Energia és mobilitás zöld szemszögből

Az önvezető autók problémás kényelme

2019. szeptember 14. • írta: ZöldEnergia

Az önvezető autók korszaka egyszer csak eljön. Lehet, hogy kicsit később, mint azt sokat szeretnék, de biztosan eljön. Az viszont egyre világosabb, hogy a késésnek inkább örülni kell majd, hiszen az önvezető autók hatására sokan és többet utaznak majd, ami egy olyan fejlemény, ami a többség és a környezet számára nem feltétlenül kedvező.

A közlekedési utópiák egyik sarkköve az önvezető járművek jelenléte. Amint a vezetési algoritmusok átveszik a hatalmat a járművek felett, az átlagos fogyasztó számára is egyre inkább elérhetővé technológia segítségével könnyedén juthatunk majd el az uticélunkhoz. Az emberi kiszámíthatlanság nélkül a közlekedés várhatóan zökkenőmentesebben zajlik majd, kevesebb dugóval és közlekedési balesettel lassítva azt. Az "öko-navigáció" segít majd a környezetszennyezés csökkentésében. Első osztályú utazásban lesz majd részünk enélkül, hogy a kormányt egy ujjal is megérintenénk.

Persze repülő autót is igértek már sokan, ugye?

Az evangélikusok mellett egyre többen kongatják meg a vészharangokat is. Hiszen ha könnyebb és gyorsabb az utazás, akkor semmi sem térít majd el minket attól, hogy még többet utazzunk, és beálljon egy új egyensúly, dugókkal és az önvezető autók és például a gyalogosok által okozott közlekedési patthelyzetekkel.

A nézőponttól függően az önvezető járművekkel vagy a menny vagy a pokol jön majd el. Itt van néhány érdekes,  az önvezető autókkal kapcsolatos számadat az elmúlt évekből:

  • 10 millió: valós közlekedésben megtett mérföldek száma a Waymo tesztjeiben (10 milliárd szimulált mérföld mellett).
  • 30 milliárd: valós közlekedésben megtett mérföldek száma egy izraeli kutatóintézet szerint, ami ahhoz szükséges, hogy elfogadható szintre csökkentsük az önvezető járművel által okozott balesetek számát és súlyosságát.
  • 1 milliárd: a GM által 2016-ban kifizetett összeg dollárban a Cruise nevű start-up vállalatért.
  • 1 milliárd: a GM éves önvezető járművekkel foglalkozó kutatási programjának költsége dollárban.
  • 14700: a megszüntetett munkahelyek száma a GM gyáraiban 2018-ban a bezárt gyárak miatt.
  • 1500: az új munkahelyek száma a GM San Francisco-i központjában, ahol önvezető járművek software és hardware fejlesztése zajlik.
  • 90%: a személyautók része, amelyeket egy kis önvezető autókból álló flotta ki tud váltani városokban egy alábbi kutatás szerint.
  • 36: az USA államainak száma, ahol önvezető autókkal való kísérletek folynak.

Azt pontosan persze senki sem tudja ma, hogy a világ és a napi közlekedés hogyan fog kinézni, ha mindenkinek önvezető autója lesz, vagy ha az önvezető autókhoz vagy az azokon alapuló szolgáltatásokhoz minimális költséggel bárki hozzáférhet.

A Kaliforniai Egyetem, Davis és UC-Berkeley kutatói egy tesztcsoport számára ingyen sofőröket biztosított, hogy az önvezető járművek által biztosított kényelem általi, a járműhasználatra gyakorolt hatásait teszteljék. Átlagban 83%-kal nőtt a jármű használat a tesztcsoport tagjainál. Egy ilyen szintű növekedés előre láthatólag közlekedési poklot idéz majd elő a jövőben, teljességgel visszafordítva a nagyvárosokban az elmúlt öt évtizedben a közlekedés átlagos hatásfokában elért növekedést.

2010 és 2016 között San Francisco területén a dugók száma 60%-kal növekedett a városi közlekedési hivatal becslése szerint. A növekedés felét a Lyft és Uber által generált új forgalomnak tudják be, ahol az utasok a taxi választják a tömegközlekedés helyett, főleg kényelmi okokból. Az utasokra váró cirkáló forgalom is része ennek a növekedésnek.

A várostervezők szerint ahhoz, hogy a jövőben a járművek sűrűségét csökkenteni tudják, elengedhetetlen lesz, hogy a magánforgalmat bonyolító önvezető járművek a városközponton kívül maradjanak. A város szintű közlekedési dugók elkerüléséhez a megoldást az UberPool-hoz hasonló, több utast egyszerre szállító, de vezető nélküli járművek jelenthetik majd a kutatók szerint.

Az önvezető járművel fejlesztésével foglalkozók régóta elfogadott alapfeltevése az, hogy megfelelő mennyiségű tesztkilométer lefutása után az öntanuló algoritmusok képesek lesznek egy minimálisan elfogadható szinten elérni. A helyzet viszont nem hasonlítható össze pl. a arcfelismerő programok fejlesztésével, vagyis nem lehet csak nagy mennyiségű adattal megoldani ezt a problémát.

A közlekedés nem ilyen egyszerű. Az utcákon a forgalom túl bonyolult, túlságosan véletlenszerű ahhoz, hogy csak adatok alapján és az algoritmusok öntanulási képességére hagyatkozva megfelelő vezetési szintet lehessen elérni. Az önvezető járműveket fejlesztő cégek "biztonsági megoldás"-okat dolgoznak ki, a légi közlekedéshez vagy a biztosító cégekhez hasonlóan, amelyekben lehetséges problémákat térképeznek fel és oldanak meg. Emiatt a fejlesztések is várhatóan tovább tartanak majd, késleltetve az önvezető autók piaci megjelenését.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr315066826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyMasa 2019.09.17. 12:20:57

Ezt a cikket át kellene nézni még egyszer, mert a helyesírás az gyalázatos.
És, most a konkrét, tárgybeli tévedésekre már nem is reagálok.

ZöldEnergia 2019.09.18. 00:58:04

@GyMasa: gyorsfordításban készült a poszt, látszott is a helyesíráson. Javítottam rajta itt-ott....

Ha tényleg van a posztban tárgybeli tévedés, akkor mutass rá, egyébként nem ér a megjegyzés..

