Energia és mobilitás zöld szemszögből

Akkumulátor csere nagyban

2019. október 03. • írta: ZöldEnergia

Egy régóta a levegőben lógó ötletet akar ipari szinten megvalósítani a BJEV, a BAIC kínai vállalat elektromos autókat gyártó leányvállalata, írja az Electrive. A BJEV 10 milliárd yuan (1,28 milliárd euró) összegű befektetéssel 3000 elektromos autókhoz használt akkumulátort cserélő állomást szeretne létrehozni. Ezzel a cég vezérigazgatója szerint körülbelül fél millió autót tudnak majd kiszolgálni 2022 végétől kezdődően.

A BJEV tervei szerint szeretnék végre az elektromos autók árát függetleníteni az akkumulátorok költségeitől, hiszen az akkumulátorok vásárlásához nyújtott kínai állami támogatások mértéke folyamatosan csökken. Az új model szerint ezeket lízingelni tudja majd a vásárló, amivel az új autók ára alacsonyan tartható.

Az akkumulátorcsere a tervek szerint csak kb. három percig tart majd. A BJEV fejlesztői szerint az akkumulátorok így majd alacsony töltéssűrűség mellett lesznek újratölthetők a telephelyeken, ami a modulok élettartamát kb. 30–60%-kal növelheti meg a hagyományos gyors töltéssel használt akkukhoz képest. Mindemellett a töltő állomásokon enyhe túltöltéssel (floating charging) az akkumulátorok maximális kapacitáson tarthatók a következő cserégi, így a vásárló egy teljesen töltött akkuval kezdi meg az útját, amely a hatótávolságot érezhetően megnöveli majd max. kb. 80%-os akkumulátor kapacitást adó gyorstöltéshez képest.

A cég szóvivője szerint az ilyen akkumulátor cserés megoldás fontos szerepet játszhat a járművek hasznosításának növelésekor pl. tömegközlekedési járművek esetében, ahol a jelenlegi időbeosztások szerint rendszerint nincs elég idő az akkuk teljes feltöltésére napközben, még gyorstöltéssel sem.

A BJEV adatai szerint már 160 ilyen akkucserélő állomásuk üzemel egy tucatnyi városban, Pekinget és Xiamen-t beleértve, ahol mintegy 13 ezer járművet szolgálnak ki jelenleg. A cég szerint a hasonló technológiát alkalmazó autók várhatóan egyre népszerűbbek lesznek. A pekingi városvezetés egyik legújabb döntése szerint a város kb. 6000 új elektromos taxit vásárol még ebben az évben, amelyeknél alapkövetelmény lesz az akkuk csereállomáson való cserélhetősége. A 2020-as tervek szerint további 20 ezer ilyen autót szeretnének üzembe állítani a városban. BJEV jelenlegi kínálatában három típus kapható, amelyben az elektromos akkumulátor így cserélhető, beleértve a EU260 és EU300 típusokat is. 

A BJEV mellett egy másik kínai autógyártó, a Nio, is hasonló csereállomás hálózatot használ. Az ő esetükben 8 állomás üzemel a G2 Pekinget és Shanghait összekötő autópálya mentén. Augusztus végén a Nio bejelentette, hogy a vásárlóik ingyen használhatják ezeket az állomásokat. A Nio további kb 80 állomást üzemeltet Kína területén, és a terveik szerint 2020 végére ez a szám tovább nő 1100-ra.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldenergia.blog.hu/api/trackback/id/tr9315182226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása