Energia és mobilitás zöld szemszögből

Az "akku-dollár" fontossága

2019. október 22. • írta: ZöldEnergia

Az elektromos autókat körülvevő kezdeti állapotokat jól jellemzi, hogy nagyjából csak egy fontos mértéket használ az autós közösség a jellemzésükre: milyen messze juthatunk el velük egy töltéssel. A Tesla nemrégen újította meg a saját maga által felállított világrekordot, s így a Model S jelenlegi hatótávolsága már 370 mérföld, vagy majd 600 km lett. A legfontosabb azonban, hogy ezt a legújabb 55 km-es növekedést nem úgy érték el, hogy egy nagyobb akkut tettek az autóba, írja a Road&Track.

Persze ez a megoldás tűnhet a legkézenfekvőbbnek, de a nagyobb akku megnöveli az autó öntömegét, ami miatt aztán még nagyobb akkut kell az autóba tenni, hogy a teljesítmény ne csökkenjen, ami ismét nagyobb tömeget jelent, ami még nagyobb akkut követel, és így tovább. A gördülési veszteségek és más mérnöki szempontok miatt (pl. össztömeg miatti kategória határok) van egy felső határ, ami fölött már egyszerűen nincs értelme ezt tovább folytatni.

A másik, sokkal ésszerűbb megoldás az autó hatásfokának növelése. A jelenlegi piacon úgy tűnik, hogy ezt senki nem csinálja jobban a Teslánál. 

Érdemes belegondolni: a Model S Performance (korábban P100D), egy nagyméretű luxus szedán, amely történetesen a történelem legjobban gyorsuló tömeggyártású autója is egyben, 2 MPGe-nyi jobb fogyasztással rendelkezik, mint az ugyancsak elektromos hajtású Smart EQ Fortwo.

MPGe egy új, az EPA (Environmental Protection Agency, az USA Környezetvédelmi Hivatala) által bevezetett elektromos autók hatásfokára vonatkozó mértékegység, amely a szokásos amerikai mérföld per gallon üzemanyag fogyasztás elektromos megfelelője energia ekvivalens átváltás után. Az amerikai piacon jelenleg kapható 10 legalacsonyabb fogyasztású, legmagasabb MPGe értékkel rendelkező elektromos gépjárművek listáján hat helyezést a Tesla típusai foglalnak el, míg a maradék négy helyen limitált szériás, kis teljesítményű és hatékonyságra kihegyezett, pl. alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal felszerelt, kisebb méretű típusok találhatók. Ez abból a szempontból is fontos, mert a Model 3 menetteljesítmény szempontjából a BMW M3-mal sorolható egy csoportba.

A lista legalján az Audi e-Tron és a Jaguar I-Pace található, két újabb típus, amely ebben az összehasonlításban szabályosan zabálja az elektronokat. Az egy kategóriával nagyobb Model X kb. harmadannyi energiát használ fel, mint ez a kettő, aminek következtében a hatótávolsága 145 km-rel nagyobb, mint az Audi és 195 km-rel nagyobb, mint a Jaguar, annak ellenére, hogy az akkuja csak elhanyagolhatóan nagyobb ezeknél.

Mi ennek az oka? Az alacsony hatékonyságnak, nemcsak az autó tervezésekor, hanem a vállalati hozzáállásban is. A Model S az elmúlt 8 éves fejlődése során a kezdeti 89 MPGe értékről 111 MPGe-re növekedett, ami több, mint 25%-os fejlődést jelent. A legutóbbi szériában a gumikon és a légrugózáson kívül az első tengelyen levő elektromos motort és a csapágyakat is cserélték.

Igen, a csapágyak is számítanak. A új csapágyak kisebb gördülési ellenállással rendelkeznek, mint a korábbi, ugyancsak az átlagosnál jobb alkatrészek, bár a gyártásuk többe kerül. De a Tesla mérnökei nem csak abszolút költségekben gondolkoznak, hanem egy úgynevezett "akku dollár"-ban is, amely azt méri, hogy mennyit lehet megtakarítani az akku költségén a változtatással.

A jelenlegi model frissítés alapján kimondható, hogy a tényleges csapágy költségek alacsonyabbak voltak, mint az "akku-dollár"-ban kifejezett akku költségek lettek volna a célul kitűzött hatótávolság növekedés eléréséhez. Persze a Tesla mérnökei akár csökkenthették is volna az akku méretét a hatótávolság megtartása mellett, de nem így döntöttek, ehelyett kb. 25 km-rel növelték a hatótávolságot a csapágyaknak köszönhetően.

Amikor a fejlesztő csapatok "akku-dollár"-ban számolják a fejlesztés költségeit vagy eredményeit, sokkal könnyebb a különböző csapatok céljait és eredményeit összehangolni a vállalaton belül. Brembo fékeket használni egy típuson rendszerint egy költség alapú döntés a fejlesztőknek, hiszen ezek a fékek többe kerültnek a hagyományos megoldásoknál. Ha viszont "akku-dollár" szemszögből nézzük a helyzetet, a jobb fékek által nyújtott műszaki megoldás a Tesla esetében kb. 32 km-nek megfelelő hatótávolság növekedésnek felel meg, ami az ezt elérni tudó akkumulátor többletköltségénél sokkal olcsóbb megoldás. Az, hogy a fékek miatt jobb a fékrendszer, nagyobb a fékerő és az jobban is adagolható, már csak hab a tortán.

Bár a Tesla 100 kWh-s akkucsomagja a legnagyobb a sorozatban gyártott autók között, de a benne tárol energia csak nagyjából 11–12 liter benzinnel egyenértékű. Amikor a mérnökök próbálják egy kb. kéttonnás autó hatótávolságát optimalizálni, minden "csepp" számít. Nemcsak a mérnöki megoldások, hanem a vállalati kultúra és a részlegek egymás közötti párbeszédének hatékonysága is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr7415239980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása