Energia és mobilitás zöld szemszögből

Alacsonyabb kibocsátás, magasabb nemesfém árak

2019. december 17. • írta: ZöldEnergia

A gépjárművekben is használt háromutas katalizátorokhoz felhasznált nemesfémek árai folyamatosan nőnek az összes előrejelzés ellenére, miszerint az ezeket kiváltó alternatív megoldások majd sikeresen megfékezik az árnövekedést, a várható autóeladások csökkenése mellett, írja a Financial Times és az index.hu.

A palládium egy ezüstösen csillogó nemesfém, amely a három-utas katalizátorok elengedhetetlen összetevője. Bár saját térfogatához képest annak akár 900-szorosát is képes elnyelni hidrogénből, nem ezért alkalmazzák az autóiparban. A modern, úgynevezett háromutas katalizátorok platinát, palládiumot és ródiumot tartalmaznak kis mennyiségben. A fémek segítségével tudja a katalizátor az el nem égetett szénhidrogéneket, a szénmonoxidot, nitrogén oxidokat és más káros kibocsátási összetevőket eltávolítani a kipufogó gázokból. A nemesfémeknek, beleértve az egyre drágább palládiumot is, köszönhetően a katalizátor egységek ára könnyen meghaladhatja az 1000 dolláros (300 ezer Ft feletti) határt, vagyis a katalizátor az egyik legdrágább alkatrésze az autónak.

A palládium ára ez évben több mint 50%-kal növekedett, és meghaladta az arany árát is. A 2017-es nyári áraknak ez több mint duplája.

A jelenlegi árnövekedés érdekes példája annak, ahogy a befektetők megpróbálják előrejelezni a technológiai változások mértékét, és azt, hogy ezek a változások hogyan fogják befolyásolni a alap és köztes termékek nemzetközi kereskedelmi árát. A piaci elemzők hosszú ideje várják, hogy a palládium szerepét átveszi majd a platina alapú katalizátorok, legalább is a benzin alapú személyautókban, de ezidáig a palládium iránti kereskedelem folyamatosan magasabb volt, mint a rendelkezésre álló kibányászott mennyiség.

A megvásárlásra felajánlott mennyiségek szűkösségének jelentős része a logisztikai kihívásokból származik, amelyek megoldása nélkül a platina nem tudja sikeresen kiváltani a palládium szerepét. Mivel a palládiumot soha nem bányásszák önmagában, más nemesfémekkel fordul elő a természetben vagy a nikkel-réz bányákban jelentkezik "melléktermékként", a termelést nehéz felfuttatni vagy csökkenteni érdemlegesen.

A palládium mostanra majd kétszer olyan drága lett, mint a közeli, hasonló szerepet betöltő befektetési alternatívái, és még mindig a piac egyik legjobban teljesítő befektetési lehetősége 2019-ben. Ezt a szerepet még tovább erősíti az Európai Unió és Kína által ütemezett kibocsátási normák további szigorodása, amelyek a palládium iránti igényt tovább növelik.

Annak ellenére, hogy a platina és palládium közötti árkülönbség folyamatosan nő, az elemzők szerint nem várható lényeges felhasználási volumen változás a két fém között. A palládium autóipari fogyasztása folyamatosan növekszik majd a közép- és hosszútávú előrejelzések szerint: 2020-ban is a kínálaton túlmutató magasabb keresletet várnak az elemzők, amivel ez lesz a kilencedik ilyen év a sorban. Emiatt a palládium ára valószínűleg meghaladja majd a 2000 dollár troy unciánkénti határt is, amely további 8% feletti árnövekedésnek felel meg. A totalcar.hu által hivatkozott Citigroup előrejelzés még ennél is magasabb, 2500 dolláros unciánkénti árat vár 2020 közepére.

A Bloomberg cikke szerint az autóipar által kis mennyiségben használt nemesfémek ára időszakosan hirtelen meg tud növekedni, amikor a kereslet évekig meghaladja a kínálatot. 1998 után majd egy évtizedig a platina ára kb. 500%-kal növekedett, részint a kínálat szűkösségére felfigyelő spekuláns tőke miatt. Ugyanezen időszak alatt a ródium ára közel 4000%-kal növekedett, mielőtt az autóiparnak sikerült alternatív megoldást találni a kiváltására. A palládium esetében sem ez az első komolyabb árnövekedés, hiszen 1996 és 2001 között kilencszeres árnövekedést jegyzett a piac az orosz termelőkhöz köthető beszállítói bizonytalanságok miatt. 

Címkék: gazdaság autó
1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr2715353034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2019.12.25. 15:48:02

Gyűlölöm, ha nem mennek az SI mértékegységek egy cikkben, pláne, hogy 1983 óta kötelező a használatuk.

Arra kíváncsi lennék, hogy a Kárpát medencei meddőhányók mennyit tartalmazhatnak ezekből a fémekböl.
süti beállítások módosítása