Energia és mobilitás zöld szemszögből

Törzsutas adó a repülőkön?

2019. november 01. • írta: ZöldEnergia

Lehet, hogy a törzsutaskártyák elnevezését kellene megváltoztatni a mostani nemességre vagy értékre utaló kifejezések, mint az ezüst-arany-platina, helyett mondjuk ólom-higany-polónium-ra? Az Egyesült Királyság klímaváltozásért felelős bizottsága más ötlettel állt elő: minél többet utazol, annál többet fizetsz majd, hiszen a repülés az egyik legolcsóbb módja annak, hogy valaki a saját szén-dioxid kibocsátását megemelje, írja a Quartz.

A mostani törzsutas rendszerben minél többet utazol, annál több előnyben és kedvezményben részesülsz: jobb üléseket foglalhatsz kevesebbért, a törzsutas váró is rendelkezésre áll és rendszerint a beszálláskor is hamarabb vagy a gépen a többi utashoz képest. Mindemellett még légi mérföldeket (airmiles) is gyűjtesz, amiből aztán ha elég összegyűlt, akkor ingyen repülhetsz megint.

Az Egyesült Királyság Klímaváltozási Bizottsága (UK’s Committee on Climate Change) új tanulmányt tett közzé, amely fő következtetése az, hogy ezt a rendszert meg kell fordítani. Azok a törzsutas programokat meg kell szüntetni, amelyek további utazásra ösztönöznek. Ehelyett egy egy, az utazási kilométerek számával fokozatosan növekvő adót javasolnak bevezetni, ami következtében azok, akik a legtöbbet és legmesszebbre utaznak fizetnék a legtöbbet.

Az új rendszert az Imperial College London kutatója, Richard Carmichael, agyalta ki. Eszerint egy három-éves gördülő periódusban tartanák számon a nyaralás és más szabad időtöltés során megtett kilométerek számát, ami után egyre növekvő mértékű adót vetnének ki a következő repüléskor. A nagy távolságú, úgynevezett long-haul, utak nagyobb faktorral számítanának, és az üzleti vagy első osztályon utazók is, hiszen a fajlagos szén-dioxid kibocsátásuk magasabb a turista osztályon utazókénál.

A legtöbb ember számára egy ilyen rendszer nem hozna érdemleges költségemelkedést. A családok el tudnának repülni nyaranta egy viszonylag közeli úticélhoz tényleges adók befizetése nélkül. De a gyakran utazók számára az egyre növekvő adó mennyisége talán elég ok lesz arra, hogy a következő utat jobban megfontolják. A befolyt összegeket a tervek szerint vonatközlekedés fejlesztésére, vagy olyan kutatásra használnák fel, ami segítségével a légi közlekedés szén-dioxid kibocsátását szeretnék csökkenteni vagy alternatív közlekedési megoldásokat lehetne bevezetni.

A mostani helyzetben a légi közlekedés meglepően alacsony adókat fizet. A kerozin adótartalma nagyon alacsony, egy 1944-es globális egyezménynek köszönhetően. Bár a kerozin általános adóztatása is lehetséges, ez az összes utast egyformán terhelné. A törzsutas adó viszont csak a legtöbbet utazó kb. 15%-ot, amely 15% az Egyesült Királyságban a megtett utak 70%-ért felel. Ezen szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez kell most megtalálni a megfelelő szabályozást, és ha kell, a gazdasági féket, hogy a további növekedést mérsékelni lehessen.

Azzal, hogy az utazóközönség a jövőben a rövidebb utakat fogja majd előnyben részesíteni, a bolygó sokat nyerhet. De azok az országok, amelyek gazdasága nagymértékben függ a turizmustól, pl. a Maldív-szigetek, amely GDP-jének 40%-a származik a turistákból és ahol minden tizedik utazó angol volt a múlt évben, komoly károkat szenvedhetnek majd. A turizmusra támaszkodó országok első 25 helyezettje között csak Málta, Izland és Horvátország található néhány órás repülőútra az Egyesült Királyságtól, az összes többi messzebb van.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr5715272928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antisocialnetwork 2019.11.03. 10:59:47

Ha a repülő üresen száll fel akkor is van károsanyag kibocsátása. Utasszámtól függetlenül.

A_csendes_többség_tagja 2019.11.03. 12:06:06

Az nem merül fel, hogy aki "sokat" utazik, az esetleg a munkája miatt teszi? Ezzel az erővel javaslom a fokozatosan emelkedő adót azoknak, akik BKV-t vagy Volán-t használnak és 10 km-nél távolabbra pöfögnek a füstokádó buszokkal. Hiszen mehetnének gyalog is, vagy miért nem maradnak otthon? Vagy miért nem választ olyan munkahelyet, ami az utca túloldalán van?
Megint egy csomó barom tudós, akik nem a valós problémával foglalkozik. Esetleg ezeket a "hasznos" embereket el lehetne küldeni hasznosabb munkára. Arról nem is beszélve, hogy szeretném látni a teljes Council és az ICL agyasát, naponta mennyit pöfögnek.

fgzb 2019.11.03. 16:07:35

Már régen be kellett volna vezetni. Tetszik, nem tetszik.
A többség az életmódjával csendben feléli teljesen a bolygót, és akkor még elvárja, hogy jutalmazzák is meg érte.
Ha olyan a munkád, hogy utazni kell, akkor fizesd meg az árát, keményen. Vagy maradj otthon, és mindenkinek jobb lesz.

fideSS a retardáltak gyűjtőhelye 2019.11.04. 17:59:46

Végre valami értelmeset is ki tudnak találni a repüléssel kapcsolatban.
Hogy fog sivalkodni a sok fillérbaszó, ha egy üveg sörrel kevesebbet ihat meg az adó miatt.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.10. 12:07:36

Ezzel csak az a gond szerintem, hogy ha a turisták kevesebbet repülhetnek, akkor az így megspórolt pénzüket más környezetkárosító tevékenységre fordítják. Nem megy el hosszú hétvégére Rómába, hanem a repülőjegy és az adó árából vesz egy új TV-t...