Bár az elmúlt években a Tesla valóságos hullámvasúton ült, ha a piaccal való kapcsolatát kellene jellemezni, ebben az évtizedben mindenképpen felfelé ívelő szakaszban vannak. A vállalat nemcsak a legnagyobb piaci értékkel rendelkező amerikai autógyártó jelenleg, hanem ezen felül a piaci értéke meghaladja a Ford és GM értékének az összegét is, írja a VisualCapitalist. A teljes érték már egy ideje a 100 milliárd dolláros határ felett van, annak ellenére, hogy a tényleges gyártókapacitása és a legyártott autók száma csak töredéke a közvetlen versenytársakénak.
Annak ellenére, hogy a Tesla 3 típusa már komoly eladási számokat ért el az USA területén, a teljes autó eladásoknak még nagyon kicsi százalékát teszi ki még ezen a piacon is [világ viszonylatban még elenyészőbb ez a szám, a szerk.].
Akkor minek köszönhető a fenti piaci lelkesedés és mennyire fenntartható a mostani értékelés? Alább néhány gondolatsort tekintünk végig, amelyek a Tesla magas ára mellett vagy az ellen érvelnek.
A Tesla Motors magas értéke melletti érvek
A Tesla ugyan 1,1 milliárd dolláros veszteséget jelentett be 2019 első felében, azóta a vállalat drámai módon javított a pénzügyi stabilitásán. A múlt év harmadik negyedévben a vállalat 97 ezer autót szállított, és emellett 143 millió dollárnyi profitot is termelt. Az utolsó negyedévben már 112 ezer autót gyártottak le. Ezen bejelentések hatására a piaci elemzők egyre pozitívabb hozzáállást mutatnak, ami a részvények árának emelkedésében is megmutatkozik. A következő három ok miatt lehet még magasabb részvényárakat várni:
1. A Tesla az elektromos autók legnagyobb piacán terjeszkedik. Nagyon sokáig egyetlen autómárka sem tudott a kínai piacon mozdulni anélkül, hogy egy helyi vállalattal ne szövetkezett volna valamilyen formában. A kínai törvények azonban nemrégiben megváltoztak, és most már teljesen külföldi kézben levő vállalatok is versenybe szállhatnak. A Tesla számára ez pont jókor jött.
A Sanhajban telepített Gigafactory 3 múlt év októberében állt üzembe, egy nem több mint 10 hónapos építkezés után. Az elképesztő iramú projekt után a vállalat nem lassult le: már most autók gördülnek le a gyártósorról, és a vállalat szeretné az éves 150 ezer autós kapacitást minél hamarabb elérni.
A vállalat számára egyik legfontosabb mérték azonban mégis az volt, hogy a kínai gyár teljes költsége egy új amerikai gyárénak csak 65%-a volt. Ez biztosan segít majd az egyébként nagyon változékony gazdasági eredményeket pozitív irányba terelni.
2. A Tesla típusai még mindig a legnagyobb hatótávolsággal rendelkeznek a kategóriájukban. S mindez annak ellenére, hogy 2019-ben már több autógyártó is megpróbálta őket a trónról letaszítani. Az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (Environmental Protection Agency, EPA) adatai szerint azonban sikertelenül.
3. A "Musk megafon" még mindig magával ragadó. Kevés más olyan vállalati vezető van jelenleg Amerikában, aki ennyire könnyen vonja magára a média figyelmét és tartja fenn az érdeklődését. Persze ennek voltak hátulütői is — gondoljunk csak a hírhedt "megvan a pénz" üzenetre —, de az biztos, hogy a Tesla sokkal kevesebbet költ az autói reklámozására Elon Musk személyiségének köszönhetően. Ehhez képest pl. 2018-ban a Ford 2,3 milliárd dollárt, a GM 3,1 milliárd dollárt költött reklámra csak az USA területén.
A Tesla Motors magas értéke elleni érvek
Kétségtelen, hogy a Teslának volt oka ünnepelni a múlt év második felében, de a befektetők továbbra is óvatosan, ha nem teljesen szkeptikusan figyelik a vállalat jövőjét.
1. A kínai verseny kihívásai. A kínai piac óriási lehetőséget jelent a Teslának, de nem szabad elfelejteni, hogy itt folyik az egyik legélesebb verseny a vásárlók kegyeiért. Az elmúlt években a kínai kormány bőséges adókedvezményekkel és hitelekkel támogatta az elektromos autók vásárlását — közel 60 milliárd dollárnyi segélyt adtak több mint 400 vállalatnak. A Tesla egyik komoly vetélytársa az állami BAIC, amely az egyik legnagyobb elektromos autó gyártó helyi cég.
Emellett más külföldi vállalatok is egyre jobban terjeszkednek az országban. A Volkswagen és a kínai közös vállalata, a SAIC Motor 2020 őszén kezdi meg a gyártást két kínai üzemben. Emellett a német cég összeállt egy kínai akkumulátor gyártó cégekkel is, közöttük a legnagyobbnak számító Contemporary Amperex Technology (CATL) vállalattal is.
2. Rossz pénzügyi arányok miatt a vállalat értéke hirtelen nagyot zuhanhat. A Tesla a mai napig extrém magas részvény árat tart fenn a tényleges kitermelt nyereséghez képest. Az alábbi táblázatból jól látszik, hogy a többi, nagy volumenű autógyártóhoz képest óriási felárral adják és veszik a Tesla részvényeket. A táblázatban az úgynevezett "Enterprise Multiple" mutatók használjuk, amely a vállalat részvényekből számított értékét osztja el a tényleges profit (EBITDA) nagyságával. Ez mutató segítségével lehet a legkönnyebben megtalálni a versenytársakhoz képest számottevően felül vagy alulértékelt cégeket.
Vállalat | Részvény | Enterprise Multiple |
---|---|---|
Toyota | NYSE: TM | 8,4 |
GM | NYSE: GM | 10,0 |
Ford | NYSE: F | 14,5 |
Tesla | NASDAQ: TSLA | 50,2 |
3. Egy emberen múlik nagyon sok minden. A Tesla jövője rengeteg dolog függvénye. Elon Musk személye szorosan fűződik a vállalathoz, talán túl szorosan is [elég a Steve Jobs előtti és utáni Apple fejlesztések ütemére és ezen fejlesztések iparágakat megváltoztatni képes hatására gondolni, a szerk.]. Elon Musk jelenleg is folytatja korábbi stratégiát, miszerint a rövid távú profitot feláldozza a hosszútávú növekedés oltárán. A vállalat még mindig nem bizonyította, hogy képes negyedévről negyedévre pozitív mérleggel zárni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.06. 12:17:19
*youtu.be/Mf-vQqM7y9o
1. Az, hogy ezek szerint sanszosan a legtöbb dolgoról a megértés legalványabb szikrája nélkül dumálnak egyesek...
2. Azt, hogy ezt a nép simán megkajálja, bármiféle kritika nélkül, mert képtelenek még a középiskolás fizikát is megérteni és használni.
Mivel ma a pénz olcsó és a hype nagy, ezért a Tesla részvények árfolyamának semmi köze nincs a cég valós teljesítményéhez. Láttunk már ilyet. Ingatlan lufi 2008, dotcom lufi 2000-es évek. Most ez. Ebből is csúnya reccs lehet.
GyMasa 2020.02.07. 15:00:06
Ne feledd a Hyperloop-ot sem.
Az is kiválóan hangzik papíron, de a valódi életben nem kis kihívást jelent a megépítése.
Nem is halad rohamléptekben...
Egyes, szkeptikus hangok szerint anno Musk csak azért dobta be a Hyperloop-ot, hogy megfúrja vele a tervezett LA-SF hagyományos gyorsvasutat.
Merugye, a Tesla alapból mégiscsak egy autógyár, aminek konkurenciája lehet a vasút.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.07. 15:05:00
Musk összevissza handabandázik minden hülyeséget.
GyMasa 2020.02.07. 17:14:04
Szerintem egyáltalán nem össze-vissza handa-bandázik. Ez is teszi őt a Föld egyik legveszélyesebb emberévé :-)
Én pl. még nem látom, hogy mi az az agenda, ami a tettei hátterében húzódik.