Az Európai Unió területére belépő vagy onnan kilépő hajók szén-dioxid kibocsátását a hajózási MRV rendelkezés (monitoring, reporting and verification) szerint tartják számon. A meglévő adatok részletgazdag képet nyújtanak a hajózás jelenlegi helyzetéről. A Transport Environment ezt az adathalmazt elemezte abból a célból, hogy a törvényhozás számára megfelelő támpontokat nyújtsanak, és hogy a lakosság felé is könnyen értelmezhető információval tudjanak szolgálni. Ezzel a hajózás által képviselt kibocsátási adatokat szeretnék jobban megismertetni a szélesebb közönséggel, miközben a rendelkezések fejlődését is elősegíthetik.
Az egyik legfontosabb eredménye a fenti analízisnek az, hogy a Mediterranean Shipping Company (MSC) hajózási vállalat teljes szén-dioxid kibocsátás terén bekerült a 10 legnagyobb kibocsátó vállalat közé az európai ranglistán. Az MSC kb. 11 millió tonna szén-dioxid kibocsátásért felelt 2018-ban. Ha a hajózás része lenne az EU Emisszió Kereskedelmi Rendszerének (Emission Trading Scheme, ETS), az MSC hajózási vállalat a nyolcadik legnagyobb európai kibocsátóként lenne számon tartva.
A második fontos eredmény annak a felismerése volt, hogy a hajók tervezett (nominális) és tényleges, működés alapján meghatározott hajózási kibocsátási szintjei régóta nincsenek beszélő viszonyban egymással. Emiatt a különbség miatt az EU területén működő hajók fele összesen 22 millió tonna szén-dioxiddal többet bocsátottak ki ténylegesen (több üzemanyagot égettek el), mint amennyit a hajók hivatalos működési adatai szerint kellett volna. Ha ezt az eredményt hajók másik felére is általánosan kiterjesztjük, az a teljes bejelentett kibocsátás kb. harmadát jelenti. Ez az eredmény adatszerűen felhívja a figyelmet arra, hogy a hajók tervezésénél jelenleg érvényben lévő szabványok messze nem kielégítő mértékben terelik a szektort a kívánt, a jelenleginél alacsonyabb szén-dioxid kibocsátási ráták felé.
A harmadik kiemelendő tény az, hogy a hajózás által kibocsátott szén-dioxid mennyisége Hollandia, Belgium, Norvégia, Lettország és Észtország területén 2018-ban meghaladta a teljes személyautó forgalom által kibocsátott CO2 mennyiségét. Franciaország, Németország, Anglia, Spanyolország, Svédország és Finnország területén a hajózás által kibocsátott szén-dioxid mennyisége meghaladta az egyes ország területén található 10 legnagyobb városban regisztrált személyautók által kibocsátott mennyiségét.
Emellett az is figyelemre méltó adat, hogy az európai hajózás kibocsátásának kb. 20%-a ahhoz köthető, hogy a hajók más fosszilis energiahordozót, pl. kőszenet, kőolajat vagy cseppfolyós földgázt (LNG) szállítanak. Franciaországban, Norvégiában és Lettországban ez a szám még ennél is magasabb, itt a hajózás általi kibocsátások több mint harmada 33% fosszilis energiahordozók szállításához köthető.
A fentiek és más eredmények miatt a tanulmány komolyan javasolja, hogy az EU területén történő hajózást vegyék fel az EU ETS rendszerébe az European Maritime Climate Fund keretében, hogy a szektor végre ténylegesen is fizessen a kibocsátásokért a meglévő rendelkezések szerint. Emellett a tanulmány azt is javasolja, hogy a tényleges kibocsátási adatok alapján határozzák meg a hajózás kibocsátási célszintjeit, hiszen a tervezési számadatok messze eltérnek a ténylegesektől. Ezzel lehetne csak a kibocsátási szintet érdemlegesen csökkenteni, és az alacsonyabb kibocsátással járó technológiák, az energiafelhasználást javító megoldások és alacsony vagy nulla szén-dioxid kibocsátást biztosító üzemanyagok bevezetését és széleskörű alkalmazását elősegíteni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
clemens 2020.01.08. 04:31:10
Menjek tüntikézni, vagy süllyesszem el a hajókat?
