Energia és mobilitás zöld szemszögből

Az ablakok nélküli épületeké a jövő?

2020. július 24. • írta: ZöldEnergia

A nettó nulla kibocsátás kérdése még az elnökválasztási harcban is megjelent az Amerikai Egyesült Államokban. A jelenlegi elnök, Donald Trump egyik megjegyzése a Joe Biden által felvettel zöld tervekkel kapcsolatban a következő volt: "... vagyis szerinte a nulla kibocsátású házak lakóházak és irodák is kötelezőek lesznek majd 2030-tól. Ez annyit jelent, hogy nem lesznek ablakok sehol, egyáltalán nem. Ezt nagyon nehéz megoldani. Mondom is mindenkinek, aki ilyen házban akar lakni, hogy remélem jók a szemei, mert öt év múlva már nem lesznek jók." Az USA elnöke mindig azt mondja magáról, hogy ingatlan befektetési zseni. De a nettó nulla kibocsátás megértésével többen is hadilábon állnak, írja a Treehugger, így nem véletlen, hogy az elnök sincs mindennel tisztában.

ablak_nelkuli_hazak.jpg

Forrás: Packard Foundation

Vegyük a World Green Building Council (WGBC) idevonatkozó definícióját. Szerintük a nettó nulla kibocsátás akkor jelentkezik, amikor egy épülethez köthető szén-dioxid kibocsátás éves szinten mérve nulla vagy negatív. Vagyis ebben a megfogalmazásban egy nettó nulla kibocsátású épület egy olyan alacsony energiaigényű és az energiafelhasználásban magas hatásfokú épület, amelyet teljes mértékben helyi vagy távoli megújuló energiaforrások táplálnak más kibocsátás kompenzáló tényezők figyelembe vétele mellett. Vagyis az ablakokról egyelőre még nem kell lemondanunk (lásd a fenti képen látható bizonyítottan nettó nulla kibocsátású házat), de emellett komoly változások várhatóak a jövőben az épületek terén, ha a nettó nulla kibocsátást tényleg komolyan gondoljuk.

A WGBC megfogalmazásában olyan energiafelhasználás szempontjából nagy hatásfokú épületekre lesz szükség, amelyek saját kibocsátása nem feltétlenül nulla. Vagyis lehet rajtuk ablak, sőt nagyon sok ablakkal is rendelkezhetnek. Persze a több ablak miatt az épület energiafelhasználás hatásfokának növelése is egyre drágább lesz majd. Ilyen szempontból a WGBC sem ír elő semmi újat, legalább is más országokban, Magyarországot is beleértve, jelenleg is hatályban levő szabványokhoz képest.

Vagyis egy nettó nulla ház nem arról szól, hogy vannak-e rajta ablakok vagy nincsenek (lásd pl. a fenti képet). De azt viszont igen, hogy a teljes évre nézve igenis hoznia kell a nettó nulla kibocsátást, ami napi, heti, hónapos vagy éves egyensúlyozást jelent a megtermelt és as a felhasznált energia szempontjából.

Amit nem könnyű megoldani, hiszen az áramszolgáltatók sem bankként működnek, vagyis nem lehet azt mondani, hogy a nyáron megtermelt többlet elektromos áramot, amit akkor visszatöltöttünk a hálózatba, majd télen a tényleges kibocsátás szempontjából mindenféle következmények nélkül egyszerűen kivesszük.

Az elektromos hálózat egyszerűen nem rendelkezik olyan tárolási kapacitással jelenleg [és várhatóan a közeljövőben sem, a szerk.], amely segítségével a nyáron termelt többlet energiát lehetséges több hónapon keresztül tárolni. Így az épületek nettó nulla kibocsátásához szükség van egy téli alternatív energiaforrásra, amelyet jelenleg nagy részint csak fosszilis energiával lehet kiváltani. Vagyis az ilyen kompenzációra számító épületek tényleges kibocsátása a nullánál mindenképpen magasabb lesz.

Ennek is köszönhető, hogy egyre többen érvelnek amellett, hogy az épületek energiafelhasználását radikálisan kell csökkenteni. Például a Passzív Ház szabvány szerint egész évben sokkal alacsonyabb egy épület energiaigénye, hiszen sem a fűtési, sem a hűtési szezonban nem kell az ilyen házaknak szinte semmilyen külső energiaforrásra támaszkodnia. Egy ilyen ház esetében akár már néhány napelem is kielégíti (még télen is) az épület teljes energiaigényét, és a nettó nulla kibocsátás sokkal könnyebben elérhetővé válik.

Az épületek tervezésének köszönhetően sem a téli hónapok nem hidegebbek, sem a nyári hónapok nem melegebbek egy hagyományos épülethez képest. Az viszont igaz, hogy egy Passzív Házban az ablakok nagyságát és elhelyezését komolyan meg kell fontolni. Ahogy az épületgépészi régi mondás tartja, a legjobb ablaknál is jobb a legrosszabb fal [bár ez talán kevésbé általános igazság mostanában a technológiai fejlődésnek köszönhetően, a szerk.].

Azt, hogy a jövőben milyen új házakat építünk majd, és ezeken hány és mekkora ablak lesz, a szabványok által megszabott kibocsátási értékek és a tervezők által megálmodott szerkezeti megoldások közös metszete fogja meghatározni. Egy megfelelő nagyságrendben is működő, és a megtermelt többletenergiát több hónapon át tárolni képes rendszer segítségével a mai, viszonylag magas hőveszteségekkel üzemelő architektúra is megmaradhat majd. Enélkül azonban — feltéve, hogy a kibocsátási normák csökkenését komolyan vesszük — a jövőben várhatóan lehetetlen a mai épületgépészeti megoldásokat használó épületeket építeni.  

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr6616043390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.07.24. 09:51:33

Félemeletes, hogy ilyen buta ötletek merülnek fel, amikor első körben csak annyit kéne tenni, hogy fessék már az épületek tetejét fehérre... De még ez is megugorhatatlan sok helyen és a fekete kátrányozott tetőre süt a Nap... Alatta meg lehet eszetlenül légkondizni.

Meg nem kevés ablak, hanem több árnyék kéne, több zöld felület és fa, akkor nem melegedne fel a környezet és a nagy ablakon is jut be fény, de nem melegszenek fel.

Persze mindig olcsóbb az ingatlanos marhaságot tolni a normális élettér tervezése helyett...

theman 2020.07.25. 05:36:54

@molnibalage: Az ötletek nekem sem tetszenek.
De ez a fehér - fekete dolog nem sokat érhet, autóknál volt több teszt és ha jól emlékszem nyert a fehér, de elenyésző volt a különbség.
Az mellet ez sem lenne túl esztétikus.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.07.25. 06:04:46

sok ilyen poszt es senki nem lesz zöld...
OKOS megoldas...es olyan mint az új akcios aeon CSAK MOST okos megoldas az okos városba, okosba'?
egy mernokot fuzzetek mar meg ne csak bőccsész irja ezt a blogot.

Reggie 2020.07.25. 10:02:55

"Az épületek tervezésének köszönhetően sem a téli hónapok nem hidegebbek, sem a nyári hónapok nem melegebbek egy hagyományos épülethez képest."

Nalam telen-nyaron pontosan 24 fok van. Ezt a passziv haz hogyan oldja meg?

NemNick 2020.07.25. 10:12:51

@theman: Hagyd, mindig van valaki, aki azt gondolja, hogy a karosszékből okosabb, mint egy szakma és annak pár ezer éves múltja...
Mondjuk, a hozzáértést mutatja az is, ha régóta alkamazott, bevett módszereket újdonságként ír le :)
Igen, a fehér minimálisan hosszabb ideig melegedet fel ugyanannyira, mint a más színűek.
Ennyi volt a különbség.

