Energia és mobilitás zöld szemszögből

Életviteli választások hatása a szén-dioxid kibocsátásra

2020. április 14. • írta: ZöldEnergia

A háztartások fenntartásához kapcsolható szén-dioxid kibocsátás a világ teljes szén-dioxid kibocsátásának közel kétharmadát teszi kis. Ezért is nagyon fontos kérdés, hogy milyen életviteli választásokat tesznek meg a háztartásban élők. Az Environmental Research Letters szaklapban megjelent új tanulmány szerint a kézenfekvő lehetőséget közül néhánynak komoly hatása van, másoknak viszont szinte semmi nincs. A tanulmányban a már meglévő korábbi publikált hatástanulmányokat vették szemügyre és összegezték a jelenleg elérhető méréseket és adatokat. A tíz legmagasabb szén-dioxid kibocsátás csökkenést lehetővé tevő életmódvitel változásokkal személyenként akár 5 tonna szén-dioxid kibocsátás csökkenést is el lehetne érni.

fogyasztasi_szokasok_hatasa.png

Az átlagos globális szén-dioxid kibocsátás jelenleg nagyjából évi 6 tonna szén-dioxid háztartásonként. Az átlagos észak-amerikai kibocsátás 13.4 tonna, míg az átlagos európai háztartásé 7.5 tonna szén-dioxid ekvivalens évente. A közel-keleti vagy afrikai háztartásoké ennél jelentősen alacsonyabb, kb. 1,7 tonna évente. A háztartások kibocsátásának csökkentése persze se nem olcsó, se nem könnyű, és komoly választások elé állítja a környezettudatos fogyasztókat.

A tanulmányban különböző, már publikált adatokat rendszereztek a kutatók, amelyekben élelmiszerek, háztartások, közlekedés és más fogyasztási ágazatokra vonatkozó életciklus elemzéseket közöltek 2011 után angol nyelven. Összesen 6990 tanulmányt összeges ez az mostani, amelyeket 53 más összegző tanulmány választási szabályai szerint gyűjtöttek egybe.

Összesen 771 különböző szén-dioxid kibocsátás csökkenést okozó választási lehetőséget találtak, amelyet aztán a fenti ábrán is látható 60 lehetséges kibocsátás csökkenést elérő kategóriában soroltak.

A közlekedéshez köthető választások közül az autómentes életvitel, a tisztán elektromos autók használata, a repülőutak csökkentése, és a tömegközlekedés szolgáltatja a legnagyobb csökkenést a várható kibocsátásban. Érdemes megjegyezni, hogy a legnagyobb szórást a teljesen elektromos autókra való váltás adja, részint az akkumulátoros előállítása, részint a működés során felhasznált elektromost áram eredete miatt. Ennek köszönhetően egy tisztán elektromos autó a várható kibocsátás megtakarítás helyett az egyik legnagyobb kibocsátás növekedést is előidézheti — az üzemanyagcellás autók mellett [ez esetben a hidrogén gyártás eredetétől függően, a szerk.].

A lakhatáshoz köthető megoldások közül szinte minden ismert technológiai lépés érdemleges szén-dioxid kibocsátással járna, a megújuló energia alapú áramfogyasztástól (és saját termeléstől) vagy fűtéstől kezdve az új építés helyetti renoválás/felújításon és hőszivattyúkon át a passzív házakig.

Az élelmiszer ipar hatáskörében a legnagyobb csökkenést a táplálkozási szokások megváltoztatása jelentheti. A vegán diéta nyújtja a legnagyobb kibocsátás csökkenést, amelyet többek között a hatékonyabb főzési eljárások és a vegetáriánus diéta követ, az organikus és helyi/regionális élelmiszerek fogyasztásával, amivel nagyjából egyező kibocsátás csökkenést lehet elérni a főként szárnyas/hal/növény alapú étkezéssel is. A kevesebb feldolgozott élelmiszer vagy alkohol fogyasztás csak minimális szén-dioxid kibocsátás csökkenéssel jár.

