Energia és mobilitás zöld szemszögből

Az elektromos rollerek csak nem annyira környezetbarátok

2019. szeptember 07. • írta: ZöldEnergia

A hipszter megoldás a városi közlekedésre, ahogyan azt Párizs vagy akár Budapest utcáin is sokan elképzelték, az elektromos roller talán mégsem olyan környezet és éghajlat barát megoldás, mint az azelőtt reméltük. Az MIT Technology Review-ban közölt legújabb eredmények szerint ugyanis ha nem csak a használat közben kibocsátott szén-dioxid mennyiségét kell figyelembe vennünk, hanem még két fontos tényezőt is.

Mint azt más tanulmányok is tették már korábban, a rollerek a gyártása során felszabaduló üvegházhatású gázok mennyiségét is. Ami nem más, mint a sokszor emlegetett életciklus, a keletkezéstől-gyártástól a lebomlásig, a "bölcsőtől koporsóig" ("cradle-to-grave") való értékek beszámítása is. Ez az elektromos rollerek esetében a fémváz (acél és aluminium alkatrészek), a lítium akkumulátorok, az elektromotorok, és a gumik gyártását, a nyersanyagok bányászatára és az alapanyagok termelésére fordított energiát is magában kell, hogy foglalja.

Hivatalosan ezek a rollerek nagyjából két évet bírnak ki átlagos használat során, azonban a tapasztalatok szerint a valóságos élettartam ennek rendszerint csak a töredéke. Az amerikai Louisville városban (Kentucky állam), a rollerek átlagban 29 napig voltak használatban, részben meghibásodás miatt, részben azért, mert nem rendeltetésszerűen használták őket a "rövid és brutális életük" során: a rollerek egy részét vízbe dobták, magas épületek tetejéről dobálták az útra, felgyújtották őket, járművekkel gázoltak át rajtuk vagy akrobatikus mutatványokhoz használták őket.

De a rollerek által képviselt átlagos szén-dioxid kibocsátást nem csak az élettartam befolyásolja.

Ilyen számítások során azt is érdemes megfontolni, hogy a rollerek által nyújtott kényelem miatt a fogyasztók milyen más közlekedési formáktól fordulnak el. Sokan azt hitték, hogy a rollerek csak az autóvezetéstől csábítja el a városiakat, de a Észak Carolina Egyetem kutató szerint a helyzet messzire nem ennyire rózsás. Az ő felmérésük szerint a rollerek használónak csak 34%-a vezetett volna autót, a rollerezők majd fele a gyaloglást vagy kerékpározást választotta volna, 11%-uk buszra szállna egyébként, míg 7%-uk el sem indult volna, ha nincs roller. A Portland-i Közlekedési Intézet szerint csak a városban elektromos rollert használók csak 34%-a váltott autóról (saját vagy taxi). Lime, egy amerikai rollereket közlekedésbe állító cég által végzett 26 városra kiterjedő piackutatás szerint is csak nagyjából az utak harmadában használnak elektromos roller az autó helyett.

Ebből pedig az következik, hogy a roller használat nem feltétlenül a szén-dioxid kibocsátás csökkenését eredményezi, és átlagban nem csökkenti akkora mértékben az érdemleges kibocsátást. Az autó használat és a vele járó szén-dioxid kibocsátás helyett, ami teljes életciklust figyelembe véve átlagosan 260 g/km CO2 kibocsátás szinten lett figyelembe véve (US átlag), a rollerek használata nagyjából 125 g/km CO2 kibocsátással jár.

Ami azt is jelenti, hogy a már meglévő alternatívákhoz képest a rollerek használata az esetek több mint kétharmadában több szén-dioxid kibocsátással jár.

Vagyis a rollerek nem csökkentik, hanem növelik a környezeti terhelést.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr6815048732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása