Energia és mobilitás zöld szemszögből

A McKinsey energia jelentése

2019. október 08. • írta: ZöldEnergia

Az alapvető energiarendszerek viszonylag gyors változásokon mennek keresztül, amely életünk számos vetületét érintik, írja a McKinsey a legújabb energia jelentésében. A változások folytatódása és felgyorsulása komolyan meg fogja változtatni az életünket, akár arról van szó, hogy mivel hajtjuk az autó(i)nkat vagy mivel fűtjük a házunkat, és milyen típusú energiahordozókat használunk fel az iparban. A McKinsey "Referencia Eset"-e a saját konszolidált véleményüket tükrözi az energia felhasználás jövőjéről.

A globális úgynevezett primér energia felhasználás 2030-ig növekedeni fog, ha egyre lassabban is, az elmúlt évszázadban megfigyelt gyors növekedéshez képest. A növekedés fő motorja az újrahasznosítható energiaforrások további kiaknázása lesz. Az áramtermelésben a megújuló eneriaforrások átlépik az 50%-os részesedést 2035 után.

A szél és napenergia források telepítése a teljes energia igény növekedés kielégítésének nagyjából felét tette ki az elmúlt években. A megújuló energiaforrások felhasználásank globális mértéke tovább növekszik majd, a nap és szélenergia várhatóan 60 és 13-szoros (nem százalék, hanem ennyivel többszörös a mai értékekhez képest) növekedést ér majd el a 2015 és 2050 közötti időszakban.

A növekvő népesség által generált növekvő piaci igények ellenére a teljes energiaigény várhatóan nem fog arányosan növekedni, sőt meg is állhat. Ennek hátterében a nagyobb energia intezitású szolgáltatások szerepének növekedése áll a hagyományos termelőipar mellett.

Kínában az acéltermelés 25%-kal csökken majd a jövőben a mai szinthez képest. Ennek, és a hatékonyabb eljárások bevezetésének következményeként az energiafelhasználás ebben az iparágban 50%-kal csökken majd.

Az elektromos autók eladási száma várhatóan eléri az éves 100 millió autó szintet 2035-re, aminek hatására az olaj kereslet érezhetően csökkenni fog. 2050-re akár 2 milliárd elektromos jármű (személyautókat beleértve) is forgalomban lehet majd. Az elektromos személyautók eladása több mint hatvanszorosával növekszik majd 2018 és 2050 között.

Az épületek áramszükséglete várhatóan 80–85%-kal növekszik majd 2016 és 2050 között, nagyrészt a megnövekedett fűtési és hűtési igények és, az úgynevezett, "nem-OECD országok"-ban tapasztalható növekvő életkörülmény elvárásoknak köszönhetően. A hűtési és közvetlen áramfelhasználás kb. 40%-t teszi ki várhatóan a globális áramfelhasználás növekedésnek. A növekedés harmada a fejlődő afrikai országok jelentős méretet elérő középosztályának igényeiből fakad majd.

Mit jelent ez majd a kőszén, kőolaj és földgáz felhasználás szempontjából? A gázfelhasználás tovább növekszik majd 2035-ig, amikor tetőzik és innentől kezdve csökken majd. A kínai gázfelhasználás által generált növekedés az azt követő 10 ország fogyasztásának összegénél (az USÁ-t is beleértve) is több lesz, és a felhasználás növekedés kb. felét teszi majd ki.

A kőszén és olajfelhasználás növekedése tovább csökken majd, az olaj fogyasztás 2030 körül fog várhatóan tetőzni. Még alacsony olajár mellett is csak néhány éves késés várható az elektromos teherautók bevezetése terén. A kőszén felhasználás kb 40%-kal csökken majd 2050-re, ami nagyban a kínai kőszénfogyasztás csökkenése fog irányítani.

Milyen következményekkel járnak a fenti változások a kibocsátási mutatókra? Az ével globális kibocsátási mennyiség növekedése 2024-ben fog tetőzni, és várhatóan 2050-re már 20%-kal csökken majd, nagyrészben a szénfelhasználás csökkenése miatt. Az előrejelzett csökkenés azonban még mindig nagyon messze van az úgynevezett "2-fokos terv"-hez képest, amelyben a kevesebb még 2-foknyi globális átlaghőmérséklet növekedést szeretnénk elérni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr4415201104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása