Építsd össze a jelenleg elérhető legjobb napelemeket nagy hatékonyságú akkumulátorokkal, spékeld meg több évtizedes autógyártói tapasztalattal és (elméletileg) az így kapott autó örökké menni fog, ígéri a Economic Times cikke. Ez a háttere a Toyota Motor Corp, a Sharp és egy japán szervezet, a NEDO (New Energy and Industrial Technology Development Organization of Japan) együttműködésének, amely keretében egy Prius autót alakítottak át úgy, hogy a kapott eredmény akár az egész autóipart gyökeresen megváltoztathatja.
A napenergiával működő autó előnye Koju Makino, a Toyota projekt vezetője szerint az, hogy — bár még nem tud messzire menni egy töltéssel — teljesen független a külső töltési hálózattól. A egyik lehetséges jövőben, amikor a teljesen elektromos hajtású autók átveszik az eladási listák vezető helyeit a belsőégésű motorokkal rendelkezőkkel szemben, a külső töltőhálózatra akkor is szükségük lesz. Sőt, akkor már egy egész bolygóra kiterjedő töltőhálózatra lesz szükségük.
A nap, ezzel szemben, mindenhol elérhető és mindenhol ingyen világít. Ha a napenergián alapuló autóba épített töltést összepárosítjuk eléggé nagy kapacitású akkumulátorokkal, hogy az autók éjszakára is elég energiát tudjanak tárolni, a napfény hajtású autók az összes többi technológiai megoldást könnyedén túlszárnyalhatják, a plug-in hibridektől egészen az hidrogén üzemanyagcellás autókig mindet beleértve.
De a jelenlegi előrejelzések szerint csak részlegesen derült az ég, hiszen ennek a technológiának még elég sokat kell fejlődnie hatékonyság terén. Autóipari szakértők szerint az ilyen megoldásokat még hosszú évtizedekig nem látjuk viszont a fogyasztói kínálatban.
De nem azért, mert az autógyártók nem fordítanak elég energiát a fejlesztésekbe. A Toyota és a Hyundai autói között már most is kaphatók napelemes tetővel szerelt modellek, bár ezek hatékonysága még nagyon alacsony, gyakran az audio rendszer áramellátását is alig fedezik a napelemek.
A mostani Prius kínálatban is kapható egy modell napelemes tetővel, de a napelem csak állás közben tölti az akkumulátort. Egy napi töltéssel az autó maximum 6 km távolságot tud csak megtenni. A bár a Toyota egy új Prius verziót tesztel most, a fejlesztőcsoport elismeri, hogy egy árammal való töltéstől teljesen független megoldás még messze van.
A Sharp új, nagy hatékonyságú napelemei viszont komoly előrelépést jelenthetnek a mostani projektben. A szokásos kb. 20%-os hatékonyság helyett ezek az új napelemek akár 34%-ot is elérnek. Minthogy ezek az új elemek viszonylag vékonyak, kb. 0,03 mm a vastagságuk, így könnyebben lehet őket hajlított felületekre is felvinni. Az új elektromos rendszernek hála az elemek mozgás közben is tudnak energiát termelni és azt az akkumulátorban tárolni.
A jelenlegi fejlesztési eredmények szerint heti négy napos használat mellett, naponta legfeljebb 50 km távolságot megtéve, egyáltalán nincs szüksége külső elektromos töltésre.
A jelenlegi projekt egy a Toyota megannyi fejlesztési programja közül. A Toyota, a Volkswagen AG és a többi autógyártó együttesen dollármilliárdokat öl különböző elektromos és hidrogén hajtású autók fejlesztésébe, hogy az egymás és a változó fogyasztási szokások által képviselt kihívásokkal szemben versenyképesek maradjanak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.