Egy új lengyel projekt keretében olyan elektromos autóbuszt fejlesztenek, amelynek külső — és emiatt könnyen cserélhető — akkumulátorai lesznek. Az Autosan lengyel gyártó, a lengyel Állami Kutatási és Fejlesztési Központ és a Lukasiewicz-PIMOT konzorcium finanszírozza a fejlesztést, írja a Electrive és a Sustainable-Bus weboldal, a lengyel Infobus oldalra hivatkozva.
Ennek a teljesen akkumulátoros hajtásra épülő elektromos autóbusznak külső akkumulátorai lesznek majd, amelyeket a busz hátuljában helyeznek el. A projekt elsődleges célja az olyan konstrukció kifejlesztése, ahol az energia tárolás teljesen elválasztott a busz többi fő szerkezeti elemétől. Ennek köszönhetően az akkumulátorok majd könnyen és gyorsan cserélhetők lesznek, ami drasztikusan fogja csökkenteni a várható akku csere idejét, ezzel is rövidítve az üzem közbeni megállások és az általános karbantartások hosszát.
A fejlesztés kb. 6 millió zloty, vagyis közel egy millió eurós keretet emészt fel, amelynek egy részét az EU állja. Emellett lengyel állami támogatást is kap a program, a hazai úgynevezett Intelligent Fejlesztési Operációs Program keretében.
Bár technikai részletek még nem ismertek, a fejlesztési partnerek szerint a cserélhető akkumulátorok segítségével nagyobb napi üzemi hatótávolság érthető majd el, aminek köszönhetően az elektromos buszok nemcsak városi vagy helyi közlekedésben, hanem távolsági járatokon is alkalmazhatók lesznek. A fejlesztők szerint ennek a megoldásnak köszönhetően a fajlagos fenntartási költségek is alacsonyabbak lesznek, hiszen a cserélhető akkumulátorokat a kijelölt fenntartási helyeken lehet majd, a megfelelő elektromos hálózat segítségével tölteni, nagy részint megújuló (és olcsó) elektromos áramot felhasználva.
A jelenlegi akkumulátor technológiák jelentősen behatárolják az elektromos autóbuszok felhasználhatóságát, főleg a hosszú töltési idők miatt. Emiatt aztán a beépített akkumulátorokkal rendelkező járművek tényleges kihasználhatósága komolyan behatárolt.
A fejlesztők azt remélik, hogy az új autóbusz segítségével nemcsak a technológiai kérdéseket tudják majd megválaszolni, hanem arra is sikerül kialakítani egy lehetséges üzemi működési modellt, amelynek köszönhetően a jövőben tovább növelhetjük majd az elektromos tömegközlekedés hatótávolságát és kihasználtságát. Ehhez persze az tömegközlekedési vállalatok és az áramszolgáltatók közötti együttműködésre is szükség lesz.
Egyelőre még nem ismert, hogy a fejlesztési program mikorra tervezi az első prototípusokat a közönség elé tárni.
A lengyel elektromos autóbuszok iránt továbbra is komoly érdeklődés tapasztalható. A lengyel Statisztikai Hivatal szerint a lengyel gyártmányok a teljes európai eladások 36%-t tették ki 2018-ban. A lengyel hazai eladások is tovább erősödnek, hiszen 62 járás jelentette be igényét alacsony kibocsátású elektromos buszok üzembe helyezésére, ami a lengyel Ipari Fejlesztési Ügynökség legutóbbi becslése szerint legalább 800 ilyen jármű eladását jelenti majd a következő években.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.