GyMasa 2019.09.19. 22:12:07

@ZöldEnergia:
Lécci, legközelebb a közzététel ELŐTT ellenőrizzétek a cikket, mert ez nagyon ciki.
Az önvezető autókkal kapcsolatos megjegyzéseim:
"Lehet, hogy kicsit később, mint azt sokat szeretnék, de biztosan eljön."
Jelenleg az autógyártók ígéretcunamija köszönő viszonyban sincs azzal, ammit (fűt-fát) ígérnek nekünk.
Legelőször:
Az önvezető autózásnak 5 szintje van (ami inkább hat, mert a nullás szint az, amiben semmilyen vezetést segítő eszköz nincs.)
az 5-ös szint pedig az a kalsszikus önvezető autó, amiről a cikk is szól.
Jelenleg ezügyben legmesszebb a Tesla jutott el, ha azt tekintjük ereménynek, hogy mennyire használható a valóságban az adot jármű.
A Tesláknál az "autopilot" funkció már régóta megvehető. (igaz, a kommunikációval/reklámokkal ellentétben a Tesla kézikönyvben pontosan le van írva, hogy annak ellenére, hogy "Autopilot" a neve, nem használható aként.
Nos, az a rendszer a fenti skálán a 3-as szintet foglalja el.
Én a magam részéről még abban sem vagyok biztos, hogy valaha képes lesz az emberiség egy, az emberi vezetőknél legalább egy nagyságrenddel biztonságosabb önvezető rendszert építeni, amelyik a jelenlegi úthálózatot használva (tehát plusz, az utakba/utak mellé telepített segédberendezések nélkül) képes lesz ellátni a feladatát.
(nyilván a teljes úthálózat átalakításával már ma is meg lehetne oldani a feladatot.)
"90%: a személyautók része, amelyeket egy kis önvezető autókból álló flotta ki tud váltani városokban egy alábbi kutatás szerint."
- nincs linkelve a kutatás (de gyanús, hogy én már olvastam azt)
- Ha arról a kutatásról van szó, amelyik kimutatta, hogy az autók élettartamuk 96%-át parkolással töltik, és csak 4%-ot közlekedéssel, akkor most szeretném felhívni a figyelmet egy óriási módszertani hibára az eredményel kapcsolatban (és, most igen jóindulatúan kihagyom annak a lehetőségét, hogy szándékosan hazudtak)
Tehát, mind a 96% mind a 4% igaz is lehet, de az a következtetés, hogy a mostani autók 1/25-része maradéktalanul el tudná látni a feladatot, az egyszerűen nem igaz!
- Ez csak akkor lehetne - de CSAK MEGKÖZELÍTŐEN - igaz, ha az a 4% igény egyenletesen elosztva jelenne meg az időtatrományban, azaz, ha a nap/hét bármelyik tetszőlegesen kiválasztott időpontjában MINDIG ugyanakkora igény lenne az autóhasználatra.
- EZ pedig egyáltalán nem igaz!
- A helyváltoztatásra igény van:
Hétköznap, a reggeli csúcs folyamán (kb 6-10 óra között)
Hétköznap délután a csúcs során (kb. 2-8 között)
- Amikor minimális az idény:
Hétköznap a fenti időszakokon kívül (10-2 és 8-6 között)
Hétvégén
Tehát a 4%-nyi igény nem egy hét 168 órájában egyenletesen jelentkezik, hanem (a fentiek alapján) főleg hétköznapokon, azaz kb heti 50 órában, ami a teljes időtartam 50/168=29%ában!
És, már ezek az értékek is feltételezik, hogy a munkábajárás időpontja a mostanihoz képes erősen kibővül!
Ezen kívül:
- A mai helyzetben az autók AZONNAL a rendelkezésésre állnak a tulajdonosnak.
- Egy ilyen fantázia carsharing rendszerben azonban az autók állandóan úton kellene, hogy legyenek, hogy a következő utast felvegyék!
Azaz az idejüknek egy jelentős részében üresen fognak az egyik utas kiszállási helyétől a következő utas felvételi helyéig menni.
Ez az üresjárat csak a nagyvárosok sűrűn lakott részeiben lehet minimális.
Egy agglomerációból bejáró emberhez súlyos tízpercekbe fog telni, mire odaér egy ilyen autó.
Amivel CSAK 2 probléma van:
- Amíg vidékre megy az autó, addig nem tudja kiszolgálni mások igényét (tehát, kvázi ki kell vonni a mindenkori 4%-ból!)
- Ha pedig nincs benne utas, akkor nem is termel nyereséget (mert, ne legyünk álszerények, ez is pontosan ugyanolyan üzlet lesz majd, mint bármi más, amivel a tulajdonos pénzt akar majd keresni.)
égül pedig, ha figyelembe vesszük, hogy a városi piacon jobban ki lehetne használni az önvezető autókat, akkoris ott a probléma a NEM városlakókkal.
Nekik továbbra is szükségük lesz autóra.
A forgalom növekedésétől nem feltétlenül kell tartani.
- a szolgáltatás árával (és, természetesen a munkaadók, és az államok segítségével) jobban szét lehet húzni a fenti 29%-ot, ami valóban csökkentheti a szüséges autók számát.
- Amint sikerül ezeket a biztonságos autókat megalkotni, akkor, mivel megszünnek a balesetek, így az autók tömege is erősen csökkenhet (nem lesz szükség az amúgy durva tömegű biztonsági berendezésekre), ami nvelni fogja az autók hatótávolságát.
- Interaktív forgalomszervezéssel meg lehet előzni a dugók kialakulását, ami tovább fogja csökkenteni a menetidőket

GyMasa 2019.09.20. 20:40:53

"A város szintű közlekedési dugók elkerüléséhez a megoldást az UberPool-hoz hasonló, több utast egyszerre szállító, de vezető nélküki járművek jelenthetik majd a kutatók szerint."
Igen, ez ma is létezik már, és úgy hívják, BUSZ.
És, ez nem kényelmes.
E helyett a megoldás az autók és a gyalogosok teljes szétválasztása lenne, (mondjuk a föld alá vinni az önvezető forgalmat)
És, akkor meg lehet növelni pl a járművek sebességét is, mivel megszűnik az egymással, tereptárggyal illetve a gyalogosokkal való ütközés kockázata.
Egy 100-120km/h-s alagúti sebességgel 2,4x annyi autót lehet ugyanazon az úton egységnyi idő alatt átereszteni.
"Az önvezető járművel fejlesztésével foglalkozók régóta elfogadott alapfeltevése az, hogy megfelelő mennyiségű tesztkilométer lefutása után az öntanuló algoritmusok képesek lesznek egy minimálisan elfogadható szinten elérni."
- Jelenleg az úgynevezett valóság áll nyerésre ebben a témában. Mert jelenleg ez a "megfeleő mennyiségű tesztkilométer" vagy nem ismert, vagy csúnyán alulbecsülték a "szakértők" (sovány vigasz, hogy nagy egyetértésben voltak képtelenek rá)
- A minimálisan elfogadható szint az a mostani baleseti statisztikáknál jó 2 nagyságrenddel nagyobb (100x kevesebb) kell, hogy legyen.
- És ez még mindig nem az ideális szint, aminél a balesetek száma=NULLA!
"A közlekedés nem ilyen egyszerű. "
Bizony, hogy nem az!
Sőt, van egy másik nagy ellensége is az önvezetőautózásnak:
Az IDŐJÁRÁS.
NEm véletlen, hogy az összes ilyen startup az olyan államokban (Kalifornia, Nevada, Florida) kezdte el a fejlesztést, ahol:
- Az utak szélesek, simák
- az útburkolati jelek hiánytalanok
- És a legmostohább időjárás az erdőtűz.
Ha majd lesz egy olyan önvezető autó, amelyik Január közepén, térdig érő hóban, egy durva hóvihar közepén, Alaszkában, egy rendes, szembe forgalommal is rendelkező országúton képes lesz megtenni mondjuk 1000km- baleset nélkül, elfogadható sebességgel, na akkor már egészen közel fogunk járni!
Ezen kívül felhívnám még a figyelmet arra is, hogy hogyan jön ki a matek!
Tehát az alapadatok:
Az autók száma ma a világon: kb. 1 milliárd
Az évente gyártott (igencsak túlnyomó részt belsőégésű motoros) autók száma: 76 millió.
A 2012-2018 között eladott ÖSSZES elektromos autó száma 3 millió.
A fejlett országokban az autók átlagos élettartama kb. 10 év.
A feltételezések:
- Van elegendő akkumulátor gyártó kapacitás a volágon a csere végrehajtására
- Lesz elegendő erőművi kapacitás, amivel sikerül megtermelni elég áramot, hogy az autók mind fel legyenek töltve
- A villamosenergia hálózat képes lesz ellátni az elektromos autókat!
- Létezni fog (mert ma ugye nincs) olyan újrahasznosítási eljárás, ami a kiöregedő Lítium-ionos akkukat olcsón képes, 100%-ban újrahasznosítani.
- Ezek az autók NEM fognak 2-3x annyiba kerülni, mint a belsőégésű motoros változatok.
- Az 1 milliárd autő száma nem fog tovább nőni
Nos, ezek után az a kérdés, hogy hány éveb telne lecserélni a Föld összes autóját önvezető-elektromos autóra?
A válasz pedig az, hogy ebben a nagyon-nagyon ideális esetben is kijön 13 év, ha csak az 1 milliárdot osztom el 76 millióval.

