Az Európai Unió 10 millió eurós támogatással szeretné az ammónia alapú üzemanyagcella hajtású hajózás térnyerését elősegíteni, írja az CNBC. A pénzt a ShipFC projekt, a NCE Maritime CleanTech által koordinált 14 cégből és a hozzájuk kapcsolódó intézetekből álló konzorcium kapta.
A projekt részeként egy, a norvég Equinor olajcég által 17 éve használatban levő hajót fognak átalakítani. Az Eidesvik Offshore tulajdonában levő hajó a "Viking Energy" nevet viseli. A cég vezérigazgatója nyilatkozta, hogy az Equinorral együtt ez egy olyan kutatás és fejlesztési projekt, aminek során a teljes meghajtási láncot szeretnék átalakítani, hogy tiszta és szén-dioxid kibocsátástól mentes ammónia alapon működtessék azt. Az Equinor szeretné a termelés során kibocsátott szén-dioxid mennyiségét csökkenteni, és ez a technológia ígéretes ilyen szempontból.
A 2 MW névleges teljesítményű üzemanyagcellákat 2024-re szeretnék üzembe állítani a Viking Energy fedélzetén, amivel ez lesz az első nulla kibocsátású, a norvég kontinentális talapzaton található olajfúrótornyokat kiszolgáló hajó. A tesztelés során, ami várhatóan egy évig tart majd, a hajó a kikötő és a tengeri fúrótornyok közötti távon fogja az ammónia hajtást használni. A kikötő területén belül is szeretnék majd idővel kipróbálni ezt a meghajtást. A tervek szerint a hajó mozgásához szükséges energia 60–70%-t akarják ammóniából fedezni a teszt időszaka alatt. Emellett azt is szeretnék bizonyítani, hogy a hajó teljes energiafogyasztásának akár 90%-t is tudják fedezni az ammónia üzemanyagcellák segítségével.
A bejelentés része a hajózási iparág területén jelenleg észlelt komoly változásoknak. Januártól az International Maritime Organization (IMO) bevetette az alacsony kén-tartalmú üzemanyagok (fűtőolaj) használatát, aminek köszönhetően a következő években a szektor kén-oxidok kibocsátása jelentősen csökkenni fog.
2019 augusztusában egy teljesen elektromos komp állt üzembe Dániában. A nagyjából 30 járművet és 200 utast szállítani képes komp, az Ellen E-ferry, a Dánia déli részén található Aero és Als szigeteken levő Soby és Fynshav kikötők között ingázik. A hajó 4,3 MWh kapacitású akkumulátorokkal rendelkezik, amelyeket a svájci Leclanche gyártott, és amelyek segítségével a hajó kb. 22 tengeri mérföld (kb. 41 km) megtételére képes két töltés között.
Egy másik példa a változásra a finn Viking Line vállalat M/S Viking Grace nevű hibrid hajója, amely a hagyományos dízel olaj és folyékony földgáz üzemanyaggal is működik. Emellett a hajót felszerelték egy 24 méter magas henger alakú rotorral, amely az úgynevezett "Magnus effektus" alapján további meghajtást szolgáltat. A forgó henger egyik oldalán (a széliránytól és a forgási iránytól függően) alacsonyabb légnyomás alakul ki helyileg, amely ebbe az irányba segíti a hajó mozgását.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kárárámaispj 2020.02.04. 00:19:32
Ez nem olyan, mint nemi erőszak után adni egy emlékkarkötőt az áldozatnak?
midnight coder 2020.02.04. 08:19:26
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.02.04. 08:29:16
igazi hős 2020.02.04. 09:02:47
"kémiai atomátalakításról még nem hallottam" A középkorban százával voltak alkimisták, akiknek sikerült a bölcsek kövével ezt megcsinálni. Szerintem a facebookon tucatnyi ember most is képes erre és ezrével olyanok, akik el is hiszik nekik.
Grimbusz Makszimusz 2020.02.04. 09:06:44
Cpt. Flint 2020.02.04. 09:58:03
midnight coder 2020.02.04. 10:05:24
Cpt. Flint 2020.02.04. 10:53:34
Mistral1011 2020.02.04. 11:48:35
Kb olyan lehet ez is, mint amikor a Tesla utánfutón húzza a füstölgő generátort - ami "tiszta" negergiát ad :-)
De ettől eltekintve, a tapasztalat azért csak jó lesz más felhasználásra is :-)))
Csak előre, vikingek!
steery 2020.02.04. 11:51:36
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.02.04. 12:27:49
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.02.04. 12:34:29
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.02.04. 12:38:42
Cpt. Flint 2020.02.04. 12:39:44
Az egészet tisztán hidrogén alapon már használják autókban. Csakhogy a tiszta hidrogén tárolása, szállítása sokkal problémásabb, mint az ammóniáé. Persze az ammóniának is megvannak azért a problémái, pl. jelentősen mérgező.
szén nem vesz részt az egész folyamatban, tehát se metán, se szén-dioxid nincs a képben.
igazi hős 2020.02.04. 12:43:03
igazi hős 2020.02.04. 12:48:42
Cpt. Flint 2020.02.04. 13:04:01
Szóval nitrogént elégséges tisztaságban viszonylag kis energiaigényű módszerekkel is elő lehet állítani.
2020.02.04. 13:08:50
2020.02.04. 13:10:58
Cpt. Flint 2020.02.04. 13:23:21
2020.02.04. 13:28:57
tyberius 2020.02.04. 13:34:47
Hogy az ammóniát miből állítják elő? Metánból, természetesen. Szóval ez is fosszilis üzemanyag, csak mellé még büdös is.
Cpt. Flint 2020.02.04. 13:37:58
Amennyiben sikerül továbbfejleszteni, illetve egyéb előnyei ellensúlyozzák a gyengébb hatékonyságot és az ammónia egyéb hátrányait, máshol is alkalmazható lehet. Minél több hajó megy ilyennel, annál kevesebb kőolaj kell...
Cpt. Flint 2020.02.04. 13:41:49
2020.02.04. 14:11:31
tyberius 2020.02.04. 14:51:54
Ilyeneket hallottam a hidrogéncellás autókkal, sőt még a Shuttle-lel kapcsolatban is, de sose valósult meg. És tudod, miért nem? Mert a vízbontás-cella ciklus hatékonysága borzasztóan rossz (30% körüli, az elméleti maximum 50% körül van), a metán meg olcsó. Biogázt meg lehet égetni sima motorban, turbinában is, ahhoz igazán nem kell ammóniagyár meg üzemanyagcella. Ez inkább arról szól, hogy az olajcégek próbálnak pozitív sajtót csinálni, miközben az alapproblémával (fosszilisüzemanyag-függőség) nem kezdenek semmit, mert az az ő végüket jelentené.
Garviel Loken 2020.02.04. 15:50:56
totalcar.hu/magazin/hirek/327517/
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.02.04. 16:21:08
Cpt. Flint 2020.02.04. 16:33:56
Teljesen egyértelmű, hogy ez akarat, elhatározás és következetesség kérdése. Hogy megteszik-e az ehhez szükséges lépéseket, az egy más kérdés. Én nem nagyon bízom benne. De a technológia alapjai adottak, fejleszteni pedig lehetséges.
Biogázt (vagy akár benzint) égetni robbanómotorban milyen hatásfokú? Metántartályon ülni hidrogéntartály helyett mennyivel jobb? Az ammónia legalább nem olyan robbanékony/gyúlékony és a szivárgását amúgy is igen hamar megérzed. Ráadásul az üzemanyagcella villanymotoros autót jelent, annak összes előnyével (kisebb terhelések, egyszerűség, könnyebb vezérelhetőség, sokkal kevesebb alkatrész stb.). A fosszilis energiahordozókon alapuló üzemanyag előállítása ugyanúgy gyárakat igényel, mint az ammóniagyártás.
Az egész probléma arról szól, hogy a rendszertelen, változó és időben kötött termelésű nap/szélenergiát valahogy tároljuk, hordozhatóvá és szabadon felhasználhatóvá tesszük. Ennek egyik formája az, hogy energiahordozót állítunk elő vele, pl. hidrogént, és azt nem robbanómotorban használjuk el, hanem üzembiztosabb, tartósabb és jobb hatásfokú villanymotor hajtására.
A rossz hatásfokkal előállított, de tárolható, szállítható hidrogén a teljesen esetleges mennyiségű és időpontú felhasználás esetén még mindig lehet jobb, mint napelemes autót csinálni.
Amennyiben a villamosenergia tárolására a jelenleginél sokkal hatékonyabb, olcsóbb, egyszerűbb és tartósabb akkukat tudunk csinálni, akkor lehet, hogy az lesz a nyerő, mert azt jó hatásfokkal direktben lehet tölteni, nem kell a többszöri átalakítgatás. De jelenleg gázt tárolni (különösen nagy mennyiségekben) könnyebb.
Nyilván a végső megoldás (mai elképzeléseink szerint) a hidegfúzió lenne.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.02.04. 17:39:58
Cpt. Flint 2020.02.05. 07:49:39
gigabursch 2020.02.05. 07:54:46
Köszönöm!
Az ammónia ezek szerint értelmes alternatíva lehet, tehát minden szélerőmű-telep egyik végpontja egy ammónia gyártó üzem lenne random üzemidővel?
Cpt. Flint 2020.02.05. 14:25:55
Az ammóniagyártás ennél bonyolultabb kicsit, ugye meg kell termelni helyben a nitrogént is, ez még valszleg nem gond. viszont a ma használt ammóniaszintézis 30 MPa nyomáson és 4-500 °C-on zajlik. A reakcióelegyből pedig az ammóniát cseppfolyósítással választják le. Szóval ez talán annyira nem kis energiaigényű folyamat, és nem tudom, mennyire bírná a szakaszos üzemet. De viszonylag kicsiben amúgy lehet, hogy megvalósítható lenne. (Érdekes lehetőség pl., hogy hidrogén üzemanyagcellákkal az erőmű termelés nélküli időszakaiban a tárolt hidrogén egy részét energiatermelésre elhasználva lehetne biztosítani a folyamatos szintézist... illetve valamennyi hidrogén elégetésével a reakciótér fűtése is megoldható akár, ha annak így jobb a hatásfoka.)