NemNick 2020.07.25. 10:16:24

@Reggie: a "hőtárolás" a te barátod.
Persze, nem lehet ígérni, hogy a digitális hőmérőd "pontosan" 24 fokot fog mutatni (mert az egyébként is olyan nagyon hasznos...) de azt igen, hogy, mondjuk, a használati idő 95%-ban 24±2 fok lesz.

Reggie 2020.07.25. 10:22:59

@NemNick: A +/-2 mar nagyon nagy elteres. +/-0.5 meg elmegy.

Reggie 2020.07.25. 10:30:26

@theman: Rosszul emlekszel, a feherrel jelentos aranyu energiat vissza lehet verni, amit aztan nem kell a klimaval kiszivattyuzni.

Mekk Elek ezermester 2020.07.25. 10:35:23

Simán lehet olyan épületet csinálni, aminek nincs ablaka és ennek ellenére a bent lévők sem pszichológiailag, sem biológiailag nem szenvednek hiányt semmiben. Legalábbis az ép elméjűek nem :)

Mekk Elek ezermester 2020.07.25. 10:36:50

Trump-nak annyiban igaza van, hogy ha a mesterséges világítást hülyék csinálják, az fárasztja a szemet, mert vibrál a fénye, olyan frekvencián, ami fárasztó. De lehet vibrálás mentes világítást is csinálni, csak érteni kell hozzá egy kicsit.

Mekk Elek ezermester 2020.07.25. 10:41:13

@molnibalage: Egy matt fehér tető az épület éves energetikai költségein k 1-2 százalékot spórol. Úgyhogy ettől nem lesz nulla :)
Egy tükröző felületű tető talán elérhetné az 5 százalékot.

Mekk Elek ezermester 2020.07.25. 10:48:43

@Reggie: "Nalam telen-nyaron pontosan 24 fok van. Ezt a passziv haz hogyan oldja meg? "

Lehet építeni olyan passzívházat is, ahol a hőmérséket ingadozás nem a szokásos egy-két fok, hanem két TIZED fokon belül van. Persze mivel ezt csak aktív elemekkel lehet megvalósítani, ezért ezzel ettől a ház elveszthati a hivatalos "passzív" minősítését, de az éves energiaigénye ettől nem lesz több.

Mekk Elek ezermester 2020.07.25. 10:57:25

A "nulla energiás ház" az emberek nagy része számára azt jelenti, hogy "tök mindegy, hogy menyire hőszigetelt a házam, ha annyi napelemet teszek fel a tetőre, ami NULLÁRA kompenzálja az éves fűtés+hűtés igényemet".
Ezért nagy hülyeség null energiás házakról beszélni szerintem, mert a kifejezés NEM az energia veszteteségek csökkentésére ösztökél, hanem "leszarom, hogy mennyi a veszteségem, van elég millióm a veszteségek kompenzálására napelemmel".
Az energiaTAKARÉKOSSÁGnak nem erről kellene szólnia.

P1sty 2020.07.25. 12:05:09

Olyan kontinentális klímán, mint a miénk, a passzív ház az legfeljebb mint bemutató koncepcióként szerepelhet, gyakorlatban a tömeges megvalósítása szerintem lehetetlen. Ahol nyáron akár egy hónapig is 40 fok van, télen meg -15, ott szerintem se a passzívház, se a nulla kibocsájtású nem valósítható meg gazdaságosan. Még ha a hűtésre, légkondira azt is mondjuk, hogy luxus, akkor is a legnagyobb energiaigény, a fűtés mint létfeltétel megmarad, akárhogy szigetelsz is.
A passzívház a mediterrán, meg óceáni klímára való. Bár ott amúgy is sok ház már alapból az, pl. Spanyolországban csomó házban nincs is fűtés, meg ott a melegvíz is megoldható télen-nyáron napkollektorral (és ahhoz is jóval kevesebb kel, mint nálunk) Nálunk ha "zöld" házat akarsz, gyakorlatilag duplázni kell a gépészetet a melegvízhez.
De pl. angliában sincsenek olyan kemény, minuszok, mint nálunk, ott egy kis szigteléssel nagyon sokat lehet spórolni, amivel nálunk szinte semmit.
Nyilván az energiahatékonyság az jó dolog, a megtakarított energiát az nem kell megtermelni, de a nullemmiszió az nálunk maximum csak álom, csak néhány nagyon-nagyon gazdag ember tud ilyet kifizetni, és akkor is maximum hobbiból vagy elvi meggyőződésből, és nem gazdasági realitásból.