Az egyéb kategóriát magasan vezeti a háziállatok (kutya, macska, nyúl, stb.) nélküli háztartás esete, amely kibocsátás csökkentés tekintetében a vegán diéta vagy a lakás felújítás (új építés helyett) vagy az autókat teljesen mellőző tiszta tömegközlekedéssel hasonló értékeket ér el. A hagyományos életviteli választások — kevesebb új ruha, kevesebb fogyasztási eszközök, bioműanyagok vagy kevesebb műanyag, újrafelhasználás — becsült kibocsátás érték csökkenése szinte minimális ehhez képest.

[A trollkodást megelőzően és tudva, hogy ez indulatos baráti beszélgetésekhez is vezethet, feltesszük a nagy kérdést: ha a műanyagokat kezdjük betiltani, akkor csak idő kérdése, hogy a háziállatokat is be fogjuk tiltani? A szerk.]

A cikk a végszavában elismeri, hogy bár a felső tíz-tizenöt választás akár 10 tonna éves szén-dioxid kibocsátás csökkenést is elérhet személyenként, ez főleg a fejlett gazdaságokban élők, és ott is a tehetősebbek által megvalósítható életmódválasztás, főleg a lakhatás és a közlekedési alternatívák keresésénél [bár az autómentes életvitel sokak számára pont nem választás kérdése, a szerk.]. Az viszont mindenképpen fontos lenne, hogy előre tudhassuk, a választásainkkal hogyan befolyásoljuk a szén-dioxid kibocsátásunkat.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr7315609450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inebhedj - szerintem 2020.04.14. 12:36:37

Valamelyest (legalábbis átlagosan) ismerve hazánk növénytermesztési adottságait és lehetőségeit (továbbá összevetve mondjuk a közép- és dél-amerikai növénytermesztés okozta problémákkal, amelyek távolról sem elhanyagolható motivátorai a fejlett(ebb) világ trend-alapú étkezési vallásai), nem tudom elengedni az érzést, hogy a vegán diéta éppenséggel rosszabb ökológiai hatást eredményez, mintha az egyszeri ember levágja az ól körül sertepertélő disznót.

De ami még fontosabb, abszolút öngólnak érzem, hogy ha valaki ízlésbeli választása (vegán) mögé társadalmi-(öko)politikai felelősségvállalást, küldetéstudatot tömköd (a "társadalmi felelősségvállalás" nevű valami kifejezetten, abszurd és szürreális kedvencem, különösen cégek, vállalkozások esetében).

Alick 2020.04.14. 13:03:30

@inebhedj - szerintem: A házi tartású állatok ökonómiája valószínűleg sokkal kedvezőbb az ipari szintű állattartásnál és húsfogyasztásnál. A régi paraszti világban nem volt jellemző, hogy mindennap jelentős mennyiségű húst fogyasztottak volna, egy oldal szalonnával hetekig-hónapokig elvoltak.
A másik része a kérdésnek, a karbon kredit "pilótajáték"... a légkörben tízezrelékekben mérhető CO2 szintnek vélhetően sokkal kisebb jelentősége van, mint pl. a vízháztartás felborításának (a víz nagyságrendekkel jelentősebb üvegház hatású) vagy a súlyosabb (toxikus) szennyezéseknek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 08:59:08

Tehát, ha jól értem a diagram csak azzal számolt, hogy pl. leteszik a napelemet és mennyi áramot nem vesz le a gridről a fogyasztó. Csak ennek így értelme semmi...

GyMasa 2020.04.16. 09:08:08

Hát, igen.
Az autómentes élet csak a nagyvárosokban élő, gyerektelen pároknak értelmezhető alternatíva.
Kár, hogy az ilyen tanulmányok szerzői is ebből a csoportból kerülnek ki (minusz, hogy még ráadásul szinglik is nagyrészt).
Könnyű úgy autómenteskedni, ha a lakástól 2 saroknyira van egy metrómegálló, ahonnan a város bármelyik fontosabb pontja max 1-2 átszállással elérhatő egy órán belül.
Akik meg a külvárosban élnek, vagy faluban, ahol már az is nagy eredmény, ha óránként jár egy busz, azok meg kapják be, ugye?
És, ezek nevezik magukat empatikusnak.

