Energia és mobilitás zöld szemszögből

A Toyota és Hino új hidrogén üzemanyagcellás teherautója

2020. április 02. • írta: ZöldEnergia

A Toyota Motor Corporation (Toyota) and Hino Motors, Ltd. (Hino) vállalatok közös fognak egy teherszállításra alkalmas hidrogén üzemanyagcellával meghajtott teherautót kifejleszteni, a cégek közös sajtóközleménye szerint. Ez a fejlesztési program egy napi szinten használható új teherautó tervezését, tesztelését és piacra dobását is jelenti.

Mindkét cég fontosnak tartja, hogy vállalati szinten tényleges lépéseket tegyenek a klímaváltozás elleni harcban. A Toyota már 2015-ben kihirdette a 2050-ig tartó szén-dioxid kibocsátással kapcsolatos terveit, amelynek az elektromos (és hibrid) autók folyamatos fejlesztése ugyanúgy részei, mint a hidrogén üzemanyagcellás meghajtási lánc további alkalmazása és fejlesztése. A vállalati szintű szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez elengedhetetlen, hogy ne csak a személyautók piacán tevékenykedjenek ilyen irányba, hanem a teherszállítás területén is. A Hino belső kutatása szerint a 3,5 tonna teherbírású gépjárművek például Japán területén a közlekedés teljes szén-dioxid kibocsátásának közel 60%-ért felelősek.

A tehergépkocsik, főleg a középnehéz és nehéz teherautók által megtett kilométerek nagy részét városon kívül, autópályán vagy autóutakon teszik meg. Emiatt az ilyen szállítás tisztán elektromos meghajtásra helyezése gyakran ütközik a jelenlegi akkumulátorok kapacitásának és a öntömeg és szállítható tömeg arányának praktikusság által megszabott határaiba. Emiatt a hidrogén üzemanyagcellás energiatermelés sokkal előnyösebb és széles körben elfogadott hosszútávú megoldásnak tekinthető a fosszilis energiahordozók kiváltására.

A jelenlegi teherautó platform tervezése a Toyota és a Hino Profia több éves együttműködésén alapszik. Az alvázat teljesen átalakítják, hogy a hidrogén üzemanyag tárolás és az üzemanyag cella (és akkumulátorok) megfelelő helyet és védelmet kapjanak. A teherautó öntömegét is komolyan csökkenteni kell, hogy a célul kitűzött tengelyterhelési és össztömeg (terhelési kapacitás) adatokat elérjék.

A meghajtási lánc a Toyota fejlesztése, amely a korábbi Mirai személyautó hidrogén üzemanyagcellás rendszerén alapszik, de amelyet a Hino által fejlesztett és teherautókra optimalizált vezérlő rendszere fog irányítani. A teherautó teljes tömege 25 tonna, a meghajtási lánc névleges hatótávolsága kb. 600 km (370 mérföld) lesz. A Toyota egy új, 70 MPa nyomású hidrogén tároló üzemanyagtartályt is fejleszt a teherautóhoz. A meghajtás további része polimer alapú elektrolit cellákon és váltakozóáramú szinkronmotorokon alapszik, amelyet lítium-ion akkumulátorok egészítenek ki.

A két cég együttműködése egy 2003-as közös projekttől számítható, amióta a Toyota és Hino közösen dolgozik a hidrogén üzemanyagcellán alapuló meghajtás fejlesztésén és piaci terjesztésén. A mostani teherautó fejlesztési program is része ennek a hosszútávú együttműködésnek, amelynek nem titkolt végcélja a hidrogén alapú szárazföldi közlekedési módok megteremtése és széleskörű alkalmazásainak elősegítése.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr615572394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atpat 2020.04.02. 13:52:34

Ha legalább fordítás lenne, és nem átköltés :-(
Egyébként: a hivatkzott cikk szerint 25 tonna, nem 12
"szinkron váltómotor" - ez bármi is legyen, itt váltakozóáramú szinkronmotor szerepel.
...

GyMasa 2020.04.02. 13:56:40

Hát, igen. A teherautók/buszok, vasút és a repülés lehetnek azok a területek, ahol a gyakorlatilag állandóan úton lévő járművek miatt nem túl nagyok a tárolással kapcsolatos problémák.
Ennek ellenére a 600km, figyelembe véve a jelenlegi hidrogénkút lefedettséget, az bizony édeskevésnak tűnik.
Ráadásul, bizony simán a hidrogénhajtásnál is probléma a tárolókapacitás rettenetes mérete és súlya.
A Mirai-ban, valami 160 liter térfogatú és 90+kg tömegű a hidrogéntartály, ami 4-500km-es hatótávot biztosít.
Ugyanezt egy dízelautó akár 30 liter illetve 40kg alatt simán hozza.
Azért, ugye a 160 liter egy mostani pici városi autó teljes csomagtartómérete.

]{udarauszkasz 2020.04.02. 14:39:10

Esetleg meg egy kis elektrolizalo berendezes bele, meg teletolni vizzel egy tartalyt, a nagy oldal es tetofeluletet telepakolni szolarmodulokkal, es egy Step Down konverteren keresztul szepen hidrogent elektrolizal nekunk a hetvegen az autoba. Mar csak egy kismeretu, de nagynyomasu pumpa kell, ami a hidrogent a tartalyba pumpalja, es kesz a (reszben) vizzel hajtott kamion:)

ZöldEnergia 2020.04.02. 15:27:37

@Atpat: Köszönöm, javítottam a szöveget.

igazi hős 2020.04.02. 16:08:51

@]{udarauszkasz: Ennél kevés hatékonytalanabb megoldás létezik. Egy alsó hangon 200 báros pumpa árát megbecsülni sem szeretném, de sokáig autóznék annyi benzinből. (Nincs kéznél a Budó Szentírás, de egy ilyen kompresszor hűtésigénye is óriási.)
Ha már napelem, akkor az a házra kerüljön és a hálózatba tápláljon be. Nagyságrenddel kisebb a veszteség és még felrobbanni sem fog.

GyMasa 2020.04.02. 17:08:59

@igazi hős:
700baros pumpa kellene.
Egy búvárpalackban 2-300 bar nyomás van.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.02. 18:34:04

@]{udarauszkasz: A műszaki ismeretek nélküli álmodozás. Adott egy teherautónyi napelemed, ami legjobb esetben is 2-3 esetleg 4 kilowattot termel. Ez hidrogént termel víz elektrolízisével. Ennek hatásfoka kb 75%, utána össze kell nyomni, ez kb 80% majd ebből újra áramot csinálni az kb 60%. Ez így együtt kb 36%-os hatásfok. vagyis egy óra szuper napsütésben kapsz kb 1 kWh egy teherautóhoz. Hadd ne mondjam mire elég az!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.04.02. 18:36:42

@]{udarauszkasz: Ja és cipelsz egy napelemet, egy elektrolizáló cellát, vizet, kompresszort, nagynyomású gáztartályt, és egy üzemanyag cellát. :-)) Szénné röhögöm magam.
süti beállítások módosítása