Mekk Elek ezermester 2020.07.25. 12:35:17

@P1sty: "Ahol nyáron akár egy hónapig is 40 fok van"

Még a nagyon meleg időszakokban sincs FOLYAMATOSAN kánikula. Pont a legmelegebb napokon legnagyobb az éjszakai-nappali hőmérséklet ingadozás. És a passzívházak egyik nagy trükkje a hatalmas hőtároló tömeg, amivel a lakótér hőmérsékletét az ÁTLAGOS külső hőmérséklethez tudják közel vinni: a passzívház nyári belső hőmérséklete az előző néhány nap kültéri átlag hősérmérsékletének közelébe áll be automatikusan (ha nem számoljuk bele a lakók extra hőtermelését).

"télen meg -15"

Lehet mínusz tizenöt, ha napközben süt a nap, azzal a hőtároló tömeget (pl a hatalmas ablakokon át) fel lehet melegíteni annyira, hogy elfogadható szobahőmérsékletet lehessen tartani másnapig. Persze csak akkor, ha a háznak alig van hővesztesége, tehát pl brutálisan jó a hősigetelés.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.07.25. 12:35:24

"az áramszolgáltatók sem bankként működnek, vagyis nem lehet azt mondani, hogy a nyáron megtermelt többlet elektromos áramot, amit akkor visszatöltöttünk a hálózatba, majd télen a tényleges kibocsátás szempontjából mindenféle következmények nélkül egyszerűen kivesszük."

Üdítő ezt olvasni egy zöld oldalon, mikor a sötétzöldek épp ennek az ellenkezőjét papolják. Ha másért nem, ezért az egy mondatért elismerés illeti a posztolót.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.07.25. 12:41:03

Re: fehér vs. fekete:

Nem az számít, hogy az adott felület fehér vagy fekete a szemünk számára, hanem az, hogy a releváns infravörös tartományban legyen az adott felület "fehér". Így, idézőjelben. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.07.25. 12:45:57

Vagyis attól, hogy egy felület a látható tartományban fehér, még lehet igen jó hőelnyelő, vagyis infravörösben magas lehet az emisszivitása.

kvp 2020.07.25. 16:02:52

Az a szomoru, hogy Trumpnak valahol igaza van. A szegenyeknek jut majd az ablaktalan gyarepulet, iroda meg lakohaz. Mert a szigetelt fal sokkal olcsobb, mint a szigetelt ablak es az aktiv homerseklet kompenzacio.

Persze lehet jol is csinalni, pl. a teto feherre festese helyett a tetot is ugyanolyan szendvicsben szigetelt vasbetonbol kell epiteni mint a falakat es utanna cserep helyett hocserelos napelemekkel boritani. Ezek olyan kombinalt tablak, amik egyszerre allitanak elo elektromos energiat a felso panelokon es melegvizet az alattuk levo retegben. Ez utobbi egyebkent egy hoerogeppel tovabbi elektromos energiara alakithato ha eppen nem kell annyi melegviz. Talajszondas hoszivattyuval kombinalva egyebkent a teli futes es a nyari hutes is megoldhato, a talaj es a teton levo kollektorok kozott kialakitva a ket pontot. Ilyen rendszerbol akar teljesen off grid megoldas is epitheto. (ami akar meg marsi kornyezetben is kepes lenne stabilan tartani a belso ter homersekletet) Ezek persze gepeszeti megoldasok es minel hatekonyabbat akarunk, annal dragabb lesz.

