Butafonból is négyet fogyasztottam anno.

midnight coder 2020.02.15. 18:06:23

@nemecsekerno_007: Az egy főre eső fogyasztás tényleg kevesebb, de ez kb. úgy oszlik meg, hogy a kicsi kínaiak egy része állati sorban él a földeken, a másik része pedig kb. úgy ahogy te. Ugyanez igaz Indiára is. Van egy rakás aki kb. a fákon ugrál, és van egy másik rakás aki high-tech városokban él, úgy mint te vagy akár jobban.

midnight coder 2020.02.15. 18:08:26

@nemecsekerno_007: Ha elfogadjuk, hogy a globális felmelegedés káros - Pl. mert olyan tempóban melegszik a légkör, amihez az élővilág nem tud alkalmazkodni, akkor ez ellen csak a légkörbe juttatott fényvisszaverő anyaggal lehet védekezni. Akár úgy, hogy mesterségesen kitörésre késztetünk egy vulkánt, akár úgy hogy mi bocsájtunk ki kb. hasonló anyagot, lehetőleg valami kevésbé toxikusat.

eßemfaßom meg áll 2020.02.15. 18:24:58

@csakférfi: "Csak mohóvá és kapzsivá változtatott bennünket a történelem." Az ember azért lett ember mert mohó és kapzsi. Ha nem akart volna mindig többet és jobbat akkor ma is szedegetné a bogyókat szükségletei szerint nagy elégedettséggel.

eßemfaßom meg áll 2020.02.15. 18:58:58

@roli101: iszonyatos adag demagógiát vacsorázhattál ha ennyi vissza tudott jönni belőle

Jam Clerk 2020.02.15. 20:44:30

@gereb jejeje:
Erre írtam, hogy fordítva ülünk a lovon. Ha a jelenlegi szennyező ipart kiszolgáló hajók kapacitását, méretét, pontosságát, stb. vesszük alapul arra, hogy azok helyettesíthetőek-e kisebbekkel, széllel, stb., akkor persze, hogy "nem" a válasz. De a kérdés az volt, hogy az ipar maga fenntartható-e? A válasz arra is ugyanez.

nemecsekerno_007 2020.02.16. 10:02:09

@midnight coder: Erről beszéltem :), ezért írtam, hogy egy főre.

Jam Clerk 2020.02.16. 12:05:27

Egyetértek.
A véleményem inkább arra vonatkozott, hogy - a blog írója által felvetett irányba gondolkodva - merre lenne a kivezető út. Úgy vélem, hogy olyan iparral, amelyik csak a világon keresztbe-kasul szállított alapanyagokból és energiából képes "növekedést" generálni, csak magunk alatt vágjuk a fát (gyakorlatilag szó szerint). Szóval nem az a kérdés, hogy melyikről mondanék le én, személyesen, hanem hogy amiről le kéne mondani (szerinted, nekem, meg pár másik milliárdnak) az út-e egyáltalán. Ha nem az, akkor keresni kell egy másikat. Ha jurta meg marhacsorda és legelő, akkor azt, ha nem ezek, akkor mást, de elsőként talán érdemes lenne mindenkinek elmerengenie azon, hogy ami körülvesz minket, az mennyiben "jár" és mennyire "létkérdés". Személy szerint én is tudok dühöngeni azon, hogy egy tetves, pár ezer forintos telefon-aksit csak Kínából tudok megrendelni, több hetes tengeri utaztatással, mégis csak 1.000 Ft-os szállítási költséggel (mert különben dobhatom el a fenébe az egyébként még működő telefont, amit nem akarok lecserélni félévente), de egyszerűen nem tehetek mást, mert nincs alternatívám erre az iparra, ami viszont hosszú (de akár még rövid) távon is fenntarthatatlan.

Arcade Macho 2020.02.16. 13:40:41

@roli101: "A többi csak azt a túlélési stratégiát csinálja, amit a fehér is 1000 évig. Sok gyerek, amiből lesz annyi túlélő, hogy a szülőket öreg korukban támogassa, mert nyugdíj nincs."

tenyleg "jo" otlet ez, hogy a negerek tulszaporulatat ugy lehetne szabalyozni ahogy a fehereket anno, kanyaroval es pestissel

eßemfaßom meg áll 2020.02.16. 17:20:33

@gereb jejeje: "egy 150 éves visszatekintéssel elég jól működött a tanyasi életmód" amig az ember makkegészséges. Fejlett ipar nélkül viszont nincs fejlett orvosi ellátás sem, így tanyasian lehetne újra 10gyereket csinálni, hogy legyen 2 utód aki az öregségbe hal bele. Fasza terv.

ZöldEnergia 2020.02.16. 22:27:45

@roli101: Nem hiszem, hogy bárkinek is a kiirtása bármilyen szempontból is jótétemény lenne a Föld vagy akárki számára is (arról nem is beszélve, hogy ennek javaslata bizonyos országokban büntetendő tettnek számít, szóval csak óvatosan).

Egyébként a Föld jól van, köszöni szépen, lásd George Carlin: youtu.be/UfJhPbFW6qk?t=317

Arcade Macho 2020.02.16. 22:38:41

@gereb jejeje: a.te.ervelesi.hibad.hu/anekdotikus-bizonyitas

javaslok megnezni egy olyan fejfat amin a kanyaroban elhunytak nevei es idejei vannak ugy ~ 100 evvel ezelottrol, valami valasz volt az oltaselleneseknek

gigabursch 2020.02.18. 09:36:02

Ez index címlapos cikk volt?

Ennyi zsenit...

ZöldEnergia 2020.02.19. 08:08:25

@gigabursch: Pozitív visszajelzés pozitív visszajelzés hátán... jó látni, hogy a blog rendszeres olvasója vagy. :)
süti beállítások módosítása