GyMasa 2020.04.16. 09:10:13

@molnibalage:
Jajj, csak neked nincs értelme!
Sötétzöldéknél ez teljesen logikus dolog.
Tudod, csak kevesen hazudnak közülük. A többség tényleg ilyen buta.

GyMasa 2020.04.16. 09:21:02

Most nézem csak:
"Saját élelmiszer termelés"
Na ez meg kinek alternatíva egyáltalán???
Mert a városban élők tuti, hogy a közelébe sem kerülhetnek ennek.
Egy erkélyen senki nem termeli meg magának az ennivalóját az biztos.
Aztán:
Mi az, hogy "Okos mérőórák"?
Az hogyan fog energiát spórolni?
Milyenek a "Hatékonyabb háztartási eszközök"?
Figyelembe véve a mostani trendeket, a háztartási eszközök közül elég kevés maradt, amelyiknél én érdemi takarékosság növekedést el tudok képzelni.
Sőt, mintha visszafelé haladnánk ezügyben is.
Az ezelőtti mikróm egy mechanikus Samsung volt.
Ha nem használtam, akkor NULLA volt az áramfelvétele.
Na, az tönkrement, és vettem egy újat.
Annak van csini-kis LED-es órája, ami 24/7-ben világít.
KIKAPCSOLHATATLANUL.
De legalább az időt sem mutatja rendesen, mert a legkisebb áramszünet esetén elfelejti az időt. Azt' elég hamar elegem lett abból, amilyen bonyolult módon kell rajta beállítani az időt.

ZöldEnergia 2020.04.16. 09:40:34

@GyMasa: Hát igen, a technológiai fejlődés megállíthatatlan. :D

Okos(villany)órák sok nyugati háztartásban vannak, amelyek automatikusan váltanak éjszakai áramra, stb, okos termosztátok is, gondolom ezt fedi ez a kategória.

A háztartási eszközök idővel egyre hatékonyabbak (energia takarékosabb, víz takarékosabb, stb.), köszönhetően az EU szabványoknak és előírásoknak. Ez az egyik oka annak a szakértők szerint (volt erről korábban poszt is), hogy az európai háztartásokhoz köthető energiafogyasztás nem nő (vagy nem olyan gyorsan), mint az amerikai... Persze az tagadhatatlan, hogy ezt nagymértékben kompenzálja az a tény, hogy egyre több elektromos készülék található egy átlagos EU háztartásban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 09:43:22

@GyMasa: Tehát mégiscsak működik. Valahol egészen elképesztő, hogy a lesajnált szoci lakótelepek értelmesen voltak megtervezve, mert iskola, óvoda, posta, bolt és minden más szolgáltatás 15 perces sétával elérhető volt vagy még annyi sem.

Ma meg mucsaröcsöge külsőre egy mezőre letesznek egy lakótelepet 0 tömegközlekedéssel és mindenki autózik. Vastaps...

A főváros számtalan része élhető autó nélkül gyerekkel is. A nagyobb utazások problémásak autó nélkül, ha pl. vidékre kell menni, de megoldható.
(Közeli rokon kisgyerekes, Bp-i és nincs autója, nem is tervezi.)

Párizsban a választáson éppen most nyert az első körben az a jelölt, aki a 15 perces várost tűzte ki célul és azt, hogy közösségi közlekedéssel is elérhető legyen max. ennyi séta után szinte minden.

Megvalósítható ez a cél, ha nem mindent az autózásnak rendelnek alá, ahogy erről szólt sok helyen az elmúlt 60 év.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 09:52:58

@GyMasa: A saját élelmiszert termelés 10000%, hogy szennyezőbb, mint a nagybani termelés. Ez az economcs of scale miatt van. Ezért nem kerül 1500 dollárba egy csirkés szendvics. Az elköltött pénz = erőforrás = szennyezés

www.youtube.com/watch?v=_rk2hPrEnk8

@ZöldEnergia: Az okos óra egy vicc. Több tízezer HUF egy darab.
A teljes éjszakai fogyasztásom, ha a havi 100-120 kWh (ketten!) részét is megspórolná, akkor sem érné meg. Többe kerül a leves, mint a hús. Főleg, hogy nincs mit optimalizálni.

Ahol nincs elektromos vízmelegítő kb. semmit sem tud csinálni. A sok sötétzöldnek nem eszi le, hogy az ember azért használ elektromos eszközt ott és ahol, mert kell neki. Nem lehet elhalasztani a főzést, mosást vagy bármit. A smart grid a XXI. század egyik legnagyobb bullshitje.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 10:02:57

@ZöldEnergia: Ez is csak pofon a sz*rnak sok helyen. Egy minimálisan energiatakarékosabb eszköz sokszor vagy 50%-kal többe kerül. Soha a büdös életben nem lesz ebből valódi spórolás.

Vagy pl. olyan mosógép, ami szimplán nem képes rendesen kimosni a ruhát. De hurrá, energiatakarékos...
homar.blog.hu/2017/10/02/a_het_kerdese_jobban_most_egy_170_ezres_mosogep_mint_egy_50_ezres

ZöldEnergia 2020.04.16. 10:39:59

@molnibalage: Akkor csak érdemes volt szemlézni ezt a cikket (meg órákat szöszmötölni az ábrával, khm), mert helyesen "beárazta" a várható szén-dioxid kibocsátás csökkenést az ilyen megoldásoknál.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 10:54:43

@ZöldEnergia: Pl. egészen elfog a röhögés, hogy az autómentes életmód és elektromos autó szinte azonosra jön ki spórolásban.

MIVAN...?

Amikor egy villanyautó gyártása nem poénból kerül sokba? Mert iszonyatos CO2 lábnyoma van?

Ehhez képest, ha bringával járok (200k HUF-ból, egy rohadt jó bringa kijön már mindennel, 0-ról) és nem 2 tonnát mozgatsz, hanem magaddal 100 kg-ot, akkor elfog a röhögés.

Még, ha csak üzemanyag szinten nézné, akkor is méretes hülyeség az egész. 20 km/h bringán kb. 0,1 kW teljesítményt igényel. A kaja, ami a bringázáshoz kell olyan kevés CO2 lábnyommal bír a normál életvitel fogyasztás mellett, hogy szót sem érdemel. Az autó áramfogyasztása? Ja, nem.

Úgy butaság az egész ábra szemre, ahogy van.

CCnick 2020.04.16. 12:40:20

@molnibalage: "a lesajnált szoci lakótelepek értelmesen voltak megtervezve, mert iskola, óvoda, posta, bolt és minden más szolgáltatás 15 perces sétával elérhető volt vagy még annyi sem."

De azért egy kaptárban élni akkor se jó ha max 15 percre van minden a kaptártól.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 13:50:22

@CCnick: A XXI. századi "kaptár" lehet egészen más is. Csak nem kéne szarni a várostervezésre.

Nézd meg pl. az ilyen helyeket.
https://www.google.hu/maps/@47.4787467,19.0736928,91a,35y,10.5h,32.75t/data=!3m1!1e3

Saját belső kert, árnyék, ami kell. És nem kaptár. A közelben minden elérhető sétálva és tömeggel is. Gyakorlatilag nincs értelme a kocsinak, amíg ki nem mész a városból.

ZöldEnergia 2020.04.16. 15:15:44

@molnibalage: szerintem az elektromos autók (tisztán elektromos) esetében akkora a szórás, hogy nem lehet azt ilyen egyértelműen (mindent az asztalról lesöprő módon) összehasonlítani. Ezt a cikk is írja, és a posztban is említem.

"Úgy butaság az egész ábra szemre, ahogy van." Szerencsére sem a kutatók, sem a szaklap bírálói nem szemre intézik ezt... de ha akarod, a cikkben megtalálható a korrespondáló szerző e-mail címe (idemásolom, hogy ne kelljen fáradnod ezzel: d.ivanova@leeds.ac.uk), biztosan értékeli majd a szemre történő kritikát. :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.16. 20:57:28

@ZöldEnergia: Akkor felvázolom, hogy érhető legyen.

Kerékpár 200 ezer Ft/db
Fém, gumi, huzal, semmi extra.
Szükséges energia a mozgatásához 20 km/h mellett 0,1 kWh. Ez 0,005 kWh/km.

Elektromos autó, legyen az Nissan Leaf, állami támogatás nélkül 11 millió HUF/db
Ritkaföldfémtől kezdve drága ötvözetig, komplex elektronika és szoftver.
Fogyasztás városi használat mellett (ez valójában sokszor 20 km/h átlagsebesség sincs) 0.12-0.15 kWh/km.

Kb. hússzoros eltérés a direkt energiaigény a fogyasztásban. Az ember napi extra táplálék igénye ahhoz képest, ha nem bringázik nem jelentős.

A gyártási és fenntartási költséget inkább összes sem mérem, mert elfog a röhögés.

Ha ebből valaki képes kihozni azt, hogy a villanyautó és autó nélküli élet azonos az simán lökött vagy nettó hazug.

ZöldEnergia 2020.04.17. 12:01:03

@molnibalage: Idáig is érthető volt, nem is ezzel van a gond. Szerintem az autó nélküli életbe még beletartozhat a tömegközlekedés, és talán már tevékenységek is, aminek biztosan, hogy van a nettó szén-dioxid kibocsátásra hatása. Szóval szerintem nem ilyen fekete-fehér a kép, de lehet, hogy én próbálom túl árnyaltan nézni a képet.

Mint írtam, az eredeti cikkben szereplő adatokhoz fűzött megjegyzéseket legjobb a d.ivanova@leeds.ac.uk címre küldeni, valamint az adatokat a szaklap szerkesztőségével egyeztetni. Ebben nem tudok segíteni. :)

CCnick 2020.04.17. 20:54:01

@molnibalage: A belső kerttől a kaptár kaptár marad. Vagy sok ember elfér kis helyen vagy kevesen laknak ugyanakkora alapterületen. Az első verzió bármennyire szépre színezik is kaptár marad, max kevésbé tré kaptár.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.18. 11:17:39

@CCnick: Értem, szóval simán ideológiai ellenszenved van.
Márpedig az, hogy mindenki családi házban lakjon, az fizikailag lehetetlen. És nagyon sok embernek erre igénye sincs. Pl. nekem nem nagyon.

Bár mondjuk homályos, hogy a szinte 0 zöld felülettel, egymás mellé bivalybasznád külsőre lecsűrt "családi" házak, azok mitől térnek el ettől a szerinted "kapátrtól"...

CCnick 2020.04.19. 17:07:51

@molnibalage: Nem hinném, hogy ez ideológiai kérdének számítana. Sok ember egykupacban vs, kevés ember egykupacban.

"azok mitől térnek el " próbáld ki egyszer milyen úgy élni, hogy nem laknak alattad/feletted/melletted a padló/födém/oldalfal másik oldalán

Alick 2020.04.19. 17:23:32

@CCnick: Tanya/ház erdő vagy szántó közepén az ideális.
A kertes családi ház településen sem leányálom, mert a szomszéd füvet nyír, barkácsol, hangosan hallgat zenét, ordibálnak a kertben, stb.
Zajosabb a vízparti nyaralónk, mint a belvárosi IV. emeleti lakásunk.

