Energia és mobilitás zöld szemszögből

Mikorra lesz mindenkinek elektromos autója?

2020. január 10. • írta: ZöldEnergia

Egy új MIT Energy Initiative jelentés szerint amíg az elektromos autók lítium-ion akkumulátorokat használnak, valószínűleg soha nem fognak olyan olcsóvá válni, mint a belső égésű motorral hajtott változataik. Sőt, a becsléseik szerint még legalább egy évtizedbe fog telni, mire a teljes élettartamra vonatkoztatott költségek közötti különbségek megszűnnek, annak ellenére, hogy már most is a várhatónál magasabb üzemanyag és fenntartási költségekkel számolnak a belsőégésű motorral hajtott járművek esetében.

A jelentés szöges ellentétben áll más kutató intézetek és csoportok eredményeivel, mik szerint az elektromos meghajtású gépjárművek már akár öt év múlva is közel azonos költségalapon működnek majd. Az MIT jelentés által előrevetített tartós árbeli különbség hatására az alacsony kibocsátású autók térnyerése számottevően lelassulhat, amit vagy állami segélyek és ösztönző programok segítségével és pl. a törvényi rendelkezések szigorításával lehet majd csak az eredeti tervezett szinten tartani, hogy az elérni kívánt szén-dioxid kibocsátás csökkenés ütemét tartani tudják.

A közlekedés a legnagyobb üvegházhatású gázokat kibocsátó ágazat az Amerikai Egyesült Államokban, és a negyedik legnagyobb világ viszonylatban. Ennek hathatós átalakítása — vagyis az alacsony kibocsátású járművek széleskörű elterjedése és a tömegközlekedés további fejlesztése — nélkül nem igazán lehet tartós eredményeket elérni ezen gázok kibocsátásának csökkentésében.

A probléma lényege a jelentés szerint az, hogy a lítium-ion alapú akkumulátorok költségeinek csökkenése, amely az autók teljes költségének közel harmadáért felel, várhatóan lelassul a következő néhány évben, ahogy ezen költségek kezdik az alapanyagok árát megközelíteni.

"Ha más előrejelzéseket követünk, akkor tulajdonképpen odáig jutunk el, hogy a legyártott akkumulátorok költsége alacsonyabb, mint az alapanyagok teljes ára", nyilatkozta Randall Field, az MIT Mobility of the Future csoportjának vezetője. "Ez alapvető számítási hiba."

A számok beszélnek

Jelenleg a lítium-ion akkumulátorok ára körülbelül 175 és 300 dollár/kWh érték között található. Egy átlagos elektromos autóban kb. 60 kWh-i akkumulátort építenek be.

Számos tudományos és kereskedelmi csoportok általi előrejelzés szerint ez a költség már 2025-re vagy azelőtt eléri majd a 100 dollár/kWh értéket, ami sokat szerint egy fontos határ (mágikus szám), hiszen ez alatt az elektromos autók ára állami támogatás nélkül is versenyképes lesz a belső-égésű motorral hajtottakéval. És az akkumulátorok ára tovább csökken majd még ezután is.

De ahhoz, hogy a 100 dolláros álomhatárt elérjük akár 2030-ra az is kell, hogy az alapanyagok ára ne növekedjék az elkövetkező évtizedben, miközben a lítium iránti kereslet óriási mértékben növekedni fog. Az MIT jelentés szerint 2030-ra csak 124 dollár/kWh körüli értékre fog az akkumulátorok átlagos költsége csökken, amivel addigra nagyjából egyenértéken lesznek a teljes életciklusra kivetített költségek szempontjából a belső-égésű motorral hajtott járművekkel a megnövekedett üzemanyag és fenntartási költségek miatt. Az, hogy pontosan hol húzható meg egy ilyen egyenlőség, természetesen nagyban függ az üzemanyag árától, a gépjármű típusától és már tényezőktől.

A jelentés szerint a névleges (állami támogatás nélküli) elektromos autó ára, minimálisan 360 km-es hatótávolsággal, még így is sok helyen érezhetően magasabb lesz, mint egy benzines vagy gázolajas autóé. Bár a teljes élettartam alatti költségek esetében az elektromos autók már összehasonlíthatóak lesznek, sok vásárló szempontjából a kezdeti ár és a gyakran vele járó havi fizetési költségek ennél sokkal fontosabbak.

Persze az akkumulátorok költségei is tovább csökkenhetnek ha, pl. az igencsak drága kobalt tartalmat sikerül még tovább csökkenteni, vagy ha a jelenleginél nagyobb volumenű gyártás tényleges további költség megtakarításokat eredményez. De azt fontos mindig szem előtt tartani, hogy a fémbányászat igencsak fejlett ágazat, amely már most rengeteg figyelmet fordít a fajlagos költségek kordában tartására. Emiatt az akkumulátorok költségcsökkenésének üteme várhatóan érezhető mértékben lassulni fog 2025 után, amint egyre jobban megközelítjük a felhasznált nyersanyagok költségeinek összegét.

Ahhoz, hogy 2030 után tényleges költségcsökkenést tudjunk elérni, valószínűleg egy új, nem a jelenlegi lítium-ion alapú akkumulátor technológiára lesz szükség, pl., lítium-fém, szilárd fázisú vagy lítium-kén alapú akkumulátorokra. Ezek jó része még komoly fejlesztés előtt áll a tényleges ipari alkalmazási szint eléréséhez, vagyis azt nagyon nehéz megbecsülni, hogy 2030-ig akár egy ilyen technológia is ténylegesen meg fog jelenni a piacon.

Gene Berdichevsky, a Sila Nanotechnologies (anód gyártó vállalat) vezérigazgatója szerint is nagyon nehéz lesz a 100 dollár/kWh-s határt ténylegesen átlépni. De szerinte az MIT jelentés figyelmen kívül hagyta a rövidtávú fejlesztésekben rejlő lehetőségeket, amelyek segítségével és a teljes technológia átváltása nélkül további költségcsökkentéseket lehet majd várhatóan elérni. Szerinte 2030-ra egy mai méretű akkumulátor lényegesen több energiát lesz képes tárolni, aminek következtében a fajlagos költségek tovább csökkennek majd, mindamellett, hogy az elektromos autók hatótávját is képesek lesznek megnövelni, ami a szélesebb körű elterjedésüket is elősegíti majd.

Előre, ne hátra

Jó hír az elektromos autók elterjedése szempontjából, hogy egyre több gyártó fejleszt ilyen autókat. Az MIT jelentés szerint azonban az autók fejlesztése mellett az elektromos hálózat és elektromos áramtermelést is gyökeresen át kell majd alakítani a tényleges szén-dioxid kibocsátás csökkentése céljából.

Jelenleg az USA területén egy elektromos autó átlagos szén-dioxid kibocsátása csak 45%-kal kisebb mint egy belső-égésű motorral hajtotté. Ennek oka az elektromos áram előállításában, az ahhoz felhasznált fosszilis energiahordozókban keresendő, az elektromos autók gyártása során felhasznált nagyobb mennyiségű energia mellett, amelynek jelentős része az akkumulátorok gyártására fordítódik.

Az USA bizonyos államaiban, pl. a kőszenet nagymértékben felhasználó West Virginia területén egy elektromos autó csaknem ugyanakkora szén-dioxid kibocsátással rendelkezik, mint egy hasonló belső-égésű motorral hajtott. India vagy Kína egyes részein az elektromos autók átlagosan magasabb szén-dioxid kibocsátással rendelkeznek, mint a belső-égésű motorral rendelkezők.

Ha az elektromos autók nem versenyképesek a jelenlegi vagy tíz éven belül elérhető piaci árakon, akkor állami rendelkezésekre lesz még mindig szükség ahhoz, hogy többet adjanak el belőlük. Az MIT jelentés szerint még a jelenlegi árak (és azok csökkenése) mellett is a teljes gépjármű park kb. 33%-a lesz elektromos hajtású 2050-re. Ha a várható költségcsökkenést hathatós klímaváltozáshoz kapcsolható rendelkezések — pl. a szén-dioxid piaci árának jelentős növelése — és közvetlen pénzügyi támogatások is kísérik, könnyen elképzelhető egy 50%-os elektromos autó részesedés is szerintük, aminek számottevő hatása lenne a közvetlen szén-dioxid kibocsátásra is.

66 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr2515401730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2020.01.11. 10:21:54

Még nem jelent meg olyan elektromos autó, amelyik alkalmas a távolsági autózás kiváltására. Ha megjelenik, akkor először drága lesz, szvsz onnan még kell 10 év, hogy annyira olcsóvá váljon ez a kategória, hogy a többség ezt vegye, ne a benzinest/dízelt. Tehát ha 2025-ben lesz ilyen kocsi, akkor kb. 2035-re lesz uralkodó az elektromos autózás.

clemens 2020.01.11. 10:52:42

A cikk lényege: fogalmunk sincs róla hogy mikor történik meg a tömeges átállás villanyosra.
Sebaj, engem már nagy valószínűséggel kiszolgál a meglevő benzines kocsim.

Nancsibacsi 2020.01.11. 11:17:18

Ahhoz hogy mindenkinek elektromos autója legyen nagyon sok szén és atomerőművet kell építeni. Családi szinten egy autó éves energiafogyasztása kb ugyanannyi, mint a lakás energia fogyasztása. Szóval ha az autó nem rendes üzemanyaggal fog menni, hanem villannyal, akkor meg kell duplázni az energia termelést. Tehát 2x annyi naperőmű, szélerőmű, vízerőmű, szénerőmű, és atomerőmű kell.

2020.01.11. 11:33:21

@Nancsibacsi:
Szerintem a dupla az még nem is lesz vélhetőleg elég.
Én szerintem 4-5-szörös termelés kellene ahhoz, hogy ha véglegesen lecserélődne az autópark.
Amikor majd szinte mindenki azonnal szeretne gyorstölteni és 4-5 perc alatt 300-500 km-t beletölteni az akkumulátorba, ahhoz brutál energiamennyiség kell majd.

Jó esetben 20 év, hogy a mai kényelem meglegyen töltési és rendelkezési állás szinten.

DFK 2020.01.11. 12:05:55

Ha nem történik az akksik területén áttörés, akkor soha.

denes123s 2020.01.11. 12:11:18

"vannak olyan gyártók, mint például a japán Panasonic-kal együttműködő Tesla, vagy éppen a kínai Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL), amelyek jóval olcsóbban képesek akkumulátort gyártani. Az imént említett Tesla például a beszámolók szerint 1 kWh akkumulátorkapacitást kevesebb, mint 100 dollárért képes előállítani, ami a cellákat illeti és az ígéretek szerint hamarosan a teljes akkumulátorcsomag esetében képesek lesznek elérni ezt a szintet."

forrás:
www.portfolio.hu/gazdasag/20191206/orulet-az-akkumulatorgyartasban-valosaggal-zuhan-az-elektromos-autok-legdragabb-alkatreszenek-ara-409527

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.11. 12:39:34

Hármas feladatot kell megoldaniuk a gyártóknak.

Egyrészt az akkuk fajlagos kapacitását (kWh/kg) legalább 3-4-szeresére kell növelni ahhoz, hogy elfogadható súlytöbblet mellett meglegyen a kellő hatótáv. Mert hiába könnyebb az elektromotor a belsőégésű motornál, ha az akkuk tömegével együtt a teljes meghajtás tömege mégis nagyobb.

Másrészt meg kell oldani az akku károsodása nélküli gyorstöltését. Az akkucsere nem megoldás, mert az kizárt, hogy az ipar meg tudjon állapodni egy vagy két szabványos akkuméretben és -fajtában. A csere az akkuk hőmérsékletmenedzselése miatt sem lenne egy gyors művelet.

Harmadrészt kellene a megfelelő teljesítményű töltőhálózat. Minél rövidebb időre sikerül leszorítani a gyorstöltés idejét, annál nagyabb teljesítmény lesz szükséges, még ha nem is folyamatosan.

A magam részéről az akkumulátoros autókat eleve zsákutcának látom. Ha az ipar a mostai akkus trend ellenére meg meri lépni, akkor az üzemanyagcellás megoldás lesz szerintem a nyerő. A vízbontás hatásfoka nem sokkal jobb kb. 60%-nál, a keletkező hidrogén átalakítása pl. metánná szintén veszteséggel jár, és az üzemanyagcella hatásfoka sem túl jó. Eredőben talán megmarad 30% hatásfok, ami valamivel rosszabb a benzines autókénál. Ellenben ez már valóban karmonsemleges lesz, felhasználhatók hozzá a meglévő töltőállomások, és a napelemmel termelt energiából előállított üzemanyag tárolása sem probléma, ellentétben a vilamos áram tárolásával.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2020.01.11. 12:49:08

Az évszázad blöffje..(Mi is volt 10-20 éve az aktuális mánia? A biodízel..A hülye Gyurcsány is azt javasolt a cukoripar kinyírása után tanácstalan cukorrépa termesztőknek, hogy termeljenek biodízel alapanyagot..)

nemecsekerno_007 2020.01.11. 15:04:56

A elektromos autózás elterjesztése egy szimpla PR és egyszerű sales, el kell adni amibe milliárdokat fektetett a leggazdagabb 10%. A gond sok aprósággal van: hatótáv, áramtermelés, nyersanyagok elérhetősége, erőforrás-monopólium kiépülése. Nem lesz minden autó villany mert az ugyanolyan függőséget okoz mint az olaj.

kvp 2020.01.11. 16:25:44

Nos igazabol csak politikai akarat kerdese, hogy mikor lesz minden auto elektromos. Ha a fiatal szavazok kovetelesere betiltanak minden szenhidrogen alapu jarmuvet, akkor ket eset lesz: valaki vagy meg tudja venni akarmilyen dragan az elektromosat vagy nem lesz autoja. Ez a legtobb fiatalnak, akinek se sajat haza/lakasa, se autoja nincs most sem nem lesz problema. A legtobb ujonnan erkezonek sincs egyik se, oket se zavarja ha nem lesz nekik. Az idosebb emberek egy reszet zavarhatja, hogy regen meg tudtak engedni maguknak, hogy autojuk legyen, aztan ujabban meg nem, de ok egy csokkeno letszamu szavazotabor.

Technikailag egyebkent egy kis, konnyu varosi autoba nem kell 60 kwh-nyi aksi, tehat akinek csak az elovarosi munkabajarashoz kell, nekik eleg egy ketfos 10-20 kwh-s kis kocsi es ha messze mennek, akkor az utazasi iroda majd ad a csoport ala jarmuvet. A videki gazdalkodokbol pedig varhatoan ket fajta lesz, akinek van penze automata kombajnra, meg elektromos terepjarora es esetleg sajat helikopterre, meg akinek nincs foldje sem es max. napszamban tud dolgozni.

Nem tul szivderito, de teljesen realis jovokep ami a mai nagytokesek egy reszenek a gazdasagi erdekeinek is megfelel es amit a legtobb fiatal kilimaaktivista onkent es boldogan udvozol. Marpedig beloluk egyre tobb szavazo lesz mint benzines autoval a gyereket iskolaba hordo idosebb emberbol akinek fontos, hogy legyen sajat autoja.

