A francia kutatóvállalat IFP Energies nouvelles bejelentette a Futurol™ technológia első ipari alkalmazását. A Futurol™ egy úgynevezett második generációs bioetanol előállításra alkalmas eljárás, amelyet a Procethol 2G alapítótagjai, köztük az IFP is, fejlesztettek az elmúlt 10 évben. A technológiát az Axens licenszén keresztül lehet megvásárolni. Az első ipari alkalmazást a most bejelentett MOL Csoporthoz tartozó horvát INA olajvállalat befektetése jelenti majd.
Az eljárás segítségével mezőgazdasági hulladékból vagy energia terményekből, mint például a miscanthus, lehet bioetanolt előállítani. Az így gyártott bioetanol üzemanyag komponensként hivatott a transzport szektor a fosszilis kőolaj felhasználáshoz köthető szén-dioxid kibocsátását csökkenteni. Az INA által tervezett üzem 55 ezer tonna — kb. 70 millió liter — bioetanol gyártását tűzte ki célul.
A jelenlegi európai szabványok szerint 2030-ra az üzemanyagok 14%-át megújuló energiaforráshoz köthető alapanyagok kell, hogy biztosítsák. Ezen belül legalább 3,5%-t úgynevezett második generációs bioüzemanyagokból kell megteremteni. A második generációs bioüzemanyagok életciklusához köthető szén-dioxid kibocsátás legalább 65%-kal alacsonyabbak, mint a fosszilis energiahordozókból gyártott üzemanyagoké az európai előírások alapján.
A Futurol™ technológia egy négy-lépéses folyamat, amely során először a biomassza szerkezetét úgynevezett gőz robbanás segítségével fellazítják, majd a helyben előállított enzimek és élesztőgombák segítségével a biomasszát hidrolizálják és erjesztik, majd az így keletkezett etanolt elválasztják.
A technológia egyik fontos előnye a gyártási függetlenség. Ez elsősorban a helyben, a folyamat során gyártott enzimek és élesztőgombáknak köszönhető. Emellett a folyamat energiamérlege is lehetővé teszi a független működést, vagy akár a fölös energia eladását.
Az IFP szerint a Futurol™ technológia viszonylag jól tűri a különböző szerves alapanyagokban észlelhető minőségi különbségeket. Ennek köszönhetően az eljárást könnyedén lehet a helyben elérhető biomassza típusához optimalizálni, és a már meglévő bioetanol gyárakban az integrálni.
A technológiát 2008 óta fejlesztik, az ARD, IFP Energies nouvelles, INRAE, Lesaffre, Office national des forêts (French National forestry Office), Tereos, Total, Vivescia, Crédit Agricole Nord Est Participations, CGB és Unigrains segítségével. Az együttműködés célja az volt, hogy a teljes beszállítási és eljárásban résztvevő anyagmozgást lefedjék, vagyis a biomassza összegyűjtése és elsődleges feldolgozásától az üzemanyag keverésig bezárólag. A folyamatot sikeresen alkalmazták a laboratóriumi méretektől a próbaüzemi nagyságig az elmúlt években.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GyMasa 2020.05.28. 13:52:52
"a transport szektor"
Ti ugye most csak szórakoztatni akartok engem :-)
ZöldEnergia 2020.05.28. 20:19:43