Alick 2020.04.19. 17:25:25

@molnibalage: "Az ember napi extra táplálék igénye ahhoz képest, ha nem bringázik nem jelentős."

Sőt, inkább pocakcsökkentő. A vékony, izmos nomád őseink harmadannyi kajával végeztek háromszor annyi fizikai erőfeszítést, mint a mai civilizált puhányok. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.19. 20:03:54

@Alick: Milyen szempontból? Kb. semmit nem tudsz tenni anélkül, hogy autóba vágnád magad...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.19. 20:16:15

@Alick: Hát igen. Amikor elkezdtem brignázni és évi 6k km-et tekertem, akkor kb. 5 hónap alatt lefogytam úgy 8-9 kg-ot. A 38-as farmer méret helyett 34-es kellett és a végén már az is lecsúszott rólam... :)

GyMasa 2020.04.19. 21:48:47

@ZöldEnergia:
"Hát igen, a technológiai fejlődés megállíthatatlan. :D"
Jaja, látom is...

"Okos(villany)órák sok nyugati háztartásban vannak, amelyek automatikusan váltanak éjszakai áramra, stb, okos termosztátok is, gondolom ezt fedi ez a kategória."
Nem, a smart grid egy olyan nedves fantáziája a sötétzöldeknek, hogy majd az lesz a végső megoldás, amivel mindenki ölelgetheti a pandáját, meg a saját unikornisát, mert attól jön el a megváltás.
Ezzel több probléma is van:
- Gyakorlati tapasztalatok alapján a szabadpiaci áramellátás magasabb árat erdményez, mint az egyetemes szolgáltatások államilag meghatározott ára.
- Ezek az okos eszközök kell, hoyg rendelkezzenek valami mini számítógéppel, illetve állandó internet kapcsolattal. Ha feltesszük, hogy sikerül ezt megvalósítani mondjuk egy 30EUR/ okosgép többletköltséggel, akkor annak a gépnek a várható, 3-8 éves élattartama alatt kellene legalább ennyit spórolnia a villanyszámlán, hogy olcsóbb legyen, mint a nem smart eszköz. 30 EUR az 100kWh energia ára Németországban, és 300 kWh Magyarországon.
És ez igaz, minden egyes háztartási gépre külön-külön.
- Én óriási problémát látok a rendszer megvalósítása körül, ugyanis valakinek kell valamiféle irányítói szerepet vállania a rendszer felett.
A reális cél ugyanis a fogyasztás minél inkább történő ellaposítása lenne, (mert, szerintem egy lyen rendszer nem fog érdemben spórolni semmit) és ezáltal kisebb erőművi kapacitással lehet ellátni a területet.
Elméletben.
Ugyanis itt jön elő, hogy ehhez a rendszerhez legalábbis szükség van egy olyan áramtőzsdére, amelyik ki tudja szolgálni az EU szintem több (tíz) milliárd okoseszközt, hogy azok el tudják dönteni, hogy mikor akarnak mondjuk mosni.
És, akkor most gondolj bele, hogy vajon hogy fog dönteni a piacon lévő több milliárd eszköz, amiben bitre ugyanaz az algoritmus fut?
- tehát a "gépre bízom" eléggé zsákutca.
- Lehet erre létrehozni valami központi állami/EUszerte sóhivatalt. Ez sem olcsó, sem jól működő nem lesz, ismerve az EU jelenlegi hatásfokát.
- Rá lehet bízni ezt az energiaszolgáltatókra is, amivel megint csak az a baj, hogy ezek a cégek a minél nagyobb prfitban érdekeltek, azaz, hogy minél több villanyt, minél drágábban adjanak el. Szerinted mekkora lelkesedéssel fognak egy ilyen feladatot levezényelni?
- És, végül ott a probléma a rohadék, lusta tetű emberekkel, akiknek sajét igényeik vannak. Mondjuk nem szeretné, ha a mosógépében büdösödne a kimosott ruha este 11 és reggel 7 óra között, ha a gép azt dobja a mosógépnek, hogy este 10-kor mosson.

"A háztartási eszközök idővel egyre hatékonyabbak (energia takarékosabb, víz takarékosabb, stb.),"
Nem feltétlenül. Rengeteg gép elérte már azt a szintet, ahol már fizikailag sem lehet tovább megtakarítani semmit.
Ilyen pl. az összes eletromos melegítőeszköz. Azok már régóta 100%-os hatásfokkal alakítják az elektroms energiát hővé.
Egy óriási lépés a LED-es világítás, abban még mindig van potenciál.
A mosógépek, meg a porszívók pedig szépen elindultak a NEDC úton, és csak mindenféle trükközéssel lesznek "hatékonyabbak".
Pl. a mosógépek kevesebb vizet használnak, de cserébe mondjuk ki sem mossák rendesen a ruhákat.
A porzsívóknál meg ugye a "spórolás" kimerül abban, hogy egyre alacsonyabb teljesítményűek lehetnek csak, amivel arányosan csökken a szívóhatásuk is.

" köszönhetően az EU szabványoknak és előírásoknak."
Szerintem a jelenlegi EUs előírások egy kalap mogyorót nem érnek, mert pusztán politikai alapon jönnek létre.

" Ez az egyik oka annak a szakértők szerint (volt erről korábban poszt is), hogy az európai háztartásokhoz köthető energiafogyasztás nem nő (vagy nem olyan gyorsan), mint az amerikai... "
Ennek egyik oka lehet a kultúrális különbség, pl, hogy itt, Németországban nem divat a légkondi még ma sem nagyon a házakban, ahol pedig van, ott ésszel van beállítva (külső hőmérséklet minusz 10 fok) és nem 20°C-os jégvermet csinálnak.

"Persze az tagadhatatlan, hogy ezt nagymértékben kompenzálja az a tény, hogy egyre több elektromos készülék található egy átlagos EU háztartásban. "
Bizony. Nagyon károsnak tartom, hogy ezek a készülékek mind egytől egyig vámpírok, és állandó jelleggel fogyasztanak áramot.

GyMasa 2020.04.19. 21:52:14

@molnibalage:
"Ma meg mucsaröcsöge külsőre egy mezőre letesznek egy lakótelepet 0 tömegközlekedéssel és mindenki autózik. Vastaps..."
Az a baj, hogy a bezzegnémetországban is hihetetlen módon le van maradva a városi tömegközlekedés fejlesztése az igényekhez mérten.
Münchenben pl. már évek óta palettán van a Stammstrecke2 építése. Az eredeti céldátum 2026 volt.
De még a buszjáratok rugalmassága, ami ugye gyakorlatilag alig jár beruházással, az is rettenetesen rossz.

GyMasa 2020.04.19. 21:58:22

@Alick:
"A kertes családi ház településen sem leányálom, mert a szomszéd füvet nyír, barkácsol, hangosan hallgat zenét, ordibálnak a kertben, stb.
Zajosabb a vízparti nyaralónk, mint a belvárosi IV. emeleti lakásunk."
Itt, nálunk, Németországban vasár- és ünnepnapon semmiféle zajongás nem elfogadott kultúrális alapon.
Még füvet sem lehet nyírni.
És betartják az emberek.
A kutyákat betanítják, hogy ne ugassanak, és tényleg nem ugatnak. Több szomszédnak is van kutyája, mégsem hallottam egy vakkantást sem az elmúlt 6,5 évben.
Szóval ezekre is van megoldás, csak ahhoz arra van szükség, hogy ezt az emberek betartsák.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.04.19. 23:50:01

@GyMasa: A smart grid a XXI. század egyik legnagyobb bullshitje.

A háztartási gépek energetikai optimalizációján kb. egy elsőéves gépésznek is röhögnie kéne, hogy mekkora balf*sz kijelentés.
süti beállítások módosítása