Persze a megoldas az olcso aksik es a meg olcsobb elektromos aram eloallitasa lenne. Pl. atomerumuvekkel. A gyorstoltest meg nem kell eroltetni, altalaban ha egy ejjel 8 ora alatt feltolt annyira, hogy masnak 8 orat menjen, az a legtobb embernek boven jo es csak egy sima 240V-os 16A-es konnektor kell hozza, az 30 kw egy ejjel alatt haztartasi aramrol. (amirol most a mosogep es a huto jar)

dukeekud 2020.01.11. 16:52:51

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Másrészt meg kell oldani az akku károsodása nélküli gyorstöltését"

Ez nagyreszt mar most is meg van oldva, de a jovoben, ahogy az akkumlator kapacitas noni fog teljesen megszunik a problema. Mert ami most gyorstoltesnek szamit (pl: 200 kW / h teljesitmeny, ez kb 20 km tavot tolt percenkent egy atlag elektromos autoba) az egy jovobeni 3-4-szer nagyobb kapacitasu akkumlator szamara, mar szinte normal toltesnek fog szamitani.
Tehat a kapacitas novelese a gyorstoltes problemajat is megoldja.

torró 2020.01.11. 17:00:41

Ez szerintem még csak álom! Nem értek valamit! A repülők és a tengerjáró hajókról miért nem beszél senki??? Egy óceánjáró hajó 40 ezer autó kibocsájtását produkálja. A másik van egy világraszóló találmány amivel szintén nem foglalkoznak. Egy olyan motor ami megoldaná a problémát. Csak hát ugye ez nem felel meg a pénzhajhászóknak.! Itt a link:
magyarokvagyunk.com/magyar-talalmany-mentheti-meg-a-vilagot-veget-vethet-az-energiavalsagnak-a-bolygon/?fbclid=IwAR1ct-UdlIrKm1zfleajOV0xO4zD3b5EaDLvOPXbiXj-P6bYUhmwNHa0pGA

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.11. 17:13:03

@dukeekud:

Feltéve, hogy ilyen mértékben sikerül növelni az akkuk kapacitását.

Persze ne feledd, egy 3-4-szeres kapacitású akkunál ugyanaz a töltőteljesítmény 3-4-szer kisebb százalékos töltésnövekedést fog jelenteni.

Nem hiszem, hogy valaki ma rendszeresen 10 liter benzint tankol a 40 literes tankba, leszámítva persze a fillérb@szókat. Ugyanígy mi haszna lenne a 3-4-szeres akkukapacitásnak, ha 3-4-szer tovább tart feltölteni?

GyMasa 2020.01.11. 17:16:44

@kvp:
"Nos igazabol csak politikai akarat kerdese, hogy mikor lesz minden auto elektromos."
Hát, nem egészen...
Ott van még az a fránya MATEMATIKA is:
- Ma a világon kb 1 milliárd személyautó van
- Az éves terrmelés az olyan 80 millió darab.
- Ebből, szigorúan véve 12,5 év jönne ki, ami ugye mostantól 2033.
- És ez a számítás figyelmen kívül hagyja, hogy az elektromos autókat is cseréleni kelleneidőnként.
DE
A világon jelenleg az elektromos autók száma kb. 10 millió alatt van összesen amit kb 2010 óta adtak el.
Ez ugye álagosan kevesebb, mint 1 millió autó évente.
De, ha egyenletesen növekedőnek is vesszük, és mondjuk az idénre megengedünk 4 millió új, elektromos autót, még az is csak 5%-a az összes eladott autónak.
" Ha a fiatal szavazok kovetelesere betiltanak minden szenhidrogen alapu jarmuvet, akkor ket eset lesz: valaki vagy meg tudja venni akarmilyen dragan az elektromosat vagy nem lesz autoja."
ÉS
Össze fog omlani a világgazdaság, illetve cuki kis lázongások is lesznek majd.
Ja, és ehhez kb. valami öko-zöld-kommunista hatalomátvételnek is le kellene játszódnia, mert szerintem ennek sem a lakosság, de főleg a politikai elit keretében nincs meg a megfelelő támogatottsága.

" Ez a legtobb fiatalnak, akinek se sajat haza/lakasa, se autoja nincs most sem nem lesz problema."
Dehogynem.
Majd, amikor csak a 10. metroval tud elmenni reggel a munkahelyére a tömeg miatt, akkor majd igen közvetlen élményei lesznek.
" A legtobb ujonnan erkezonek sincs egyik se, oket se zavarja ha nem lesz nekik."
Lásd fentebb!
"Az idosebb emberek egy reszet zavarhatja, hogy regen meg tudtak engedni maguknak, hogy autojuk legyen, aztan ujabban meg nem, de ok egy csokkeno letszamu szavazotabor."
Tudod, egysze MINDENKI idős lesz.
Még te is ;-)
"Technikailag egyebkent egy kis, konnyu varosi autoba nem kell 60 kwh-nyi aksi, tehat akinek csak az elovarosi munkabajarashoz kell, nekik eleg egy ketfos 10-20 kwh-s kis kocsi es ha messze mennek, akkor az utazasi iroda majd ad a csoport ala jarmuvet."
Azokba 40kWh is pont elég lenne.
Igbzából azt kellene motíválni, hogy a városokban mindenki ilyen pici elektromos autókkal közlekedjen. A távolsági utazásokra meg nyugodtan megmaradhatnak a SUV-ok, akár dízelmotorral is.
" A videki gazdalkodokbol pedig varhatoan ket fajta lesz, akinek van penze automata kombajnra, meg elektromos terepjarora es esetleg sajat helikopterre, meg akinek nincs foldje sem es max. napszamban tud dolgozni."
Nem vagy te kicsit empatiai szempontból elmaradva a fejlődésben?
"Nem tul szivderito, de teljesen realis jovokep ami a mai nagytokesek egy reszenek a gazdasagi erdekeinek is megfelel es amit a legtobb fiatal kilimaaktivista onkent es boldogan udvozol. Marpedig beloluk egyre tobb szavazo lesz mint benzines autoval a gyereket iskolaba hordo idosebb emberbol akinek fontos, hogy legyen sajat autoja."
EMiatt aggódj csak akkor, ha már elég sokan lesznek ahhoz, hogy érdemben tudjanak erre szavazni.
"Persze a megoldas az olcso aksik es a meg olcsobb elektromos aram eloallitasa lenne. "
Nem.
A megoldás a mesterséges üzemanyagok gyorsított tempójú bevezetése lenne.
Az sokkal hatékonyabban (gyorsabban, ÉS olcsóbban) oldaná meg az összes problémát.
Nem mellesleg pedig a kőolajipar is tudná támogatni, mert nem a teljes felszámolásukat célozza meg az ötlet.
(gyakorlatilag csak az olajkutak, és a finomítók szerepe szünne meg.)
"Pl. atomerumuvekkel."
Dehát, az a sötétzöldek FŐ mumsa!
" A gyorstoltest meg nem kell eroltetni,"
Mondd ezt annak, aki Skóciából akar hazaautózni Törökországba!
Biztosan nagyon megértően fogja venni, hogy a mostani 2 nap helyett 10 napig fog tartani a hazaútja.

GyMasa 2020.01.11. 17:28:02

@dukeekud:
"Ez nagyreszt mar most is meg van oldva,"
Igen, kb. 80%-os töltöttségig.
Utána csak nagyon speciális töltővel, és pontos cella-hőmérséklet méréssel lehetne továbbtölteni. Ami amúgy techinakilag ma is lehetséges lenne.
" de a jovoben, ahogy az akkumlator kapacitas noni fog"
Erra azért ne fogadj túl nagy tételben.
Egy Thunderf00t nevú Youtuber levezette ezt szépen az egyik videojában.
A mai lítiumos akkuk kb a TNT energiasűrűségének a 10%-ával rendelkeznek.
Ha feltesszük, hogy a TNT ugye tiszta energia, akkor a mostani energiasűrűség 10x-ese a gyakorlati felső határa a cellák kapacitásának.
Ami ugye igencsak optimista hozzáállás, hiszen egy akkunak van tartószerkezete, elektródái, meg vezérlőáramkörei is.
Szóval a Kovácsné által mondott 3-4-szeres növekedés még AKÁR el is képzelhető.
"Mert ami most gyorstoltesnek szamit (pl: 200 kW / h teljesitmeny, ez kb 20 km tavot tolt percenkent egy atlag elektromos autoba) az egy jovobeni 3-4-szer nagyobb kapacitasu akkumlator szamara, mar szinte normal toltesnek fog szamitani."
Mondjuk a fentiek miatt egy kb. 20%-os plusz kapacitás már ma is megoldaná ezt a problémát.
Ezen felül sokkal nagyobb gond, hogy hogyan fogsz mondjuk az Alpokba az osztrák A4-es autópálya melletti benzinkúthoz (akarom mondani gyorstöltő állomáshoz) kihúzni egy minimum 2MW-os távvezetéket?
Merugye, egy 20 perces töltés esetén is 10 autó 2MW teljesítményt fog igényelni.
És, igen ennél kevesebb teljesítménnyel pont a 200kW-os gyorstöltést tennénk lehetetlenné.
Nem mellesleg pedig ugye a 4-500kW-os gyorstöltők már ma is léteznek.
Csak az elterjedésüket pont a villamosenergetikai rendszer kapacitása korlátozza.
"Tehat a kapacitas novelese a gyorstoltes problemajat is megoldja. "
Nem, Egymagában biztosan nem.

GyMasa 2020.01.11. 17:33:58

@GyMasa:
Ja, és a legfontosabb rizikója az akkumulátoros autóknak az, hogy az akkuban az autó magával viszi a teljes energiát, ami a mozgatáshoz kell neki, (a belsőégésű motors autóknál ugye csak a tüzelőanyagot visszük a tankban, az oxidáló anyagot a környezet "biztosítja".
Emiatt egy benzin/dízelmotoros járművet el tudsz oltani, de egy akkupakk, ha megsérül, azt sehogy nem tudod eloltani, meg kell varni, hogy magától elégjen.
Elég sok hírt lehetett már eddig is olvasni, amiben arról panaszkodnak a tűzoltók, hogy egy hétig újra- és újra el kellett oltaniuk az udvaron újra lángrakapó elektromos autót, illetve egy több köbméteres vizes konténerbe kellett akomplett autót betenni, hogy gyorsabban kisüljön az akkucsomag.
És, egy ilyen vízkáros autó sem lesz ezután használható.

torró 2020.01.11. 18:04:29

@GyMasa:
És még csak a személy autókról beszéltél! Hol vannak a teher szállító kamionok, és a buszok!? Sokan kifejtették már hozzáértő emberek, hogy ez nem olyan egyszerű, mint ahogy a laikusok elképzelték! Nincs ez rendesen átgondolva azt hiszem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.11. 18:22:48

@GyMasa:

"megoldás a mesterséges üzemanyagok gyorsított tempójú bevezetése lenne."

Ha sietni kell, akkor igen. Ám szerintem az optimális megoldás az üzemanyagcellás elektromos meghajtás. A mesterséges üzemanyag karbonsemleges (tehát elektromos árammal történő) előállítása az üzemanyagcellához szükséges üzemanyag előállítási hatásfokával nagyjából egyenlő. Ellenben míg a belsőégésű motor hatásfoka 30-35% körül van (figyelembe véve azt is, hogy a motor messze nem mindig optimális hatáfokkal üzemel), az üzemanyagcellával ennél jóval több érhető el, az elektromotoré pedig 90% fölötti, vagyis az üa. cellás autó eredő hatásfoka sokka jobb lenne.

Ettől persze nem zárnám ki a mesterséges üzemanyaggal üzemeltetett autókat sem. Hideg klímájú országokban lenne értelmük, hiszen ott az autót az év legnagyobb részében kell fűteni. El tudom képzelni, hogy az üa. cella veszteséghője egyes esetekben nem lenne elegendő a fűtésre, itt jól jöhetne a mesterséges üzemanyaggal hajtott belsőégésű motor jóval nagyobb veszteséghője.

GyMasa 2020.01.11. 18:23:19

@torró:
Igen, nekem a másik kedvencem, amin el próbálok képzelni egy akkumulátoros kombájnt.
Sajnos soha nem sikerül.
:-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.11. 18:26:35

A fenti kommentem utolső bekezdését tessék elfelejteni, nettó hülyeséget írtam. :(

torró 2020.01.11. 18:34:08

@GyMasa:
Főleg ha már vezettél is volna! Annak idején amikor én autószerelő inas voltam( 61-64) minden nyáron kiraktak bennünket úgymond segédvezetőnek, ami úgy zajlott le, hogy majdnem egész nap mi arattunk. És nem volt még klímás fülke. Mindegy! Lényeg, hogy komoly erőforrás kell egy ilyen gép működéséhez. És kint a búzamezőn hogy töltik fel az akksit? Vannak kétségeim ezt illetően, de a zöld lobbi elméjével kapcsolatban is. Meg akik ezeknek bedőlnek!

Balambér Kovács 2020.01.11. 18:36:27

Minket ez nem fog érinteni.
A jobbágyok gyalog járnak!

cservonec 2020.01.11. 18:37:46

Én csak egyszerü felhasználóként gondolkodom a dolgon. Sosem olvasok arról
hogy töltse az autóját az olyan városi ember aki emeletes házban lakik és nincs
lehetősége az emeletről lelógatni a konnektort. Valahogy mindenkinek természetesnek tűnik hogy otthon fel lehet tölteni. Vagy másnaponta álljak sorban
a közeli töltőnél és várjak esetleg néhány órát . Utazás közben izguljak kimerül-e
az akksi és kapcsoljam ki a klímát,világitást stb.Este a szőke nő azt mondja nekem ugorjunk le holnap valahova wellneszelni akkor húzzam fel a gatyám és menjek el
valahova feltölteni és üljek ott este órákig ezért. Már most komoly gondok vannak a városokban nyáron a klímák miatt az energia ellátással . Mi lesz ha még több
millió autó is töltődik közben ? Most divatos dolog ez mert támogaják a kormányok
de ha majd elterjed meglesz adóztatva rendesen. Szerintem második kisautónak
jó ez az asszonynak a boltba járni.

GyMasa 2020.01.11. 18:50:41

@torró:
Én teljes szívemből a legnagyobb szerencsét kívánom annak a sötétzöldnek, aki ezzel megpróbálkozna :-D
Szeretném látni azt a beszélgetést!
Épp tegnap láttam Louis Rossmann egyik újabb videoját, amiben volt egy hír, hogy az USA farmerek inkább felvásárolják a 40+ éves, ösrégi mezőgazdasági gépeket, (és most itt 60+kUSD-ról beszélünk egy 40+ éves traktor esetén)
Minthogy a John Deerenek, az Apple-éhez igen hasonlatos szervízszolgáltatását vegyék igénybe.
(Azaz, hogy a legkisebb üzemzavar esetén is ki kell hívni egy John Deere technikust, hogy okézza a hibát, mert egyszerűen megáll a cucc, ha hibát észlel)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.11. 19:07:03

Az elketrpmos autó unatkozó milliomosifjak hobbija, komoly ember nem foglalkozik ilyesmivel-

torró 2020.01.11. 19:52:40

@GyMasa:
Erre konkrét történetem van. Emlékszem 72-n hoztak 3 darab John Deer-t . hozzá tartozó gépsort amit már programozni kellett. Majd egy hónap múlva telefonon hívták a céget, hogy egy gyártási hiba miatt a differenciál művet cserélni kell és Amerikából jön három szerelő akik ezt kijavítják. Ilyen a modern technika.
Nemrég volt hír, hogy 500 tudós beadvánnyal élt az ENSZ-z, hogy hagyják már ezt a klíma hisztériát mert egészen más a helyzet mint amit a zöldek átpolitizálnak. De volt egy riport az USA egyik városában különböző szaktekintélyek hasonló problémát fejtegettek a területi kormányzónak és vezetőknek. Úgy látszik már megszólalnak a normális emberek, csak azt nem értem, hogy itt nálunk ezeket a megnyilvánulásokat a mi médiáink miért nem mutatják?

kiskutyauto 2020.01.11. 23:23:15

A BMW cég megmondta a napokban, még 20-30 év minimum...

chrisred 2020.01.12. 05:37:01

Mikorra lesz mindenkinek elektromos autója? Amikor majd mindenki tömegközlekedéssel jár.

chrisred 2020.01.12. 05:40:26

@torró: Annak az 500 tudósnak a többsége nem klímaszakértő, teljesen más szakterülethez értenek, az ő kampánylevelük ugyanolyan politikai húzás volt.