Ha olcson akar valaki tomegszallast eloallitani, akkor az ablaktalan, jo vastagon szigetelt betonkocka a legegyszerubb megoldas. Sajnos Trump mint foleg ingatlanepitessel foglalkozo vallalkozo tulsagosan is jol latja a szabalyozas varhato eredmenyet es igaz, hogy a milliardosok akar energiasemleges kacsalabon forgo uvegpalotaban is elhetnek, de a varhato szabalyozas egy tisztan kapitalista rendszerben a szegeny tobbseg szamara csak egyre romlo eletkorulmenyeket jelent. Valodi ablakok helyett az emberek kaphatnak elo kamerakepet a tobbmeteres falak kulso felerol, mert az sokkal olcsobb mint ablakokat epiteni minden lakashoz. Raadasul igy az epuletek formaja lehet hatekonyabb is, reszben a talajszint alatt, reszben kocka formaban, belso vilagito udvarok nelkul is epithetoek hazak, hasonloan a nagy utasszallito hajok olcsobb kabinjaihoz vagy varhatoan a jovo utasszallito repulogepeinek kialakitasahoz. Technikailag mukodokepes megoldas es olcsobb mint az alternativak, de ha az ember nem a Marson lakik, tobb szaz meterrel a felszin alatt, akkor nem biztos hogy ebbe az iranyba kellene elmennunk.

ps: A klasszikus, valodi nyithato ablakokkal szerelt felpassziv haz, nagymennyisegu es teljesen co2 semleges elektromos energia bevitelevel sokkal vonzobb megoldas lenne. Amihez nagymennyisegu, olcson megermelt energia kell. Ennek forrasa lehet nagymeretu naperomu vagy atomeromu is, ami olcsobb.

P1sty 2020.07.25. 17:16:10

@Mekk Elek ezermester: 40 fok hőmérsékletkülönbség esetén (-15 es +25 között) lehet "akármilyen jó" szigetelésed, le fog hűlni. Persze, ha másfèl méter hungarocell van rajta, akkor talán nem, de egy 20 centis hőszigtelés az nem 40 fok hőmérsékletkülönbségre van kitalálva. Plusz amikor minusz 15 van, akkor a napsütés nem fogja felmelegíteni a házad, akármilyen passzív is. Ha mégis, akor meg nyáron az egy kemence.
Télen melegvized se lesz napkolektorból hacsak nem 10szeresére méretezed az igényeidnek.

Reggie 2020.07.25. 23:00:23

@Kovacs Nocraft Jozsefne: De az szamit, hiszen a nap sugarzasanak nagy resze a lathato tartomanyban eri a foldfelszint.

P1sty 2020.07.26. 02:11:15

@Reggie: ezt azért nem mondanám. A láthatóban van az intenzitás csúcsa, de a kisugárzott energia csak asszem kb. 30-40 százaléka esik láthatóba, a többi nagyrészt infravörös.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.07.26. 11:34:17

@Reggie:

Kb. 40%-a, a többi, ahogy @P1sty: is írja, jórészt az infravörös tartományba esik:

www.researchgate.net/publication/334970647/figure/fig3/AS:788525624610824@1565010567844/Solar-spectra-outside-of-the-atmosphere-at-ground-level-and-the-theoretical-blackbody.jpg

Egyébként igazad van, a látható tartományban észlelhető szín is számít. Figyelmetlen voltam, és két dolgot összekevertem, amikor a kommentet írtam.

Reggie 2020.07.26. 23:31:31

@P1sty: 40% azert nagy resze, azt nem mondtam, hogy legnagyobb. 51% az infra, 9% az UV.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez az egyik, a masik, hogy nagyon sok anyag, ami lathato tartomanyban feher, az a kozeli infra tartomanyban is "feher". Tipikus feher pigment a titan dioxid, ami megfelelo pingmentmeret mellett az infrat kozel olyan jol veri vissza, mint a lathato fenyt. De par sarga pigment meg ezt is tulszarnyalja az infra tartomanyban.
süti beállítások módosítása