ZöldEnergia 2019.09.21. 17:34:26

@GyMasa: Nem lehetséges, hogy neked is blogot kellene indítanod? ;)

ZöldEnergia 2019.09.21. 17:41:28

@GyMasa: Az utolsó részben írt feltételezések nagy része sajnos még egy jó ideig várat majd magára, amennyire azt én tudom/látom.

Sem az akkumulátor gyártási kapacitása nem akar lényegesen nőni, sem az erőművi kapacitás és a hálózat terhelési kapacitása nem növekszik lényegesen (sőt a hálozat kezelők szerint nem is nagyon lehet a mostani infrastrukturális szinten nagyon komoly előrelépésre számítani), a lítium akkuk újrahasznosítása nem megoldott, és ha megoldható lenne, a széndioxid kibocsátás mértéke lényegében felemésztené a működésükkel megtakarítható mértéket, és a belső égésű motorokkal rendelkező autók száma bizony tovább fog növekedni, legalábbis is kínai és indiai előrejelzések szerint.

Szóval jó lenne ez a teljesen elektromos meghajtásra alapuló személyes közlekedési ötlet, csak a jelenlegi megoldás nem bír a jelenlegi globális anyagmozgási határokon (global supply chain limitations) továbblépni... Innentől kezdve csak a gazdagok játékszere marad.

GyMasa 2019.09.22. 13:12:47

@ZöldEnergia:
Nincs nekem időm ilyen úri huncutságokra!

GyMasa 2019.09.22. 13:32:54

@ZöldEnergia:
Pedig, szerintem a legkisebb erőfeszítéssel a mesterséges üzemanyagokkal (metán, benzin gázolaj) lehene átállni egy környezetbarátabb rendszerre.
A technológiát az AUDI fejlesztette ki.
Ezzel lehetne egy viszonylag fájdalommentes és gyors átállást végrehajtani.
- A mesterséges üzemanyagok teljes megfelelői a fosszilisnak, csak nem a földből szivattyúzzuk ki, és finomítjuk, hanem a víből, és CO2-ből készítjük zöld energiával.
- Mivel a teljes felhasználói technológia rendelkezésre áll, csak minimális mértékben kell lecserélni az elemeit.
- Az olajkutak és a finomítók feleslegessé válnak, de a csővezetékek, benzinkutak sőt az autók is ugyanúgy megmaradhatnak a mai formájukban.
Tehát a fenti problémák nagy része fel sem lépne.
- Nem kell lecserélni 1milliárd autót, nyugodtan tovább lehet azokat használni
- Tulajdonképpen az autók, mára már a fizika törvényeivel is szembemenő fogyasztási normák is értelmüket veszítenék, hiszen bármennyit is fogyaszt egy autó, az CO2 semleges lesz.
- Nem kell a teljes villamosenergia rendszert fejleszteni, hiszen ezeket a mesterséges üzemanyagokat koncentrált helyeken lehetne előállítani.
- Nem kell telepíteni százmillió számra töltőket világszerte.
- Nincs szállítási veszteség,
- Nincs tárolási veszteség
- Nincs szükség feltalálni/kifejleszteni új technológiákat, amelyekről még az sem biztos, hogy egyáltalán lehetőség van-e kifejleszteni őket.
Persze, ez a mai keményvonalas zöld aktivistáknak úgysem lenne megfelelő megoldás, mert ők már csak ilyen hiperprogresszívek...
süti beállítások módosítása