Nancsibacsi 2020.01.12. 08:22:07

@icipicicsipa: Valószínűleg igazad van, hogy kevés a dupla erőmű, mert én csak a családokat néztem - a cégeket, közösségi közlekedést nem.

Nancsibacsi 2020.01.12. 08:25:10

@kvp: Az a probléma hogy legtöbb autó nem csak városi üzemben van használva, illetve az se túl környezetbarát, ha külön autót veszünk városba, külön autót hosszabb túrákra, esetleg +1-et a telekre.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.12. 08:27:28

@cservonec: Nem fog kelleni hosszabítókat kilógatni a tizedikről.
Itt van ez a kép, remélem jó lesz a link, nincs direkt .jpg kiterjesztés a végén:

img8.ntm.eu/pt/public/img/10967197/0905211321/det-kan-bli-dyrt-att-anvanda-m

Szóval ez a sarkvidéki országokban használatos motormelegítő áramkör kis elektromos dobozai, amik 230 voltról működnek, és amelyek bármelyik parkolóhelyhez kiépíthető.Ha itt/ott kiépíthető, akkor a világ bármely pontján szintén, ha van rá szándék és fizetőképes kereslet.Szerintem az utóbbi a fontosabb, ha ez megvan, a szolgáltató ész nélkül fogja kiépíteni minden tömbházas lakókörnyezetbe az e-autók tőltőállomásait is.Vagyis ezzel nem lesz gond.
De amiket vázoltál, az valóban probléma lesz, az ilyed ad-hoc, hirtelen kitalált utazások zöme nem fog megvalósulni ha csak e-autók lesznek, és ez a népességnél (nekem is ezt jelentené, bevallom...) q nagy életszínvonal-esést fog hozni, szinte biztos.A kikapcsolt klíma/világítás/fűtés meg még balesetveszélyes is lehet.És az áram jövedékiadó kötelezettsége sem fog elmaradni, ez is garantált.Szóval én sem várom olyan nagyon ezt a nagy elektromos váltást.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.12. 08:40:13

Egy biztos, ebben az egész témakörben Norvégia lesz a kísérleti nyúl: már pár évvel ezelőtt önként kijelentették, hogy 2025-től nem lehet forgalomba helyezni belsőégésű motorral hajtott járművet.Asztakurva, de bátrak...
Oké, ott már így is elég magas az e-kocsik aránya (cca 40% tudtommal), mert q gazdagok, és mert q nagy a vásárlási támogatás.De azért ott sem mindenki milliomos, jó csomóan használnak még benzines-dízel-alkoholos gépeket.Na most, ha ezek az emberek autócserére kényszerülnek, és nem lesz csak a q drága elektromos, akkor vagy kifizetik erőn felül, vagy nem fognak autózni.Ha az utóbbi eset lesz elég sok embernek, akkor bizony akár még parasztlázadás is kitörhet.Ha viszont kitör, akkor mi lesz a kormányuk reakciója?
Na, erre leszek én kíváncsi, de nagyon!
:D
Már csak azért is, mert itt vannak a szomszédunkban, balra tőlünk.
Vagy kell adni majd még több támogatást, hogy a kispénzüek is megvehessék (ami viszont nyilván pénzhiányt okoz más területeken), vagy vissza kell vonni ezt a törvényüket...rettenetesen érdekes lesz ez az időszak számomra.
De szerintem egész Európának is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.12. 09:45:17

@geegee:

"ez a sarkvidéki országokban használatos motormelegítő áramkör kis elektromos dobozai, amik 230 voltról működnek, és amelyek bármelyik parkolóhelyhez kiépíthető."

Egy motormelegítő felvesz párszáz wattot. Egy autó töltéséhez párszáz kW kell. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy 50 lakásos társasház parkolójában autónként csekélyke 50kW-tal számolva (lassú tültés éjszakára) 2.5MW teljesítmény kell. Ehhez brutális hálózatbővítés szükséges, és akkor még csak egy társasházról beszélünk, nem lakótelepekről vagy városrészekről.

Na és persze 50kW-ot nem szokványos aljzatookból fogs kivenni.

"a szolgáltató ész nélkül fogja kiépíteni minden tömbházas lakókörnyezetbe az e-autók tőltőállomásait "

Ész nélkül lehet. :P De ha van esze - márpedig a szokott neki lenni -, akkor a horribilis költségeket a fogyasztókra hárítja. Ugyanis nemcsak abból áll a dolog, hogy kihúz pár vezetéket, hanem gyakorlatilag egy olyan töltőállomás kiépítéséről van szó, amely egyszerre 50 autót tud kiszolgálni lassú töltéssel.

"az ilyed ad-hoc, hirtelen kitalált utazások zöme nem fog megvalósulni ha csak e-autók lesznek"

Majd jön a központi engedélyeztetési rendszer.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.12. 09:55:17

"nemcsak abból áll a dolog, hogy kihúz pár vezetéket,"

Ugyanis emögé megfelelő erőművek is kellenek. A fosszilis ugye kizárt, mert akkor az egész elekromosítás értelmét vesztené, a napelemből termelt áram tárolása gazdaságosan még mindig nincs megoldva, az atomerőművek ellen meg a sötétzöldek fognak tiltakozni - miközben persze pártolják az e-autókat.

Mellesleg ma a szolgáltató a házi hjálózatbővítésért amperenként párezer forintot kér - annak ellenére, hogy természtesen semmit nem kell fejlesztenie. Egy amper 230V-on 230 watt. Vajon mennyit fog kérni az 50kW-hoz szükséges amperekért?

dukeekud 2020.01.12. 13:16:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Persze ne feledd, egy 3-4-szeres kapacitású akkunál ugyanaz a töltőteljesítmény 3-4-szer kisebb százalékos töltésnövekedést fog jelenteni. "

Nyilvan a nagyobb akku ugyanazon a teljesitmenyen lassabban toltodik, de a gyorstoltoknek nem az a feladata, hogy teljesen feltoltsed az akkumlatort. Hanem az, hogy max par perc alatt beletoltsel annyi tavolsagot ami eleg addig amig hazaersz es masnapig toltheted otthon. Es az emlitett kb 20 km / perc toltesi sebeseg, vagyis 5 perc alatt 100 km tav, az kenyelmesen eleg a napi hasznalatban, de a 200 kW/h megse lesz mar olyan megterhelo a jovobeni akkumlatoroknak, mert azok mondjuk 400 kW/h -sak lesznek.

GyMasa 2020.01.12. 13:24:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Vajon mennyit fog kérni az 50kW-hoz szükséges amperekért? "
igen, és a másik kérdés itt is, hogy Meddig fog tartani?
Magyarországon kb. 4 millió lakás/ház van, amiből 700 000 a panel.
Ha mindegyikhez ki akarjuk építeni ezt, és fel tudjuk tenni, hogy egy nap alatt végeznek is, akkor az 4 millió nap.
Az még 10 000 melóssal is nagyon sok idő.

dukeekud 2020.01.12. 13:48:34

@GyMasa:
""Ez nagyreszt mar most is meg van oldva,"
Igen, kb. 80%-os töltöttségig."
"Mondjuk a fentiek miatt egy kb. 20%-os plusz kapacitás már ma is megoldaná ezt a problémát."

A magam reszerol meg 80 %-os toltottsegi szintig sem alkalmaznam ezeket a durva gyorstoltoket, amik a nevleges kapacitas 2-3 esetleg 4-szeresevel toltenek. Reszben az elettartam csokkenes miatt, reszben mert gyenge az elektromos hatasfok, hiszen itt mar rendesen melegszik az akku. Hanem legfeljebb a kapacitas felevel, 0.5 coulombbal toltenek. Tehat sacc per kb ugy kepzeltem, hogy a jovoben egy elektromos auto hatotavja 2000 km lesz, amihez 400kW/h -as akkucsomag kell, a mostani negyszerese. Ezt toltenem az emlitett meg turhetoen akkukimelo 200 kW-al, ami viszont mar eleg gyors ahhoz, (20km/perc) hogy varoson beluli tavolsagokat par perc alatt a mai tankolashoz hasonloan bele lehet tolteni, ha megis lemerulne.
Az akku elettartam, es energia hatekonysag szempontjabol ez volna az optimalis hasznalat, a durva gyorstoltest ami 400kW-os akkunal, mar a mW-os tartomanyban lenne, csak veszhelyzetben hasznalnam.

dukeekud 2020.01.12. 14:02:42

@GyMasa: "Ezen felül sokkal nagyobb gond, hogy hogyan fogsz mondjuk az Alpokba az osztrák A4-es autópálya melletti benzinkúthoz (akarom mondani gyorstöltő állomáshoz) kihúzni egy minimum 2MW-os távvezetéket?"

Nem hinnem hogy kapacitas kiepitese problema lenne. 10-20 ev alatt egesz varosokat lehet felepiteni. Annyi ido alatt, amig az elektromos autok tenyleg elterjednek, siman megtudjak oldani a szukseges bovitest az Alpoktol barmelyik lakotelepig. Az internet is 14400 meg 28800 bit/s sebesegu telefon modemekkel indult, ma pedig az akkor elkepzelhetetlen, kifizethetetlen, muszakilag kivitelezhetetlen gigabit-es internet elereseknel tartunk, az atlag ember szamara is elerheto arakon. Ez is igy fog 20 ev alatt kiepulni.

GyMasa 2020.01.12. 14:47:00

@dukeekud:
"A magam reszerol meg 80 %-os toltottsegi szintig sem alkalmaznam ezeket a durva gyorstoltoket, amik a nevleges kapacitas 2-3 esetleg 4-szeresevel toltenek."
Pedig a 80% az teljesen OK. Az akkuknak a túlmelegedés ilyenkor a problémája, és károsodik benne az elektrolit ami miatt csökken a kapacitás.
Tehát, ha kordában tudod tartani a melegedést, akkor nyugodtan lehet gyorstölteni.
" Reszben az elettartam csokkenes miatt, reszben mert gyenge az elektromos hatasfok, hiszen itt mar rendesen melegszik az akku."
Igen, ezért állnak meg a gyorstöltők 80%-nál, mert afelett már túl kifinomult rendszerre lenne szükség.
" Hanem legfeljebb a kapacitas felevel, 0.5 coulombbal toltenek."
Az a "C" nem Coulomb, hamem a "Capacity".
" Tehat sacc per kb ugy kepzeltem, hogy a jovoben egy elektromos auto hatotavja 2000 km lesz, amihez 400kW/h -as akkucsomag kell, a mostani negyszerese."
...akarod mondani kWh, ugye?
"Ezt toltenem az emlitett meg turhetoen akkukimelo 200 kW-al, ami viszont mar eleg gyors ahhoz, (20km/perc) hogy varoson beluli tavolsagokat par perc alatt a mai tankolashoz hasonloan bele lehet tolteni, ha megis lemerulne."
Városon belül semmi szükséged nincs egy 400kWh-s akkura.
Pont ez a baj az elektromos autózással, ahogy azt Dr. Hanula Barna meg is mondta, hogy pont olyat várunk tőle, amire nem alkalmas (és elképzelhető az is, hogy később sem lesz az)
Azt, hogy nagyon messzire lehessen vele elautózni.
Az elektromso autók pont a városi szaladgálásra lennéenek ideálisak egy 40kWh-s akkuval, ami kb. 200 km hatótávot biztosít.
Messzire meg utazzon az ember belsőégésű motoros autóval.
"Az akku elettartam, es energia hatekonysag szempontjabol ez volna az optimalis hasznalat, a durva gyorstoltest ami 400kW-os akkunal, mar a mW-os tartomanyban lenne, csak veszhelyzetben hasznalnam. "
Ne haragudj, de ez a hozzászólásod nekem bebizonyította, hogy nem túlságosan értesz az akkutechinkához!
AMivel nincs alapvetően probléma, hiszen nem érthet mindenki mindenhez.
Az akkuk élettartamát töltés-kisütés ciklusokban szokták megadni.
Az iparági szabvány erre az 1000 ciklus.
Vegyünk példának egy Tesla P100D-t.
Abban 100kWh-s akku van, és kb 200Wh-ot fogyaszt kilométerenként.
Tehát egy töltési-kisütési ciklus alatt kb 500 km-t tud megtenni.
Ha ezt felszorzod 1000 ciklusra, akkor 500 000 km-t kapsz.
Természetesen akkorra az akku nem a teljes kapacitását veszíti el, hanem csak kb. 10%-ot, tehát bőven tovább lehet még használni!
Ezt amúgy a Tesla saját archív adatai is alátámasztják, hiszen kiadtak valami tanulmányt, ami szerint 2-300 000 km után is bőven 95% felett van az átlagos akku kapacitás.

GyMasa 2020.01.12. 14:54:59

@dukeekud:
"Nem hinnem hogy kapacitas kiepitese problema lenne."
OK, értem, hogy ez a véleményed.
" 10-20 ev alatt egesz varosokat lehet felepiteni."
Így van. De ez nem jelenti azt, hogy fel is fogják építeni.
" Annyi ido alatt, amig az elektromos autok tenyleg elterjednek, siman megtudjak oldani a szukseges bovitest az Alpoktol barmelyik lakotelepig."
Javaslom neked, hogy ha van néha pár üres fél órád, akkor próbálj egy lapon kiszámolgatni ilyesmiket.
Mert, ahogy nézem, most igen határozottan gondolsz valamit, de nem igazán számoltál ennek utána.
Nagyon tanulságos tud lenni, amikor szembesül az ember azzal, hogy mennyire rosszul becsül meg dolgokat...
" Az internet is 14400 meg 28800 bit/s sebesegu telefon modemekkel indult, ma pedig az akkor elkepzelhetetlen, kifizethetetlen, muszakilag kivitelezhetetlen gigabit-es internet elereseknel tartunk, az atlag ember szamara is elerheto arakon."
Dehogy, az internet 2400BPS-es modemekkel indult...
Ja, és nem elérhatő a Gbites internet ám mindenkinek!
Itt, Németosrszágban, a faluban, ahol élek, max 100Mbites VDSL van, havi 44,95 EUR-ért.
Semmi FTTH, meg Gigabit.
Nem, mintha szükségem lenne rá, de nem is elérhető.
Pedig itt amúgy kolbászból van a kerítés!

Nancsibacsi 2020.01.12. 15:09:20

@cservonec: "hogy töltse az autóját az olyan városi ember aki emeletes házban lakik és nincs lehetősége az emeletről lelógatni a konnektort"
Természetesen a mélygarázsban, amelyben minden emeleti lakáshoz jár 2 hely. Vagy várj csak... lehet hogy 0.2? Nem baj - majd lebontjuk az összes emeletes házat is, aztán építünk a helyükre olyat, ami 6 emelet lefelé, 6 felfelé - hogy elektromosak lehessenek az autók :-D

Nancsibacsi 2020.01.12. 15:16:40

@geegee: Norvégiával kapcsolatban ne felejtsd el hogy:
- Kvázi végtelen sok tiszta elektromos áramuk van a nagy esésű folyókból
- Nagyon kevés ember lakik ott - fele mint Magyarországon.
- Hatalmas kőolaj/földgáz vagyonuk van, amit nem felhasználnak, hanem eladnak.
- Bálnát vadásznak, halászati egyezményeket nem tartják be - ezért nem EU tagok (szóval nem füstölnek - máshogy pusztítják a természetet).

Szóval Norvégiával kár példálózni, mert egyrészt borzasztó szerencsések az erőforrásaik tekintetében, másrészt ha úgy pusztítanánk a természetet ahogy ők, már nem volna hal a tengerekben.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.12. 16:22:55

@GyMasa:

"Az a "C" nem Coulomb, hamem a "Capacity"."

Én is épp írni akartam, de megelőztél.

dukeekud 2020.01.12. 18:06:17

@GyMasa: "Ne haragudj, de ez a hozzászólásod nekem bebizonyította, hogy nem túlságosan értesz az akkutechinkához!"

:))

Hat bocs de ezen jot rohogttem, mert pont ezt gondoltam rollad a korabbi hozzaszolasaid alapjan. :))))) csak udvarias voltam :)))))
Mert az ilyen mondat utan mint:
"Igen, ezért állnak meg a gyorstöltők 80%-nál, mert afelett már túl kifinomult rendszerre lenne szükség."
Mindjart az gondoltam, hogy semmilyen gyakorlati tapasztalatod sincs az akkumlatorokkal kapcsolatban csak a levegobe beszelsz.
Mert a valosagban a lithium akkuknal nincs semmilyen bonyolult dolog. Azert nem lehet kb 80 % kapacitas folott nagy arammal tolteni, mert a belso ellenalason eso feszultseggel egyutt, a cella sajat feszultsege mar tullepne a megengedett feszultseget peldaul a 4.2 voltot. De ha csokken a tolto aram, akkor amennyivel csokkent a belso ellenallason (Rb) eso feszultseg, annyival tovabb lehet tolteni a cellat. Hogy vegul 0 aram es 0 Rb feszultseg mellett, a cella elerje a max peldaul 4.2 voltot. Ami persze barmi lehetne kb 3.9 es 4.5 volt kozott mert 4.2 csak egy optimalis ertek a kapacitas es az elettartam kozott.

Szoval vicces hogy ugyan arra gondoltunk :))

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.12. 19:03:18

@dukeekud:

Én a telefonom 5000mAh-s akkuját - elektromos autóm nem lévén - szoktam a saját töltőjével tölteni a 4.2V eléréséig (ez hőmérséklettől függően 55-60%-nál szokott bekövetkezni), utána a számítógép USB portjáról töltöm tovább 75-80%-ig vagy amíg újra eléri a 4.2V-ot.

Sajnos nem ismerek olyan appot, amely egy megadott feszültségnél jelezne, csak olyat, ami adott százalékértéknél kiabál.

Az egyik app weboldalán azt olvastam, hogy leginkább az károsítja az akkut, ha tartósan 4.2V-on vagy afölött tartjuk a feszültséget.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.12. 22:42:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Persze, nyilván, én csak aszondom, hogy a lehetőség adott.És evidens, hogy minden költség a fogyasztóké.Illetve akkor nyeli be a szolgáltató, ha a piac méretébe belefér.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.12. 22:49:31

@dukeekud: Igen, kábé ez egy reális dolog.Először lesz a sima 230-as lassú töltője mindenkinek, aztán szép lassan emelkedik a szolgáltatási színvonal, lehet 5-10 év alatt, de lehet, hogy 20-25 is kell hozzá.A mai benzinkút-ellátottság sem pár év alatt épült ki, és sok helyen még ma is kell 80-100 km-t autózni a legközelebbi kútig.Idő lesz rá bőven, az e-autók se pár év alatt fognak elterjedni.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.12. 23:30:28

@geegee:

"sok helyen még ma is kell 80-100 km-t autózni a legközelebbi kútig"

Na igen, de akkor a 80-as IQ-nál értelmesebb ember visz magával pár üres benzineskannát is.

Nálunk a faluban tőlünk fél kilométerre van egy benzinkút, bár én inkább a 25 km-re lévő városban szoktam tankolni - legalább hetente amúgy is járok arra -, mert ott olcsóbb a gázolaj.

GyMasa 2020.01.13. 00:23:38

@dukeekud:
"a cella sajat feszultsege mar tullepne a megengedett feszultseget peldaul a 4.2 voltot."
Na, és mi történik akkor?
Nem túlmelegszik a cella, kiszárad az elektrolit, és tönkremegy az akkucella?
Merugye nem közvetlenül a magas feszültség káros, hanem a hőtermelődés.
"Mert a valosagban a lithium akkuknal nincs semmilyen bonyolult dolog. "
Igen EGY cellában nincs. De a teslában mennyi is van?
8000 db?
Na, ahhoz, mindegyikhez, egyenként kellene hőmérő, meg feszültségmérő, meg olyan töltö, ami cellánként tudja szabályozni a töltést, hogy a 80% felett is biztonsággal lehessen tölteni, és cellánként tudja visszaszabályozni a töltőáramot, nem pedig komplett akkupakk szintjén.
AZ pedig egy durván túlbonyolított, és emiatt drága rendszert eredményezne cserébe azért, hogy a legutolsó 20%-ot is 10 perc alatt lehessen feltölteni

GyMasa 2020.01.13. 00:25:36

@geegee:
"sok helyen még ma is kell 80-100 km-t autózni a legközelebbi kútig"
Azért, szerintem ez a kijelentés egy barokkos túlzás...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.13. 04:05:02

@Nancsibacsi: Oké, de itt most a saját, talán túlságosan is szigorú(?) szabályozása miatt hozom fel példának, és nem is követendő mintának, hanem különleges kontrollcsoportnak...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.13. 04:10:37

@Kovacs Nocraft Jozsefne: @GyMasa: Úgy látom, csak Európában és hasonló feljlett régiókban tudtok gondolkodni...

GyMasa 2020.01.13. 09:03:23

@geegee:
"Úgy látom, csak Európában és hasonló feljlett régiókban tudtok gondolkodni... "
Jól látod!
Szerintem egy Afganisztán jellegű országnak jelenleg, és a folyamtokat elnézve még simán 20-50 évig, nem ez lesz a legégetőbb problémája.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.01.13. 09:58:25

@GyMasa: OK, meg is beszéltük.Minden jót.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.13. 19:34:33

@geegee:

Ugye erre válaszoltam:

"Nem hinnem hogy kapacitas kiepitese problema lenne. 10-20 ev alatt egesz varosokat lehet felepiteni. Annyi ido alatt, amig az elektromos autok tenyleg elterjednek, siman megtudjak oldani a szukseges bovitest az Alpoktol barmelyik lakotelepig."

Mutass már az Alpok közelében olyan települést, ahonnan 80-100km-t kell autózni a legközelebbi benzinkútig.

Fejletlen területeken pedig - ahogy @GyMasa: is írta - jó ideig nem az elektromos autók töltése lesz a legnagyobb gond.

dukeekud 2020.01.15. 00:54:56

@GyMasa: "Merugye nem közvetlenül a magas feszültség káros, hanem a hőtermelődés."

