Energia és mobilitás zöld szemszögből

A Tesla többet ér, de ennyivel?

2020. február 06. • írta: ZöldEnergia

Bár az elmúlt években a Tesla valóságos hullámvasúton ült, ha a piaccal való kapcsolatát kellene jellemezni, ebben az évtizedben mindenképpen felfelé ívelő szakaszban vannak. A vállalat nemcsak a legnagyobb piaci értékkel rendelkező amerikai autógyártó jelenleg, hanem ezen felül a piaci értéke meghaladja a Ford és GM értékének az összegét is, írja a VisualCapitalist. A teljes érték már egy ideje a 100 milliárd dolláros határ felett van, annak ellenére, hogy a tényleges gyártókapacitása és a legyártott autók száma csak töredéke a közvetlen versenytársakénak.

Annak ellenére, hogy a Tesla 3 típusa már komoly eladási számokat ért el az USA területén, a teljes autó eladásoknak még nagyon kicsi százalékát teszi ki még ezen a piacon is [világ viszonylatban még elenyészőbb ez a szám, a szerk.].

Akkor minek köszönhető a fenti piaci lelkesedés és mennyire fenntartható a mostani értékelés? Alább néhány gondolatsort tekintünk végig, amelyek a Tesla magas ára mellett vagy az ellen érvelnek.

A Tesla Motors magas értéke melletti érvek

A Tesla ugyan 1,1 milliárd dolláros veszteséget jelentett be 2019 első felében, azóta a vállalat drámai módon javított a pénzügyi stabilitásán. A múlt év harmadik negyedévben a vállalat 97 ezer autót szállított, és emellett 143 millió dollárnyi profitot is termelt. Az utolsó negyedévben már 112 ezer autót gyártottak le. Ezen bejelentések hatására a piaci elemzők egyre pozitívabb hozzáállást mutatnak, ami a részvények árának emelkedésében is megmutatkozik. A következő három ok miatt lehet még magasabb részvényárakat várni:

1. A Tesla az elektromos autók legnagyobb piacán terjeszkedik. Nagyon sokáig egyetlen autómárka sem tudott a kínai piacon mozdulni anélkül, hogy egy helyi vállalattal ne szövetkezett volna valamilyen formában. A kínai törvények azonban nemrégiben megváltoztak, és most már teljesen külföldi kézben levő vállalatok is versenybe szállhatnak. A Tesla számára ez pont jókor jött.

A Sanhajban telepített Gigafactory 3 múlt év októberében állt üzembe, egy nem több mint 10 hónapos építkezés után. Az elképesztő iramú projekt után a vállalat nem lassult le: már most autók gördülnek le a gyártósorról, és a vállalat szeretné az éves 150 ezer autós kapacitást minél hamarabb elérni.

A vállalat számára egyik legfontosabb mérték azonban mégis az volt, hogy a kínai gyár teljes költsége egy új amerikai gyárénak csak 65%-a volt. Ez biztosan segít majd az egyébként nagyon változékony gazdasági eredményeket pozitív irányba terelni.

2. A Tesla típusai még mindig a legnagyobb hatótávolsággal rendelkeznek a kategóriájukban. S mindez annak ellenére, hogy 2019-ben már több autógyártó is megpróbálta őket a trónról letaszítani. Az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (Environmental Protection Agency, EPA) adatai szerint azonban sikertelenül.

3. A "Musk megafon" még mindig magával ragadó. Kevés más olyan vállalati vezető van jelenleg Amerikában, aki ennyire könnyen vonja magára a média figyelmét és tartja fenn az érdeklődését. Persze ennek voltak hátulütői is — gondoljunk csak a hírhedt "megvan a pénz" üzenetre —, de az biztos, hogy a Tesla sokkal kevesebbet költ az autói reklámozására Elon Musk személyiségének köszönhetően. Ehhez képest pl. 2018-ban a Ford 2,3 milliárd dollárt, a GM 3,1 milliárd dollárt költött reklámra csak az USA területén.

A Tesla Motors magas értéke elleni érvek

Kétségtelen, hogy a Teslának volt oka ünnepelni a múlt év második felében, de a befektetők továbbra is óvatosan, ha nem teljesen szkeptikusan figyelik a vállalat jövőjét.

1. A kínai verseny kihívásai. A kínai piac óriási lehetőséget jelent a Teslának, de nem szabad elfelejteni, hogy itt folyik az egyik legélesebb verseny a vásárlók kegyeiért. Az elmúlt években a kínai kormány bőséges adókedvezményekkel és hitelekkel támogatta az elektromos autók vásárlását — közel 60 milliárd dollárnyi segélyt adtak több mint 400 vállalatnak. A Tesla egyik komoly vetélytársa az állami BAIC, amely az egyik legnagyobb elektromos autó gyártó helyi cég.