Összefüggéseiben kellene láttatni a problémát!
Mi lenne ha holnaptól nem járnának ezek a hajók?
Mi lenne ha leállítanák a listán szereplő 8 erőművet, meg a repülőtársaságot?
Mennyi idő alatt omlana össze a világgazdaság?
A globalizáció okozta környezet szennyezésből csak hatalmas áldozatokkal (életszínvonal csökkenéssel) lehet kitörni.
Ezt is le kell írni minden zöld bejegyzés mellé, de ugye ez nagyban csökkentené a zöldmozgalmak társadalmi támogatottságát, így maradnak a féligazságok...
Fue · http://www.english-hungarian.com 2020.01.08. 08:06:45
Szerintem egy ilyen alapján jobban össze lehetne hasonlítani a dolgokat, mint ha egyszerűen azt mondjuk, hogy bizonyos országokban több a hajózás kibocsátása, mint a személyautóké.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.01.08. 09:32:05
röf 2020.01.08. 10:12:29
(A dízelmotor esetében ráadásul az NOx kibocsájtástól megy a műrettegés, miközben a Föld légkörét a CO2 rombolja)
Abba kéne hagyni az atomerőművekkel szembeni hisztériát, és szépen be lehetne zárni az összes szenes vagy lignit alapú villamos erőművet.
tökmind1niknév 2020.01.08. 12:26:00
"A globalizáció okozta környezet szennyezésből csak hatalmas áldozatokkal (életszínvonal csökkenéssel) lehet kitörni. "
Ez azért sokmindent elmond rólad.
Utoljára az 50 években volt szlogen a természet mindenáron való legyőzése, sok helyen sikerült is, manapság esetleg pár bányász cégnél lehet mutatóba találkozni ezzel a mentalitással, meg persze a teljes fosszilis iparban.
Lenne esetleg erre valami számadatod is?
Mert így addig növeled az életszínvonalat, amíg nem lesz élet.
tökmind1niknév 2020.01.08. 12:30:09
tökmind1niknév 2020.01.08. 12:39:39
Nem műrettegés az, az NOx mérgező gáz, dízelmotoroknál még a korom, finomrészecske szennyezés miatt megy a "para".. Nálunk szerencsétlenebb nyugati városokban se a CO2 kibocsátás miatt tiltják ki a dízeleket, hanem a magas szállópor koncentráció, szmog miatt. "Légbőlkapott" kifogások tudom.
"Abba kéne hagyni az atomerőművekkel szembeni hisztériát", sőt az atomfegyverekkel szembenit is, sokkal hatásosabban megoldaná a Co2 kibocsátás csökkentését pár tucat jól irányzott rakéta.
ZöldEnergia 2020.01.08. 12:48:54
Vagyis rakosgathatjuk a kitermelt szén-dioxidot "egyik zsebből a másikba", de ettől az még nem szűnik meg létezni. Vagyis hosszútávon minden kibocsátót szemügyre kell venni, és minden kibocsátó esetében el kell gondolkozni a kibocsátás csökkentéséről. Aminek első lépcsője az, hogy megnézzük, hogy ténylegesen mennyi CO2-t termel ez a szektor... Erről szól a cikk, vagyis arról, hogy a szénerőművek mellett bizonyos országokban nem a szárazföldi közlekedés, hanem a hajózás a következő legnagyobb kibocsátó.
röf 2020.01.08. 20:33:14
Az euro5 és 6 normákat teljeítő dízeleket nem tiltják ki sehonnan. (A hülye sznob városokat kivéve)
A rakétákat talán Te magad sem tudod, hogy keverted ide.....
gigabursch 2020.01.18. 18:07:16
Esetleg a megoldás a kiégett fűtőkazetták remanens hőjére épülő, gőzt előállító minierőművek lehetnének.
Mint a szakembertől kérdem: ez mennyire utópisztikus?