Energia és mobilitás zöld szemszögből

A személyautók SUV problémája

2019. november 28. • írta: ZöldEnergia

Az International Energy Agency legújabb jelentése szerint az SUV-k iránti növekvő kereslet a fő oka annak, hogy ezen típusú autók váltak a második legnagyobb kibocsátást növelő szegmensé 2010 és 2018 között az áramtermelés mögött, a nehézipart megelőzve, írja a Guardian.

Ebben a nyolc évben az SUV-k piaci részesedése 17%-ról 39%-ra növekedett világszerte. Az általuk kibocsátott szén-dioxid mennyisége pedig 700 millió tonnával növekedett meg, ami az angol és holland teljes éves kibocsátás összege.

Semelyik más energiatermelő vagy fogyasztó ipari szegmens sem okozott ekkora szén-dioxid kibocsátás növekedést az áramtermelésen felül az elmúlt években.

A nehézipar, beleértve a vas-, acél-, cement- és alumíniumgyártást is, 365 millió tonna CO2 kibocsátást könyvelhetett el. A teherautók javára 311 millió tonna, a repülőgépekre 233 millió tonna, a hajózásra 80 millió tonna CO2 kibocsátást számított fel a jelentés. Ehhez képest az SUV-k miatt 544 millió tonna CO2 kibocsátás növekedés történt, míg az áramtermelés 1405 millió tonnányi szén-dioxiddal többet eregetett a légkörbe, mint korábban. Összehasonlításképpen, a személyautók a tényleges CO2 kibocsátást 75 millió tonna mennyiséggel csökkentették ebben a nyolc évben, a növekvő autószámok ellenére!

Nem véletlen, hogy a jelentés készítői is megdöbbentek a számokon, hiszen a nehéz, az átlagosnál magasabb fogyasztású, kevésbé aerodinamikus SUV-k hatására a kisebb személyautók és az elektromos gépjárművek által elért szén-dioxid kibocsátás csökkenés nemcsak hogy eltűnt, hanem tovább növekedett. Az EU területén múlt évben a teljes autóeladások kb 2%-t tették ki az elektromos autók, a plug-in hibrideket is beleértve.

Az SUV-k globális elterjedésének köszönhetően az elmúlt nyolc évben a hozzájuk köthető kibocsátás megnégyszereződött. Ha az SUV-k teljes éves kibocsátását összeadjuk, az országok kibocsátási ranglistáján az előkelő hetedik helyezést érik el ezek az autók.

A Transport & Environment környezetvédelmi csoport adatai szerint az átlagos új autók súlya kb. 10%-kal növekedett 2000 és 2016 között. Ebben kulcsszerepet játszottak az SUV-k, az automata váltók és az egyre sokasodó fedélzeti eszköz (kamerák, szenzorok, kényelmi berendezések, stb.) mellett. Bár ez a súlynövekedés ismert volt, a szén-dioxid kibocsátásra kifejtett hatása csak most lett számszerűsítve.

A probléma nagyobb, mint hittük

A globális autóeladások mértéke viszonylag stagnált az elmúlt években. Ez többet között az egyre feszültebb USA-Kína kereskedelmi viszonynak, és a lassuló kínai gazdaságnak volt egyenes következménye. Az SUV eladások viszont teljesen immúnisnak tűntek ehhez képest, 35 millió eladott gépjárművel csak a múlt évben. Az IEA adatai szerint az SUV eladások egyre emelkedő hányadát tették ki a teljes számoknak világszerte, és az összes fontosabb régióban is, mint USA, Európa, Kína vagy India.

A jelentés második nagy meglepetése maga ez a felismerés, hiszen korábban a legtöbben úgy vélték, hogy az SUV-k sikere csak bizonyos piacokra korlátozódik, és nem általános jelenség.

Az USA területén most majdnem minden második eladott autó az SUV kategóriába tartozik az IEA jelentése szerint. Ebben beletartoznak a crossover-ek és a különböző terepjárók is. A világszerte legismertebb modellek között a Nissan Qashqai-t, Hyundai Tucson-t vagy a Land Rover Range Rover-t lehet megemlíteni.

A kibocsátási számok mögött nem a gyártás során termelt szén-dioxid szerepel, hanem a használat során keletkező szén-dioxid mennyisége. A nagyobb és nehezebb járművek, a várakozásnak megfelelően, többet bocsátanak ki az átlagosan kisebb személyautókhoz képest.

Bár a nyolcvanas évektől kezdődően egyre nagyobb keresletnek örvendtek, az SUV-k ellen is egyre növekszik a vásárlói ellenállás. Ezek az autók nagyobb valószínűséggel okoznak halálos balesetet a járókelők szempontjából. S annak ellenére, hogy a legtöbben azt hiszik, hogy a bennülőket az ilyen autók jobban védik, a baleseti statisztikák szerint az SUV-kban utazók 11%-kal nagyobb eséllyel halnak meg a balesetben a kisebb személyautókhoz képest.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr7115324324

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.