Emellett más külföldi vállalatok is egyre jobban terjeszkednek az országban. A Volkswagen és a kínai közös vállalata, a SAIC Motor 2020 őszén kezdi meg a gyártást két kínai üzemben. Emellett a német cég összeállt egy kínai akkumulátor gyártó cégekkel is, közöttük a legnagyobbnak számító Contemporary Amperex Technology (CATL) vállalattal is.

2. Rossz pénzügyi arányok miatt a vállalat értéke hirtelen nagyot zuhanhat. A Tesla a mai napig extrém magas részvény árat tart fenn a tényleges kitermelt nyereséghez képest. Az alábbi táblázatból jól látszik, hogy a többi, nagy volumenű autógyártóhoz képest óriási felárral adják és veszik a Tesla részvényeket. A táblázatban az úgynevezett "Enterprise Multiple" mutatók használjuk, amely a vállalat részvényekből számított értékét osztja el a tényleges profit (EBITDA) nagyságával. Ez mutató segítségével lehet a legkönnyebben megtalálni a versenytársakhoz képest számottevően felül vagy alulértékelt cégeket.

Vállalat Részvény Enterprise Multiple
Toyota NYSE: TM 8,4
GM NYSE: GM 10,0
Ford NYSE: F 14,5
Tesla NASDAQ: TSLA 50,2

3. Egy emberen múlik nagyon sok minden. A Tesla jövője rengeteg dolog függvénye. Elon Musk személye szorosan fűződik a vállalathoz, talán túl szorosan is [elég a Steve Jobs előtti és utáni Apple fejlesztések ütemére és ezen fejlesztések iparágakat megváltoztatni képes hatására gondolni, a szerk.]. Elon Musk jelenleg is folytatja korábbi stratégiát, miszerint a rövid távú profitot feláldozza a hosszútávú növekedés oltárán. A vállalat még mindig nem bizonyította, hogy képes negyedévről negyedévre pozitív mérleggel zárni.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr5815461056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.06. 12:17:19

A Musk féle PR bohóckodás csak azért sikeres, mert az emberek nagy része analfabéta műszaki területen. Amikor egy űrhajózással is foglalkozó csatorna* elkezdett lelkendezni a cold thrusteren és lövése sem volt róla, hogy bugyutaság az egész, fizikai képtelenség, akkor ott több dolog lett nyilvánvaló:

*youtu.be/Mf-vQqM7y9o

1. Az, hogy ezek szerint sanszosan a legtöbb dolgoról a megértés legalványabb szikrája nélkül dumálnak egyesek...

2. Azt, hogy ezt a nép simán megkajálja, bármiféle kritika nélkül, mert képtelenek még a középiskolás fizikát is megérteni és használni.

Mivel ma a pénz olcsó és a hype nagy, ezért a Tesla részvények árfolyamának semmi köze nincs a cég valós teljesítményéhez. Láttunk már ilyet. Ingatlan lufi 2008, dotcom lufi 2000-es évek. Most ez. Ebből is csúnya reccs lehet.

GyMasa 2020.02.07. 15:00:06

@molnibalage:
Ne feledd a Hyperloop-ot sem.
Az is kiválóan hangzik papíron, de a valódi életben nem kis kihívást jelent a megépítése.
Nem is halad rohamléptekben...
Egyes, szkeptikus hangok szerint anno Musk csak azért dobta be a Hyperloop-ot, hogy megfúrja vele a tervezett LA-SF hagyományos gyorsvasutat.
Merugye, a Tesla alapból mégiscsak egy autógyár, aminek konkurenciája lehet a vasút.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.02.07. 15:05:00

@GyMasa: Konkrétan marhaság az egész, ha engem kérdezel. A legegyszerűbb kérdésekre sem adtak semmiféle választ eddig, hogy hogy a búbánatba kívánják megoldani. A HL egy jó blöff, amire most sok pénzt lehet elszórni projektekben. Meg diákot tanulhatnak rajta sokmindent, de nem látni azt, hogy ebből mikor lesz termék még akár csökkentett műszaki tartalommal is, nemhogy az eredeti hangesebesség közeli eléképzelésekkel.

Musk összevissza handabandázik minden hülyeséget.

GyMasa 2020.02.07. 17:14:04

@molnibalage:
Szerintem egyáltalán nem össze-vissza handa-bandázik. Ez is teszi őt a Föld egyik legveszélyesebb emberévé :-)
Én pl. még nem látom, hogy mi az az agenda, ami a tettei hátterében húzódik.
süti beállítások módosítása