Eppenseggel a lithium cellakra elsosorban a magasabb feszultseg a karosabb mint a mersekelt homerseklet emelkedes. Nyilvan magas homerseklet sem hasznal, de minimalis feszultseg tobblettol mar sokkal jobban csokken az elettartam. Annyira hogy egy 4.4 voltra toltott cella kb 100 toltesi ciklust bir ki, mig ugyan olyan masik cellat 3.9 volton hasznalva akar 4-5 ezer toltesi ciklust is kibirhat. Persze a 3.9 es 4.4 volt kozott jelentos 80 %-os kapacitas tobblet van.

" ami cellánként tudja szabályozni a töltést, hogy a 80% felett is biztonsággal lehessen tölteni, és cellánként tudja visszaszabályozni a töltőáramot, "

Persze a Tesla sok ezer cellas akkuja az nyilvan bonyolult, minden cellat kulon monitoroznak, de az aramot a 80 % toltottsegi szint utan, pont nem kell szabalyozni, mert az a litiumIon cella toltesi modja miatt magatol megtortenik. Ezert irtam, hogy litium cellak tolteseben nincs semmi bonyolult.
Egyszeruen arrol van szo, hogy egy tipikus litiumion cellara fix 4.2 voltot kapcsolnak ra, es ahogy a toltestol emelkedik a cella feszultsege, egyre kisebb lesz a tolto 4.2 voltja es az akku aktualis feszultsege kozotti kulonbseg, (a feszultseg kulonbseg a belsoellenallason esik) es a feszultseg kulonseggel aranyosan az aram is csokken, egeszen nullaig. Amikor a cella eleri a 4.2 voltot, akkor megszunik a toltoaram, mert a ket feszultseg egyenlo lesz.
Persze azert kell az aramkorlat, mert a teljesen lemerult cella eseten, a toltes elejen, a nagy feszultseg kulonbseg miatt, nagyon nagy aramok alakulnanak ki. De ez a beallitott toltoaram csak kb 80 %-os toltesi szintig ervenyes, mert kb ott eri el a cella uresjarati feszultsege, plusz a belsoellenallason eso feszultseg osszege a 4.2 voltot, es kezd el magatol csokkeni a fent leirt modon az aram. Innentol a beallitott kezdeti toltoaramot, mar csak feszultseg novelessel lehetne tartani, de az meg csokkenti a cella elettartamat, tehat 80 %-os kapacitas folott semmilyen modon sem lehet gyorsan tolteni.

dukeekud 2020.01.15. 01:17:28

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Nem tudom milyen telefon, de androira tuti sok fele program van ami kitudja irni a akku feszt.

*#*#4636#*#*

A fenti kod androidba telefonszamkent beirva milivolt pontosan kiirja az akkufeszt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.15. 05:32:57

@dukeekud:

Félreértettél. Természetesen én is ismerek kisezer appot, amely kijelzi a feszültséget. Olyat azonban nem, amely egy előre megadott feszültség elérésekor notificationt küld, zenél, pittyeg, kiabál stb., hogy húzzam ki a töltőt.

Azt sajnos az Android - tudtommal - nem engedi, hogy egy app le is kapcsolja a töltést.

"Persze a 3.9 es 4.4 volt kozott jelentos 80 %-os kapacitas tobblet van."

Épp ezért nem is a töltési ciklusok számát érdemes nézni, hanem az adott töltési módszerrel az akkuba pumpálható teljes energiamennyiséget. Itt jelenti a 20%-80% azt az optimumot, ami általában az élettartam alatt a legnagyobb árammennyiséget adja.

Kérdés persze, hogyan kalibrálja az adott gyárt a százalékokat, biztos vannak eltérések. Bár gyanítom, a legtöbb gyártó a minél nagyobb elérhető kapacirásra hajt, így jóval 4.2V fölött lesz a 100%.

Mellesleg picit csalóka csak az amperórát nézni, hiszen a leadott teljesítmény a feszültségtől is függ.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.15. 05:34:44

"milivolt pontosan kiirja az akkufeszt"

Ami nyilván szemfényvesztés, nincs benne tizedszázaléknál is pontosabb feszültségmérő áramkör. :)

GyMasa 2020.01.15. 10:39:00

@dukeekud:
Itt egy cikk arról, hogyan haláloznak el a Lítiumos akkucellák.

batteryuniversity.com/learn/article/what_causes_lithium_ion_to_die
Eszerint mindkettönknek igaza van.
Az alap kémiai jelenség az, hogy a lítium elekrtolit egy része a cella kisülésekor kiválik az elektrodán, ami feltöltéskor sem alakul vissza.
Ez a réteg képzödés a túl magas töltöfeszültség miatt alakulhat ki, de a tul magas hömérséklet tovább rontja a helyzetet.
Nem is beszélve arról, hogy az elektródák emiatt megnövekedö ellenállása egyfajta pozitív visszacsatolást okoz a megnövekedö höképzödés miatt.

dukeekud 2020.01.16. 13:22:00

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Talaltam olyat, ami elso ranezesre azt csinalja, hogy korlatoza a toltest, de lehet hogy rootolni kell hozza a telefont ami ketsegese teszi a mukodest.
android.gadgethacks.com/how-to/set-charging-limit-your-android-device-avoid-excess-battery-wear-0176280/

De ha az ilyen programok nem mukodnenek, akkor lehet, akar egy kulon toltot epiteni, ami 4.2 -nel alacsonyabb feszultseget ad le, es akkor tutira nem tudja a telefon maximumra feltolteni.
Ehhez eleg egy feszultseg stabilizator ic, ami az aramot is tudja korlatozni. Peldaul egy L200-as ic-bol tokeletes tolto epitheto. Be kell allitani 4.0 - 4.1 voltot, meg az aramkorlatot es kesz.
morgoelektronika.hu/kapcsolas_tap.php?menu=7001

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.16. 16:44:38

@dukeekud:

Köszönöm az utánajárást. :)

A kommentekben azt írják, hogy egyeseknek rootolás nélkül is működött az app. Én mindenesetre nem akarom rootolni, nem értek hozzá, levélnehezéknek túl drága lenne a telefon.

A gondom az appal az, hogy ez is egy adott százaléknál állítja le a töltést, holott egy adott feszültségen kellene csökkenteni a töltőáramot annyira, hogy az akkun mondjuk folyamatosan 4.1V alatt maradjon a fesz. Az adott százalékon való leállítás a saját töltőjével kb. 50-55%-ot jelentene, mert ekkor még full 2A-rel tölt.

Azt hiszem, hogy az általad említett stab-IC lehet a jobbik megoldás. Az áramkorlátozásra nincs szükség, azt elvégzi a telefon töltésvezérlője, max. egy biztonsági 2A-t állítok be. A stab-IC kimenő feszültségét meg úgy állítom be, hogy az akkura max. 4.1V jusson, ezt sokféle appal lehet monitorozni. Aztán lehet reménykedni, hogy a feszültségesés nem fog változni ilyan-olyan körülményektől, pl. a hőmérséklettől függően.

Gery87 2020.01.16. 22:58:09

"Az MIT jelentés szerint azonban az autók fejlesztése mellett az elektromos hálózat és elektromos áramtermelést is gyökeresen át kell majd alakítani a tényleges szén-dioxid kibocsátás csökkentése céljából."

Ez így van.
Nem az a kérdés hogy lehet e jó áron, nagy hatótávval E kocsit gyártani hanem hogy bizonyos szempontból megéri-e..
Megéri-e hűteni-fűteni, 130-al hajtani, 1000 Km-es hatótávval ellátni vmit árammal, nagy akkupakkal és azt cipelni mikor annak előállítása közel sem CO semleges....
A jövő eddig a Plug-In hibrideké....
süti beállítások módosítása